  • 41. Data: 2023-12-28 21:43:17
    Temat: Re: Lotem do Santandera...
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 28 Dec 2023 21:22:16 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > A nawet pewne, bo to m.in. ja osobiście widziałem i osobiście ja
    > usuwałem pasek.

    > Owszem, nie wiem jaka była historia tamtej instalacji. Może to było coś
    > podobnego jak ten słynny Kasprzak z drewna, żeby się pochwalić?
    >
    > Natomiast to 10+ lat to była norma - tak samo było z SM-4, i z innymi
    > "wynalazkami" RWPG.

    Tzn że byliśmy opóźnieni o 10 lat w elektronice?
    Jakos tak, mniej wiecej ... u nas Jaruzelski parę lat dołożył, akurat
    w ere szybkiego rozwoju komputeryzacji i mikroprocesorów trafił.

    Tym niemniej Rosjanie jakos udanie skopiowali i IBM/360, i /370, i
    PDP-11, i 8080, i 8086 ... potem Sparc.

    J.

  • 42. Data: 2023-12-29 10:25:11
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Tue, 26 Dec 2023 14:20:12 +0100, użytkownik Krzysztof Halasa
    napisał:

    > Swoją drogą, podobno to "disk" (a nie disc) pochodziło od dyskietki,
    > a nie od angielskiego dysku, a "k" było z francuskiego (z francuskiej
    > dyskietki = "małego dysku" chyba).

    Chyba nie. Z tego co wiem, to disc było po prostu brytyjską pisownią tego
    słowa a disk amerykańską.

  • 43. Data: 2023-12-29 10:33:05
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Wed, 27 Dec 2023 23:08:11 +0100, użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał:

    > Nawet
    > kiedyś zawiozłem cały dysk (chyba 2.5MB; może 5MB?) do (człowiek miał na
    > chyba imię Tadeusz i numer telefonu kończący się na 56 z 12 gdzieś
    > pomiędzy końcem i początkiem) Wawy -- ale jakoś ;) nie zdołałem tego
    > dysku odczytać... Chyba moją zapowiedź o przywiezieniu całego dysku
    > potraktował jako żart -- i nie przygotował się na odczyt...

    Może po prostu w jednym miejscu była stacja dysków bułgarska a w drugim
    innej produkcji. To był najlepszy przykład jak wyglądała standaryzacja w
    ramach RWPG. Stacje dysków były niemal w pełni kompatybilne. To "niemal"
    polegało na tym, że jedne zapisywały na dysku począwszy od bitu najmniej
    znaczącego a pozostałe od najbardziej znaczącego.

  • 44. Data: 2023-12-29 13:40:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Tzn że byliśmy opóźnieni o 10 lat w elektronice?

    Owszem. 10+.

    > Jakos tak, mniej wiecej ... u nas Jaruzelski parę lat dołożył, akurat
    > w ere szybkiego rozwoju komputeryzacji i mikroprocesorów trafił.

    Czy u nas, to nie wiem. Jeśli dołożył, to całemu RWPG, bo to wszystko
    było produkowane "wspólnie". Ale obawiam się, że taki Jaruzelski był
    wszędzie.

    > Tym niemniej Rosjanie jakos udanie skopiowali i IBM/360, i /370, i
    > PDP-11, i 8080, i 8086 ... potem Sparc.

    Skopiowali, albo ukradli (np. kompletną dokumentację), owszem. Wszystko
    to robione było razem z pozostałą częścią RWPG. Istotne jest to, że to
    było przynajmniej 10 lat opóźnione.
    I nie, nie mam na myśli tego, że pierwsze egzemplarze powstały być może
    wcześniej (chociaż czy one nie były po prostu oryginalnymi produktami
    zachodnimi, jak tamten CDC, tylko "przemalowanymi", to nie wiemy).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 45. Data: 2023-12-29 13:50:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    jureq <j...@n...no> writes:

    > Chyba nie. Z tego co wiem, to disc było po prostu brytyjską pisownią tego
    > słowa a disk amerykańską.

    Tyle że Amerykanie także używali raczej formy z "c" (i tym bardziej
    używają teraz, w znaczeniu innym niż "hard/floppy disk" - np. "disco").

    Piszą, że podobno Grecy także mieli w tym swój udział. Obawiam się, że
    teraz już nie dojdziemy jak to było.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 46. Data: 2023-12-29 21:18:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 29 Dec 2023 13:40:06 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > Owszem. 10+.

    Zalezy. Ze zdiwieniem pewnym czytam
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Meritum_(komputer)

    Premiera 1983. Produkcja 1984.
    A ZX Spectrum w 1982.

    Tylko rok opóźnienia? Cud.
    Jakos inaczej to pamietam - ze chciano to wdrazac do szkól, jak juz
    swiat o Spectrum zapominał.

    A ... bo to chciano wdrazac Elwro 800 Junior, kompatybilny ze
    Spectrum, premiera 1986 ... 4 lata opóźnienia, nie liczac ULA :-)

    No tak, a Meritum wzorowany na TRS-80 z 1977 ... 5 lat.
    I ROM z Basic na licencji...

    > Czy u nas, to nie wiem. Jeśli dołożył, to całemu RWPG, bo to wszystko
    > było produkowane "wspólnie". Ale obawiam się, że taki Jaruzelski był
    > wszędzie.

    U nas jednak za Gierka były kontakty zagraniczne różne, które
    Jaruzelski zastopował. Plus sankcje, plus brak dewiz,

> [...]
    > wcześniej (chociaż czy one nie były po prostu oryginalnymi produktami
    > zachodnimi, jak tamten CDC, tylko "przemalowanymi", to nie wiemy).

    Watpie, aby komputeryzacje RWPG opierali na przemalowanym zachodnim
    sprzęcie. Za drogo.
    Albo na uzywanym z demobilu.

    Powyzej zreszta mozna przeczytac, ze licencja na Meritum zostala
    sprzedana Elwro, bo Mera-Elzab dostało duze zamówienie z ZSRR na
    terminale.

    Wychodzi jednak na to, ze DDR robił kopie Z80 juz w 1980 - 4 lata po
    Zilogu. Pewnie tez na licencji ... a nie - wlasne opracowanie?

    https://de.wikipedia.org/wiki/MME_U880
    https://en.wikipedia.org/wiki/U880

    w mare dokładny klon z błędem/niedokładnoscią ?
    Dziwne ...

    Fotki krzemu jakby inne, ale moze to jaka inna wersja Z80.
    Albo U880 ... a tak, juz wersja U880/5 z 1984

    J.

  • 47. Data: 2023-12-30 04:15:45
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 29 gru 2023 o 10:33, jureq pisze:

> [...]
    > polegało na tym, że jedne zapisywały na dysku począwszy od bitu najmniej
    > znaczącego a pozostałe od najbardziej znaczącego.

    Trudno dziś dać na to odpowiedź. Białostocka Fizyka czerpała z Warszawy
    (Uniwersytet Warszawski fila w Białymstoku -- początkowa ~połowa dużymi
    literami a końcowa -- maluteńkimi) lecz niekoniecznie z Pałacu Stalina.
    (ponoć czerpała z warszawskiej Psychologii...) Dziś nawet nie pamiętam,
    dlaczego tam chciałem ów dysk odczytać -- dlaczego nie w Białymstoku...

    Chyba z kolejnością bitowania ;) nie było jasności w wielu miejscach...
    Nie mam ochoty na odświeżanie mej białkowej pamięci -- lecz ten problem
    występował w wielu miejscach znacznie ostrzej, bo najmniej znaczący bit
    mógł znajdować się nie na końcu czy na początku, ale wewnątrz ;) nazbyt
    długiej liczby Integer; akurat pisanie me opierałem niemal wyłącznie na
    stałoprzecinkowych -- także (zwłaszcza?) programy wyliczające długie ;)
    (z dużą liczbą cyfr po przecinku) rzeczywiste liczby... Jakoś ;) Realne
    liczby nie zyskały mego zaufania i nie opanowałem pisania opartego o te
    liczby. Być może powodem mych niechęci do Realnego świata była 32bitowa
    (bądź 64bitowa) agregacja ;) prowadząca zwykle na manowce?... Kolejność
    bitowania bądź znak liczby -- coś bywało na styku bajtów bądź słów, ale
    dziś niewiele z tego pamię_tam...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 48. Data: 2023-12-31 00:49:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Tylko rok opóźnienia? Cud.
    > Jakos inaczej to pamietam - ze chciano to wdrazac do szkól, jak juz
    > swiat o Spectrum zapominał.

    No właśnie.

    > Watpie, aby komputeryzacje RWPG opierali na przemalowanym zachodnim
    > sprzęcie. Za drogo.

    Jasne że nie. Ale egzemplarze na różne 22 lipca mogły być tak
    "konstruowane". Tyle że nic z tego nie wynikało.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 49. Data: 2023-12-31 02:39:09
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 16 gru 2023 o 15:04, mk pisze:

    > Proszę, kod polecenia: FDWC6B.

    Usiłuję złożyć wniosek -- nie dostrzegam możliwości podania tego kodu...
    Może to jest dla mnie za trudne? Może kod trzeba podać na samym końcu
    wnioskowania?

    Nie chcę stracić swej (i Twej zarazem) szansy... W który momencie
    podać należy ten kod? Wszędzie widzę coś na kształt:
    Otwierasz Konto Santander z bankowością internetową i mobilną
    w promocji "Zyskaj do 500 zł z kontem - edycja II"
    Jestem na 6 kroku z 8...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 50. Data: 2023-12-31 18:52:39
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 18.12.2023 o 15:14, J.F pisze:

    > Kosztuje, chyba, ze sie wyda kartą 300 zl.

    Nie.
    Karta debetowa nic nie kosztuje. Płacisz za konto.
    Żeby nie płacić za konto trzeba wydać 300 zł blikiem, albo kartą
    debetową. W aplikacji telefonicznej jest informacja ile jeszcze musisz
    wydać, żeby uzbierać 3 stówy.

    --
    -
    Akarm