  • 11. Data: 2003-03-02 17:22:16
    Temat: Re: Lamerskie pytanie :) co to ten WIBOR??
    Od: t...@p...onet.pl

    > Użytkownik <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > ustaleń!!!.
    > >
    > Absolutnie nie! O 11 mam taka cene i mozesz cos z niej zrobic. Przeciez nie
    > mozesz wymagac od kogos, zeby cene podawana o 11 utrzymywal np przez 2
    > godziny. Za dwie godziny cena bedzie juz zupelnie inna. Wibor jest tylko
    > stawka referencyjna. To tak jak z kursem fixingowym NBP - ustalany o 11, a w
    > ciagu dnia kurs zmienia sie ciagle. Zreszta na identycznej zasadzie opieraja
    > sie Libory, Euribory itd. - fixowane raz dziennie.
    >
    > mcp

    Jasne, tą sprawę już rozumiem. Bardzo dziękuje. Ale pozwól, że będę jeszcze
    drążył. W jednym z ostatnich postów napisałeś.
    ***********
    Nie do konca tak. Banki kwotuja INDYKATYWNE stawki, po ktorych sa gotowe
    oddac/przyjac pieniadze od innych bankow. O godz. 11:00 bierze sie
    kwotowania 10 bankow-uczestnikow systemu, odrzuca 2 najwyzsze i 2 najnizsze
    kwotowania, srednia arytmetyczna z pozostalych szesciu stanowi Wibor.
    Transkacje rzeczywiscie zawierane na rynku miedzybankowym na Wibor nie maja
    wplywu.
    ************
    Ja rozumiem to tak: bank A zwraca się do banku B o przyjęcie pieniędzy, Ten mu
    podaje stawkę. Wtedy oczywiście bank A może pieniędzy nie przyjąć, ale jeżeli
    się zdecyduje, to stawka indykatywna staje się stawką transakcyjną. Jeszcze
    jedno. Czy bank A zwracając się do banku B o informacje musi się zdradzić, czy
    chce oddać lub przyjąć pieniądze; w pewnych książkach piszą, że nie.
    Pozdrowienia Tensor1.
    PS Nigdzie nie spotkałem stawek LIBID USD, LIBID CHF, itp.

  • 12. Data: 2003-03-02 21:37:48
    Od: Przemek Wrzesinski <p...@n...gazeta.pl>

    Jakiś czas temu, t...@p...onet.pl w wiadomosci
    <4...@n...onet.pl>
    w swoim donosie napisał(a):

> [...]
    >chce oddać lub przyjąć pieniądze; w pewnych książkach piszą, że nie.

    Rzadko kiedy idzie sie tylko po jedna cene, zazwyczaj dostajesz od razu BID
    i ASK. Oczywiscie moze byc tak, ze bank kwotujacy pokaze tylko jedna strone
    (czesciej bid) ale nie wyglada to profesjonalnie. Lepiej juz przesunac sie z
    cena w prawo lub w lewo w zaleznosci od potrzeb i opinii banku kwotujacego.
    Co do meritum WIBOR-u i WIBID-u. Gdy NBP oglosi stawki, przez 15 minut (30?
    - moge sie pomylic) banki w swoich kwotowaniach (do okreslonej kwoty)
    powinny poslugiwac sie fixingiem a po tym czasie znowu wszystko jest
    uwolnione. Nie zawsze tak sie dzieje :-/

    Przemek
    --
    mors(at)morsik(dot)net

  • 13. Data: 2003-03-04 20:19:44
    Od: "mcp" <r...@s...com.pl>

> [...]
    jeżeli
    > się zdecyduje, to stawka indykatywna staje się stawką transakcyjną.

    To dziala tak: banki maja swoje strony informacyjne, na ktorych publikuja
    roznego rodzaju stawki. I teraz np. Bank A na swojej stronie publikuje
    informacyjnie stope depozytu 3 miesiecznego na poziomie 6.10 - 6.30, co
    oznacza, ze przyjmie pieniadze na 3 m-ce po 6.1%, a odda je po 6.3%. Jezeli
    Bank B poprosi o zywe kwotowanie, moze dostac np. 6.15 - 6.25. Moze np oddac
    bankowi A depozyt po 6.15%. Wowczas, jezeli bank C przyjdzie po kolejne
    kwotowanie, bank A moze tym razem podac 6.10 - 6.20 (juz dostal jakies
    pieniadze, wiec teraz placi mniej). I tak rynek sobie chodzi. A do Wiboru
    wziete bedzie kwotowanie ze strony informacyjnej banku, czyli 6.30%,
    niezaleznie od tego, jakie transakcje w miedzyczasie mialy miejsce. I teraz,
    jezeli w ciagu 15 minut po 11 (fixing Wiborowy) ktos poprosi bank A o
    kwotowanie, ten powinien zaplacic co najmniej 6.1% (ale moze wiecej) i
    zaoferowac depozyt co najwyzej po 6.30% (bo tak zakwotowal do Wiboru).

    > Jeszcze
    > jedno. Czy bank A zwracając się do banku B o informacje musi się zdradzić,
    czy
    > chce oddać lub przyjąć pieniądze; w pewnych książkach piszą, że nie.

    Nie musi. Prosisz o cene, dostajesz dwie strony i wtedy dopiero robisz cos
    albo i nie.

    pzdr
    mcp

  • 14. Data: 2003-03-05 08:24:30
    Od: "Przemek Wrzesinski" <p...@n...gazeta.pl>

    W wiadomości news:b431oh$hlu$1@nemesis.news.tpi.pl,
    mcp <r...@s...com.pl> napisał(a):
    > A do Wiboru wziete bedzie kwotowanie ze strony informacyjnej
    > banku, czyli 6.30%, niezaleznie od tego, jakie transakcje w miedzyczasie
    > mialy miejsce.

    Kwotowania do WIBORU nie sa brane ze stron informacyjnych banku - nie zawsze
    one sa aktualizowane na biezaco.

    Przemek