  • Data: 2003-02-13 12:54:01
    Temat: Re: Kredyt na dom w MultiBanku
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___nospam___bankier.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Moim zdaniem główny Twój problem powinien polegać na tym: (1) czy brać w
    CHF
    > (inne waluty ze względu na oprocentowanie nie wchodza w gre), (2) czy w
    PLN?
    > Jeżeli zdecydujesz sie, że w PLN, to bierz w KB lub PKOBP, jeżeli w CHF
    to nie
    > w tych bankach. Niezależnie jednak od Twojej decyzji bierz kredyt TYLKO w
    tym
    > banku, w którym oprocentowanie jest ustalane w postaci WIBOR(LIBOR) +
    marża
    > (wpisana do Umowy). Nie mam juz siły uzasadniać dlaczego. Przeczytaj
    ostatnie
    > posty. Tensor1.

    Iiii tam - niczego nie uzasadniłeś :-)

    Argument 1: WIBOR+marża (nazwijmy to W+m) upewnia klienta co do
    oprocentowania
    Moja odpowiedź: wiąże to klienta w obdywie strony! KB i PKO BP NIE MAJĄ
    możliwości obniżenia oprocentowania. A rynek nie składa się tylko z KB PKO i
    Multi ;-) Jest grupa banków, które stosuję W+m i grupa, które nie mają
    takich zapisów. Jeśli część banków bez W+m obniży istotnie oprocentowanie to
    klienci KB i PKO po prostu _zostaną na lodzie_. Multi może w takim przyapdku
    natychmiast zareagować. A przecież konkurencja rośnie a nie słabnie.

    Argument 2: Klient wiąże się umową kredytu na 10-30 lat.
    Druga sprawa - NIE MA żadnego kosztu wyjścia z kredytu MultiBanku. Klient
    może w każdej chwili spakować manatki i spłacić wszystko kredytem w innym
    banku. Jest wiele innych banków, które bez dodatkowych opłat i formalności
    (np GE) przyjmą takiego klienta z otwartymi ramionami (a za 10 lat
    konkurencja będzie jeszcze ostrzejsza). W Multi nie trzeba nawet z
    wyprzedzeniem informować o zamiarze wcześniejszej spłaty. Zatem ustalenie
    nieatrakcyjnego oprocentowania mogło by być w Multi akcją jednokrotną (tzn.
    pierwszą i ostatnią :-)

    Nie da się zatem IMHO obronić tezy, że kredyty KB i PKO BP będą dla klienta
    kredytami lepszymi. Można dyskutować o tym czy są tańsze i wg niektórych
    łatwiej dostać tam kredyt. Ale na dłuższą metę klient nic nie traci
    korzystając z Multi. A przedstawiane tu argumenty są rodem z myślenia a la
    PKO BP ;-) (mamy klienta i teraz nam już nie ucieknie)

    Pozdrawiam
    K. Kowalski