  • 1. Data: 2003-06-02 20:42:10
    Temat: Kredyt mieszkaniowy- gdzie?
    Od: "Krzychu" <k...@w...pl>

    Witam

    Zdaje sobie sprawę, że temat był już wałkowany, ae mam pytania. Mam konto w
    mBnaku- czy mPlan jest faktycznie lepszym rozwiązaniem niż kredyt w innym
    banku? Interesuje mnie raczej kredyt w CHF (na około 30 tyś).

    I czy firmy pośredniczące w zakupie mieszkań załatwią wszystkie papiery?
    (jak widzę tą listę dokumentów na stronie mBanku to mnie przerasta)
    To są pytania kompletnego laika w sprawach kredytów hipotecznych.

    Za jakiekolwiek odpowiedzi dzięki

    Krzychu

  • 2. Data: 2003-06-03 06:35:12
    Temat: Re: Kredyt mieszkaniowy- gdzie?
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Plan walutowy w mBanku i Multi nie rozni sie niczym od zwyklego kredytu
    walutowego (poza tym ze jesli jest wyplacany w transzach to kazda rata jest
    osobno przeliczana po kursie z dnia wyplaty na walute). Tylko plan w PLN ma
    swoiste cechy (placi sie odsetki od faktycznego zadluzenia - kredyt -
    oszczednosci), ale wtedy mozliwe sa tylko raty malejace czyli dosc duze
    obicazenie na poczatku splaty kredytu.
    Niestety zarowno mPlan w mBanku jak i multiPlan w MultiBanku (walutowe, np w
    CHF) maja jedna podstawowa wade. Oprocentowanie jest ustalane "uznaniowo"
    przez Zarzad Banku. Poza tym oprocentowanie w ofercie kredytowej jest
    podawane od ...
    W umowie kredytowej nie ma natomiast zadnego punktu ktory w sposob jasny i
    jednoznaczny zabezpieczalby klienta przed tym zeby np. po roku nie znalazl
    sie w sytuacji gorszej od nowych klientow.
    Przyklad:
    Mam konto Aquarius w Multi. zostal mi przyznany kredyt wlasnie w CHF (trwalo
    to o wiele za dlugo). W ofercie oprocentowanie w CHF jest od 2,75%. Przy
    udziale wlasnym w przedziale 30-40% zaproponowano mi 3,4% (jak na moj gust
    troche duzo zwazywszy nasze z zona niezle dochody, spory udzial wlasny i
    duza kwote kredytu 250 tys.). Znaczaca czesc tego oprocentowania to marza
    banku (w tym przypadku ok. 3%). Co moze stac sie za rok?? Rosnaca
    konkurencja spowoduje ze Multi obnizy oprocentowanie w swojej ofercie
    zmniejszajac marzenp. o 0,5%. Nie mam zadnej gwarancji ze moje
    oprocentowanie zmniejszy sie o taka wartosc. Niebezpieczenstwo jest jeszcze
    wieksze bo nasz doradca w Multi stwierdzil ze powoli Multi przymierza sie do
    przejscia jak wiekszosc bankow na LIBOR+marza, WIBOR+marza. Pewnie stanie
    sie to w ciagu najblizszego roku a moze nawet do konca roku. Wtedy sytuacja
    dotychczasowych klientow bedzie jeszcze gorsza, bo dla nowych oprocentowanie
    bedzie na zupelnie innych zasadach a dla starych moze nawet wzrosnac bo o
    spadku to nie ma nawet co myslec.

    To ma byc kredyt na 30 tys. PLN czy CHF?
    Jesli bardzo chcesz w CHF(przemysl dobrze czy na pewno) to moze sprobuj w
    innych bankach sie dowiedziec np. BPHPBK, chociaz tam sa wieksze widelki
    kursowe i bardzo sztywne warunki splat (nie masz mozliwosci splaty czesci
    kredytu w dowolnym dniu kiedy tobie beda pasowaly kursy tylko musisz to
    zrobic w dniu kiedy przypada ci splata raty a wtedy kurs moze juz byc mala
    zachecajacy).
    A moze pomysl jednak o kredycie w PLN. Ja zlozylem wniosek do KB i moim
    zdaniem duzo lepsza obsluga(szybsza) a oprocentowanie WIBOR + 1% (powyzej
    40% udzialu wlasnego) lub WIBOR + 1,5%. Obecnie oferta na czerwiec WIBOR 3M
    = 5,47%. W lipcu odejmij sobie ok, 0,2-0,3%. a mysle ze tendencja bedzie
    malejaca i pod koniec roku WIBOR 3M bedzie nizszy od 5%.

    Papierami zupelnie sie nie przejmuj. Developer od ktorego kupujesz dostarczy
    ci wszystkie papiery wg listy.

  • 3. Data: 2003-06-03 17:24:40
    Od: "Krzychu" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Darek" <g...@p...fm> napisał w wiadomości

    > To ma byc kredyt na 30 tys. PLN czy CHF?

    Zamierzam kupić zwykłą kawalerkę od jakiegoś pośrednika nieruchomości o
    wartości około 35- 40 tyś PLN (jakis wkład własny będe miał, ale to najwyżej
    kilka tyś).

    > A moze pomysl jednak o kredycie w PLN.

    Nie upieram się koniecznie przy CHF, ale wiadomo chciałbym jak najniższe
    koszty. Gdzieś czytałem że właśnie ta waluta jest dość dobrym
    krótkoterminowym wyborem (zamierzam spłacac kredyt około 3 lat- wiem ze raty
    będą całkiem spore)

    > Papierami zupelnie sie nie przejmuj. Developer od ktorego kupujesz
    dostarczy
    > ci wszystkie papiery wg listy.

    byłoby miło :)

    pozdr
    Krzychu

  • 4. Data: 2003-06-04 06:52:53
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Zakladajac ze chcesz wziac 40 tys. PLN kredytu z malym udzialem wlasnym na
    3-4 latka to raczej odradzam ci kredyt walutowy. Kredyty walutowe moga byc
    korzystniejsze(jeszcze) ale tylko przy dlugim okresie kredytowania (ponad 10
    lat, a najlepiej ponad 15).
    W twoim przypadku biore do obliczen oferte Kredyt Banku w PLN
    (1,5%+5,47%=6,97%) oraz np. kredyt w CHF w BPHPBK (ok. 3,4%)
    Przy ratach rownych mamy wyniki:
    PLN - 1234,54
    CHF - 1220,49 (rata po uwzglednieniu widelek kursowych kupno: 2,8220
    sprzedaz: 2,9430)
    Wniosek: roznica mikroskopijna czyli bardzo duze ryzyko kursowe
    Jesli kurs CHF wzrosnie o 5% (a jest to bardzo male wahanie) to rata kredytu
    w CHF wyniesie: 1281,52 PLN czyli sporo wiecej.
    Musisz pamietac ze oprocentowanie kredytow w PLN bedzie spadac. Do konca
    roku pewnie spadnie o kolejne 0,5 pp czyli do 6,47%. w przeciagu kolejnego
    roku spadnie o ile nic strasznego sie nie zdarzy o kolejne 1,5 pp. Rata w
    PLN troche spadnie ale nieduzo bo udzial odsetek w racie przy tak krotkim
    okresie jest bardzo mala. A przy zmianie kursow walut kurs odzialuje na cala
    rate.
    ODRADZAM W TWOIM PRZYPADKU KREDYT WALUTOWY !!!!!!!!
    TYLKO W PLN , sprobuj w KREDYT BANKU (przejrzysta oferta)

  • 5. Data: 2003-06-04 07:28:10
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]

    > ODRADZAM W TWOIM PRZYPADKU KREDYT WALUTOWY !!!!!!!!
    > TYLKO W PLN , sprobuj w KREDYT BANKU (przejrzysta oferta)

    Dane: kredyt 40 000 PLN na 3 lata, oprocentowanie WIBOR3M+1,5%=6,97% (dane na
    czerwiec 2003)

    W pełni popieram powyższą opinię. Dodam jednak tylko, że przy stałych łącznych
    ratach zapłacisz wszystkich odsetek 4 423 PLN (przy załozeniu, że
    oprocentowanie sie nie zmienia). Z kolei przy stałych ratach kapitałowych
    zapłacisz troche mniej bo 4 298 PLN. Wtedy pierwsza rata wynosi jednak 1343 PLN
    a ostatnia 1118 PLN. Jest to znana prawidłowość, że przy stałych ratach
    łącznych zawsze sumaryczne odsetki są większe. W Twoim wypadku (krótki okres
    kredytowania) róznica nie jest wielka. Jednak przy okresie rzędu 10 - 20 lat
    staje się bardzo zauważalna. Tensor1

    PS. Informacja, że mieszkaniowe kredyty walutowe nie są opłacalne przy krótkich
    okresach kredytowania jest bardzo cenna i jak do tej pory nie pojawiała sie na
    tej liście. A powinna. Ja sam, mimo że wielokrotnie wypowiadałem sie na temat
    kredytów ją przeoczyłem. Wielkie dzięki.

  • 6. Data: 2003-06-04 16:48:38
    Od: "Krzychu" <k...@w...pl>

    Wielkie dzięki za te sugestie, szczególnie odnośnie kredytu walutowego. Być
    może uda mi się jeszcze obnizyć kwote kredytu jak dostanę pożyczkę
    mieszkaniową z ZFŚS. A i jeszcze kwestia samego kredytu z banku- czy przy
    moich dochodach go wogóle dostanę (około 1950 na ręke).
    Rozpatrze oferte Kredyt Banku i umówie się z doradcą powinien mi wszystko
    wyjaśnić.

    pozdr.

  • 7. Data: 2003-06-05 06:31:02
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Pewnie dostaniesz bo to dosc mala kwota ale na pewno nie na 3-4 lata jak
    sugerowales bo wtedy rata jest za wysoka w stosunku do twoich dochodow