  • 21. Data: 2009-06-24 10:32:15
    Temat: Re: Kreacja pieniadza raz jeszcze
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 24 Jun 2009 02:07:07 -0700, BK napisał(a):

    > Zeby komus wypowiedziec umowe kredytu to on musi go nie splacac. W
    Problem sie juz moze zaczac, jak zabezpieczenie kredytu hipotecznego
    zmniejsza swoja wartosc. Jakis czas temu byla dyskusja pt. czy bank ma
    prawo zadac dodatkowych zabezpieczen, a jak tak to co gdy klient nie moze
    ich udzielic?

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 22. Data: 2009-06-24 10:58:00
    Od: BK <b...@g...com>

    On Jun 24, 12:02 pm, "george" <g...@v...pl> wrote:
    > "BK" <b...@g...com> wrote in message

    n.googlegroups.com...

    > Nie plec bzdur. Gorszej glupoty chyba dawno nie widzialem.
    >
    > Zeby komus wypowiedziec umowe kredytu to on musi go nie splacac. W
    > takiej sytuacji bank po prostu by pozyczyl kase na rynku lub od NBP.
    >
    > prosze cie nie ściemniaj !
    > rozważania są tu czysto teoretyczne.

    Czy czysto teoretyczne znaczy - oderwane od obowiazujacych przepisow?

    POWTARZAM jak soltysk krowie na miedzy - bank nie moze o tak o domagac
    sie splaty kredytu bo ZABRANIA mu tego prawo.

  • 23. Data: 2009-06-24 11:02:31
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "BK" <b...@g...com> wrote in message
    f.googlegroups.com...
> [...]

    POWTARZAM jak soltysk krowie na miedzy - bank nie moze o tak o domagac
    sie splaty kredytu bo ZABRANIA mu tego prawo.

    Przeciez ja nie o tym. Akurat w tej kwesti sie zgadzamy.
    george

  • 24. Data: 2009-06-24 11:03:02
    Od: BK <b...@g...com>

    On Jun 24, 11:43 am, "Ronnie" <c...@...pl> wrote:

    > No wlasnie chodzi mi o to ze przed przyjsciem Pana Kowalskiego z kwota 1mln
    > i zalozeniem lokaty
    > byla jakas 'ustabilizowana sytuacja'. Pozycje A, B, C itd mialy jakies
    > wartosci.

    Te pozycje nigdy nie maja stalej wartosci. czlowieku w kazdym banku
    non-stop odbywaja sie jakies operacje. W momencie kiedy pisze te slowa
    z najwiekszych polskich bankow wyplywaja miliony i miliony wplywaja.
    Jeszcze inne miliony wracaja z ON, rynku czy sa splacane w postaci
    kredytow.

    Wlasnie to Ci tlumacze - aktywa banku sa niezwykle plynne.

    > Nastepnie Kowalski zaklada
    > lokate - kasa zostaje rozmnozona. Pozycje sie zmieniaja. Potem kase
    > wycofujemy i pozycje A, B, C itd
    > nie sa te same co przed przyjsciem Pana Kowalskiego.

    Ale od momentu przyjscia Kowalskiego do momentu likwidacji przez niego
    lokaty to wszystkie te pozycje pozmienialy sie jak szalone. Ludzie
    splacili kupe kredytow, kupe przelewow zostalo zrobione, bank zarobil
    kupe na odsetkach na rynku miedzybankowym.

    Ty mowisz o banku jakby byl zieleniakiem z jedna skrzynka jablek -
    sprzedali jablka i nie ma. Bank ma ogromne i plynne aktywa.

    > Zeby byly te same
    > musimy poprosic Iksinskich co dostali
    > kredyty o ich natychmiastowa splate - wtedy pozycje A, B, C itd beda te same
    > co PRZED przyjsciem Kowalskiego.

    Sorry prosic to sie moze swinia - cytujac kabareciarzy. W tym czasie
    wszystkie pozycje banku ulegly zmianie - zastanowiles sie chociazby
    ile na samej lokacie Kowalskiego zarobil bank jesli jemu zwraca
    kapital [zerwana lokata = brak odsetek] a sam wrzucil ta kase na
    oprocentowane overnighty?

    > Czy teraz mowie jasno?

    Mowisz moze jasno ale myslisz o banku jak o zieleniaku z jedna
    skrzynka jablek i zastanawiasz sie co bedzie jak tej skrzynki
    zabraknie. A bank to cos jak wielka gielda owocowo-warzywna i skrzynka
    jablek to za malo zeby zachwiac ta gielda.

  • 25. Data: 2009-06-24 11:05:11
    Od: BK <b...@g...com>

    > BK niepotrzebnie komplikuje sprawę "skala". w skali jednego banku i
    > centralnego depozytu rezerw cząstkowych) tak to zadziała jak opisałeś.
    >
    > george

    Pffff.

    Wlasnie tu o sklae chodzi.

    Ta sytuacja o ktorej mowi pytajacy mialaby miejsce jedynie w przypadku
    gdyby to byl bardzo maly bank, na wyspie nie uznawanej przez nikogo,
    ktory jest jedynym bankiem operujacym w danej walucie i majacym
    jednego depozytariusza i jednego kredytobiorce.

    Czyli w sytuacji realnie nie mozliwej.

    Kazdy bank ma ogromny dostep do ogromnej ilosci aktywow - czasami to
    jest tylko kwestia czasu i kosztow. Wycofywane depozyty zastepuje sie
    nowymi, kapitalami wlasnymi lub tym co sie pozyczy na rynku. Nie ma z
    tym problemu i juz.

  • 26. Data: 2009-06-24 11:08:39
    Od: BK <b...@g...com>

    On Jun 24, 12:03 pm, MK <m...@i...pl> wrote:

    > Bank po prostu nie wyplaci depozytu. Oczywiscie przed doprowadzeniem
    > do takiego stanu, na pewno zostalaby podjeta proba sekurytyzacji
    > aktywow, emisji obligacji, czy ostatecznie podniesienia kapitalow
    > wlasnych.
    >
    > MK- Hide quoted text -

    O tu juz odpowiedz jest bardziej realna. W sytuacji, w ktorej bank
    zostalby postawiony pod sciana wycofywaniem depozytow i tragiczna
    sytuacja gospodarcza [brak mozliwosci pozyczenia kasy od innycz czy z
    banku centralnego] zawiesza sie wyplate depozytow i rusza program
    naprawczy, ew. jest upadlosc. Depozyty sa wyplacane przez fundusz
    gwarantujace a kredyty i cala reszta bajerow sprzedawane do innego
    banku [ew. innych bankow] ktore bawia sie w dalsze kredytowanie.

    Chociaz trzeba przyznac, ze generalnie problemem sektora nie jest
    wycofywanie depozytow tylko niesplacanie kredytow. To zwykle zle
    kredyty dobijaja banki, nie sama dzialanosc depozytowa bo depozyty
    mozna zawsze podrzucic na dalsze depozyty lub jakies papiery
    wartosciowe i zarabiac malo ale bezpiecznie. bank ktory daje depozyty
    na akcje kredytowa zarabia wiecej ale i ryzykuje wiecej.

  • 27. Data: 2009-06-24 11:10:45
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "BK" <b...@g...com> wrote in message
    i.googlegroups.com...

> [...]

    jest tylko kwestia czasu i kosztow. Wycofywane depozyty zastepuje sie
    nowymi, kapitalami wlasnymi lub tym co sie pozyczy na rynku. Nie ma z

    dlaczego wiec banki padają, np ostatnio amerykańskie
    skoro to jest praktycznie niemożliwe choć teoretycznie to i owszem ?
    george

  • 28. Data: 2009-06-24 11:21:39
    Od: BK <b...@g...com>

    On Jun 24, 12:32 pm, Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl> wrote:

> [...]
    > zmniejsza swoja wartosc. Jakis  czas temu byla dyskusja pt. czy bank ma
    > prawo zadac dodatkowych zabezpieczen, a jak tak to co gdy klient nie moze

    Spadek wartosci zabezpieczenia do wartosci kredytu moze byc w
    przypadku wielu kredytow powodem wypowiedzenia ale szczerze mowiac nie
    chodzi o kredyty hipoteczne. Bo przy hipotekach trzeba pamietac, ze
    wachania na rynku sa norma,a kredyt jest na 40 lat wiec raczej banki
    podchodza do tego na spokojnie.

    Inna sprawa to obecny "kryzys" ale dla uproszenia rozwazan mozemy to
    pominac.

    Natomiast takie wypowiedzneia czesto sie zdarzaja przy kredytach
    udzielanych w zwiazku z uslugami inwestycyjnymi. Np. gdy ktos bierze
    krotkoterminowy kredyt lombardowy pod zastaw akcji, zeby sobie
    pobracac gotowka na innych akcjach. Kredyt jest np. na 6, 8 czy 12
    miesiecy a gielda zaczyna leciec na leb na szyje, ew. na leb i szyje
    leca akcje ktore sa zastawem [bo spolka bliska jest upadlosci].
    Wowczas bardzo czesto wzywa sie do uzupelnienia zabezpieczenia, a
    pozniej ew. wypowiada kredyt.

    Ale jakby nie patzrec sytuacje wypowiedzenia umowy kredytu sa zwiazane
    z problemami po strony kredytobiorcy, nie zas banku.

  • 29. Data: 2009-06-24 11:31:05
    Od: BK <b...@g...com>

    On Jun 24, 1:10 pm, "george" <g...@v...pl> wrote:

    > dlaczego wiec banki padają, np ostatnio amerykańskie
    > skoro to jest praktycznie niemożliwe choć teoretycznie to i owszem ?
    > george

    Banki padaja bo sa zle zarzadzane ;-) Jesli bank bierze na siebie
    ryzyko, ktorego w zaden sposob nie jest w stanie odpowiednio
    zabezpieczyc i nie jest w stanie nim zarzadzac to pada.

    Jednak to bardzo czesto jest zupelnie oderwne od problematyki
    depozytowo-kredytowej.

    Zwroc uwage, ze kryzys i pierwsze upadlosci to byly banki
    inwestycyjne, ktorych problem depozytow zupelnie nie dotyczyl.
    namoczyly one kapitaly na ryzykownych grach inwestycyjnych.

    Bank tez padaja z przyczyn bardziej psychologicznych niz
    ekonomicznych. Tak byla z druga fala upadlosci amerykanskich - padly
    banki inwestycyjne i nakrecilo to panike na rynkach, zburzylo
    zaufanie. Banki mialy problem z finansowaniem sie w okresie
    krotkoterminowym bo rynek bankowy praktycznie zamarl.

    Do tego doszla fatalna sytuacja na rynku nieruchomosci [niesplacane
    kredyty].

    W Polsce przez moment byl doskonale widziany kryzys psychologiczny
    kiedy rynek miedzybankowy zamarl i byly banki, ktore faktcyznie spaly
    na kasie i byly [krotkoterminowo] bardzo nadplynne a inne
    krotkoterminowo mialy okres z plynnoscia - i poszly na wojne na
    odsetki [chociaz to wszystko jakies tam uproszczenie].

    Natomiast od kiedy bankowosc funkcjonuje w ten sposob jaki funkcjonuje
    i sa systemy gwarantowania depozytow skonczyly sie czasy upadlosci
    bankow w wyniku akcji "run na bank" czyli wycofywania depozytow.

  • 30. Data: 2009-06-24 13:41:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Mithos <f...@a...pl> writes:

    > Nie. Cały system opiera się przecież na fikcji. Tak na dobrą sprawę to
    > pewnie depozyty i aktywa banków zapewniają pokrycie udzielonych
    > kredytów w jakimś niewielkim procencie.

    Przeciez depozyty i aktywa nie sluza do pokrywania kredytow.
    Kredyty to sa - jak rozumiem - kredyty juz wyplacone (ktore sa zreszta
    aktywami).

    Nie ma takiej mozliwosci by bank wyplacil wiecej kredytow niz ma srodkow
    - np. wlasnych kapitalow i depozytow (w tym pochodzacych od np. swoich
    wlascicieli) - pasywow. Jesli ktos wierzy w kreowanie pieniadza w banku
    (innym niz emisyjny) poprzez jego drukowanie to jest w lekkim bledzie.
    --
    Krzysztof Halasa