  • Data: 2016-04-30 12:12:26
    Temat: Re: Kolejny wyrok - mBank musi oddać
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Probowales z roznymi urzadzeniami, w roznych warunkach ?

    Jasne.
    Tzn. nie wykluczam, że mogą być takie, które kiepsko sobie radzą
    (skanery generalnie).
    Dla porównania, mam do czynienia także z kamerami video, w tym z takimi
    analogowymi, PAL 576i. Niektóre bardzo kiepsko sobie radzą :-)

    > Jak sam skanera nie pisales, to nie wiesz co zawiera :-)
    > A jak chcesz sprawdzac, to mozesz i stos sprawdzic :-)
    >
    > No chyba, zeby kupic osobny modul z jakims prostym interfejsem.
    > Ale przeciez jeszcze wyzsza warstwa programu moze byc wrazliwa - atak
    > w stylu SQL Injection ...

    Owszem, ale to także kwestia prawdopodobieństwa, oraz nakładu pracy.
    Teoretycznie "odpowiedni" błąd może być wszędzie, tak się jednak składa,
    że częściej one są w specyficznych miejscach.

    > No ale komus trzeba w koncu ufac. Komu, jesli nie wlasnemu bankowi ?

    Jak to było? Kontrola podstawą zaufania czy jakoś tak.
    Jeśli nie potrzebujemy komuś ufać, to lepiej nie być do tego zmuszonym.
    Bank sam w sobie (mury itd) nic złego nam nie zrobi. Osoby mogą.

    > Logowac sie do banku z nieznanego kiosku ? Hm ....

    No wiem, ale praktyka jaka jest każdy widzi.
    Poza tym, może być znany, np. bankowy (co nie znaczy, że można mu
    bezgranicznie ufać).

    > Token falszywy. Kradna ci token, ale podstawiaja falszywy.

    Tak może być, ale to są inne reguły gry.
    Zagrożeń jest więcej (bardziej prawdopodobnych): np. "wymuszenie
    rozbójnicze".

    > No, jest to jakas koncepcja prawna.
    > Ale co - bank jest zawsze winny, a klient ma nieogranicza
    > nieodpowiedzialnosc ?

    Moim zdaniem rozsądna granica powinna być tam, gdzie kończy się wpływ
    danej strony.
    Np. bank decyduje, że dostęp do niego odbywa się przeglądarką
    internetową i hasłami SMS - to niech odpowiada za przeglądarkę
    i telefon z SMSami (oczywiście w granicach sensu, działanie klienta
    w złej wierze itp. pomijam). Zawsze przecież może wyposażyć klienta
    w te narzędzia :-)

    Bank decyduje, że do autoryzacji potrzebny jest token i kanał QR,
    to niech za to odpowiada. Przeglądarka z wirusem nie jest wtedy
    problemem (pomijając ew. niewykonanie dyspozycji).

    Bank decyduje, że jest otwarty system z podpisem cyfrowym, niech
    odpowiada za realizację prawidłowo podpisanych zleceń. BTW realizowane
    w praktyce, chociaż do bezpieczeństwa po stronie klienta można mieć
    pewne "uwagi".

    Bank decyduje, że wystarczy nazwisko panieńskie jako hasło, no cóż.
    --
    Krzysztof Hałasa