  • 1. Data: 2004-03-29 18:15:43
    Temat: [KARTY] AUTORYZACJA - kto decyduje?
    Od: "Maciej P.K." <m...@w...op.pl>

    Cześć oddaję Grupie :]

    Dwa luźne cytaty:
    "Karty w standardzie EMV mogą być autoryzowane on-line lub off-line.
    Obecnie to centrum rozliczeniowe decyduje o sposobie autoryzacji karty."

    "Transakcje zawierane kartami Visa Electron są autoryzowane on-line
    (czyli natychmiastowo)."

    I pytanie natury ogólnej: kto decyduje o sposobie autoryzacji kart
    róznych typów - electronów, classiców, maestro; debetowych, kredytowych?
    Wydawca? Centrum rozliczeniowe? Organizacja płatnicza?

    Dzieki za odpowiedzi.
    Maciej

  • 2. Data: 2004-03-29 19:37:49
    Temat: Re: [KARTY] AUTORYZACJA - kto decyduje?
    Od: "Karol Zwiruk" <p...@z...pl>

    Użytkownik "Maciej P.K." napisał:

> [...]
    > róznych typów - electronów, classiców, maestro; debetowych, kredytowych?
    > Wydawca? Centrum rozliczeniowe? Organizacja płatnicza?

    temat nieco skomplikowany, postaram sie wyjaśnić.

    1) karty płaskie - decyzje może podjąć bank, organizacja może zalecać
    właściwe rozwiązanie - ale decyzja należy do banku (info o tym czy pin czy
    podpis w POSie - na pasku zamieszczona)
    2) karty z paskiem - wymagalność pinu może być uzależniona od cetrum
    autoryzacyjnego - określone karty bądź wszystkie są autoryzowane pinem
    3) autoryzacja kart z chipem - zalecane przez organizacje - weryfikacja
    pinem. W Polsce wszystkie chipy podpisywane pinem, za granicą niekoniecznie
    (tzn. karty wydawane przez zagraniczne banki - nie mówię o transakcjach
    polskimi kartami zagranicą)
    4) karta wypukła jest autoryzowana zazwyczaj podpisem ale:
    a) jak ma chip - w Polsce - podpisujesz pinem
    b) za granicą może sie trafić że będziesz musiał podpisać pinem - w
    Polsce raczej nie
    c) na stacjach neste 24 - podpisujesz pinem - efekt umowy merczant -
    acquirer.

    pozdrawiam

    --
    Karol Żwiruk
    Świat Kart: http://kartyonline.pl

  • 3. Data: 2004-03-29 20:24:36
    Od: "Maciej P.K." <m...@w...op.pl>

    Karol Zwiruk wrote:

    > temat nieco skomplikowany, postaram sie wyjaśnić............

    Sprawa bardziej skomplikowana niż myslałem.
    Piszesz o autoryzacji pinem/podpisem - cool, fajnie, choć zapomniałem o
    to zapytać :]
    Ale chyba nadal nie wiem, kto decyduje: autoryzacja on- czy off-line.

    Kolejna sprawa (prawie cytat :]):
    w przypadku kart chipowych PIN (w przeciwieństwie do systemów kart
    magnetycznych), nie jest weryfikowany przez bank poprzez transmisję
    telefoniczną, a kontrola jego poprawności dokonywana jest na poziomie
    samej karty. Znaczy, ze PIN jest zapisany na chipie tak?

    Maciej.

  • 4. Data: 2004-03-29 21:04:16
    Od: "Karol Zwiruk" <p...@z...pl>

> [...]
    > to zapytać :]
    > Ale chyba nadal nie wiem, kto decyduje: autoryzacja on- czy off-line.

    on-line czy offline - decyduje floor limit czyli poziom powyżej którego
    transakcje są zawsze autoryzowane. Karty płaskie są zawsze autoryzowane, ich
    floor limit nie dotyczy. Floor limit jest ustawiany dla każdego merczanta
    (sklepu) indywidualnie. Od pewnego czasu domyślnie jest to 0 (zero) pln.

> [...]
    > telefoniczną, a kontrola jego poprawności dokonywana jest na poziomie
    > samej karty. Znaczy, ze PIN jest zapisany na chipie tak?

    tak, pin jest na karcie, tzn. w chipie. ale transakcje i tak są mimo tego
    najczęściej autoryzowane telefonicznie - w chwili obecnej tylko PolCard
    obsługuje chipa a onie ustawiają (od pewnego czasu) floor limit na 0 pln.

  • 5. Data: 2004-03-29 21:56:19
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Mon, 29 Mar 2004 21:04:16 GMT, "Karol Zwiruk" <p...@z...pl>
    wrote:

> [...]
    >(sklepu) indywidualnie. Od pewnego czasu domyślnie jest to 0 (zero) pln.

    hola hola. zapomniales o pekao sa? w tym centrum rozliczeniowym
    absolutnie nie jest to prawda.

    PG

  • 6. Data: 2004-03-30 05:30:57
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Karol Zwiruk" <p...@z...pl> wrote in message

    > w chwili obecnej tylko PolCard
    > obsługuje chipa a onie ustawiają (od pewnego czasu) floor limit na 0 pln.

    Juz zaczal? ;) Moze sobie kupie jakas karte z chipem, zeby sprawdzic czy nie
    jest to ciagle tylko medialna akceptacja ;).

    Maciek

  • 7. Data: 2004-03-30 05:37:05
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Piotr Gralak" <g...@p...onet.pl> wrote in message

    > hola hola. zapomniales o pekao sa? w tym centrum rozliczeniowym
    > absolutnie nie jest to prawda.

    PolCardom tez sie zdarza miec wiekszy niz zero. Co najsmieszniejsze, robiac
    transakcje w pewnym sklepie mam 99% robionych KK Citi bez autoryzacji, a gdy
    robie KK mBanku wszystkie sa autoryzowane. Niestety nie mam innych kart zeby
    sprawdzic, a jestem strasznie ciekaw czy to pomysl mBanku czy aklajera.

    Maciej

  • 8. Data: 2004-03-30 07:09:10
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Karol Zwiruk" <p...@z...pl> napisał w wiadomości
    > c) na stacjach neste 24 - podpisujesz pinem - efekt umowy merczant -
    > acquirer.

    A propos płacenia na Neste - da się stamtąd otrzymać fakturę czy trzeba
    jakieś kombinacje robić?

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 9. Data: 2004-03-30 08:18:00
    Od: "rsa127" <r...@n...gazeta.pl>

    A mówiąc jeszcze bardziej precyzyjnie przy karcie z chipem są dwa piny:
    1. PIN offline
    Ten PIN jest zaszyty w chipie bez praktycznie możliwości jego odczytania.
    Ten PIN jest sprawdzany jeżeli transakcja jest offline.
    2. PIN online
    Ten PIN znajduje się w systemie banku i jest sprawdzany, gdy transakcja jest
    autoryzowana online.

    Zwykle oba PIN-y mają taką samą wartość, aby nie trzeba było pamiętać obu.
    Jednak mogą być różne. Bank wydawca decyduje w jakich warunkach konieczne
    jest autoryzowanie transakcji online np.:
    - transakcja wyższa niż x PLN
    - co np. 3 transakcja
    - suma transakcji offline przekroczyła określoną kwotę.

    Pozdrawiam,
    rsa127

  • 10. Data: 2004-03-30 16:55:06
    Od: Piotr Grzegorz Skowroński <s...@S...PRECZpoczta.fm>

    Tomasz Waszczynski <w...@w...org> wrote:

    > A propos płacenia na Neste - da się stamtąd otrzymać fakturę czy
    > trzeba jakieś kombinacje robić?

    http://www.neste.pl/artikkeli.asp?path=1992;4281;428
    4;4305;4306

    Jak to działa w praktyce - nie wiem, bo nigdy nie potrzebowałem faktury.

    --
    ukłony - skowi
    skowi at poczta fm