  • 11. Data: 2020-05-03 17:23:08
    Temat: Re: Jak silny jest dolar w danym momencie?
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    PiteR napisał(a) :
    > in <news:5eae906d$0$17345$65785112@news.neostrada.pl>

    > podałem ci dlaczego bo nazywa się CHF ;)
    >
    > pytałeś też

    > bo nazywa się CHF ;)
    >
    > a ty coś ciągle o dolarach jakbyś chciał dolara dopasować.

    Dzięki. A tak jakieś mam przyzwyczajenia do zielonego, ale nie widzę
    powodu by się przy nim upierać, jeżeli to byłoby bez sensu.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 12. Data: 2020-05-04 12:51:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    PiteR napisał(a) :
    > in <news:5eadc217$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>

    Zebyz to bylo wiadomo ... to by biedy na swiecie nie bylo :-)

    cene zlota przyjac ? waha sie raczej bardziej, niz kurs dolara
    wzgledem innych walut :-)

    iew=2Y

    >Dzięki. No nie bardzo.
    >Chcę wiedzieć dlaczego jakaś waluta może drożeć/tanieć, a nie za ile
    >mogę ją w danym momencie kupić/sprzedać. Nie potrzebuję znać jej
    >historycznych kursów. Chyba tylko do porównania, że kurs USD/PLN nie
    >pasuje mi z górkami i dołkami do Nasdaq Composite. Może gdzie indziej
    >niż na tym ostatnim czynniku znajdę?
    >Przelicznik USD/PLN jest chyba rzeczą wtórną, w reakcji na notowania
    >na giełdach spółek?

    Teoretycznie powinien wynikac z wymiany towarowej.
    Jak za duzo importujemy, to trzeba nam walut, wiec drozeja, a jak za
    duzo eksportujemy, to inne waluty tanieja.

    Niestety - CHF bym do tego worka nie mieszal, bo ich wymaina towarowa
    w skali swiata jest zadna :-)

    Niestety, na to sie nakladaja:
    -inwestycje zagraniczne, tzn zagraniczna firma stwierdza, ze u nas
    tania sila robocza, wiec buduje fabryke .. i przysyla euro/dolary ...
    a potem bedzie chciala je odebrac i to z zyskiem
    -spekulanci, ktorych mam wrazenie sporo na polskim rynku. A jak oni
    oni wpadaja w panike i sprzedaja polskie spolki czy obligacje ... to i
    spolki tanieja, i dolar drozeje, bo oczywiscie
    zaraz chca te zlotowki wymienic na cos pewniejszego.

    J.

  • 13. Data: 2020-05-05 11:39:12
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2020-05-02 o 15:40, Zbynek Ltd. pisze:

    > Gdzie można znaleźć wartość dolara w danym momencie? I wartości
    > historyczne.

    stooq.pl
    Bardzo dobra strona. Podaje kursy średnie wielu instrumentów finansowych
    - waluta, ale też np. złota, ropy itd.

    Do rozważenia też:
    investing.com
    tradingview.com

    > Nie chodzi mi o kurs względem złotówki ani innej waluty. Najchętniej bym
    > to widział w formie wykresu.

    Zawsze jeden instrument jest kwotowany do drugiego. A zatem zawsze masz
    do czynienia z parą.

    > Domyślam się, że to jest związane ściśle z giełdą i wyceną
    > przedsiębiorstw, ale jestem zielony w tym temacie.

    Nie zawsze. Czynników wpływających na cenę jest wiele. Waluty są ze sobą
    skorelowane.

    > Czy dla innych walut to jest podobne?

    Różnie.

    > Np co czy kto decyduje o wartości jena czy rubla?

    Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Zbyt wiele czynników na
    to wpływa.

    Ciekawostka... Gdy ropa była lekko powyżej 20$ w 2014/15 to rubel
    kosztował 4,8 grosza. Dziś ropa jest poniżej 20$, ale rubel stoi po 5,6.

    Podobnie jak zazwyczaj, gdy $ rósł to złoto spadało i odwrotnie.
    Historycznie doszukiwano się korelacji... Teraz jedno i drugie rośnie.
    Historia spowodowała, że sporo osób umoczyło...

    Ale możesz łatwo dostrzec powiązania (nie mylić z historią), czyli
    korelacje. Na przykład... Euro kosztuje 4,50, eurodolar 1,1, zatem
    USD/PLN MUSI być po 4,09.

    Albo: dolar jest po 4,10. Eurodolar po 1,08, zatem euro MUSI po 4,428.

  • 14. Data: 2020-05-08 23:29:38
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Szymon napisał(a) w wiadomości: ...

> [...]
    >investing.com
    >tradingview.com

    >Zawsze jeden instrument jest kwotowany do drugiego. A zatem zawsze masz

    Można pokusić się o średnią ważoną względem jakiegoś
    "koszyka" walut i/lub surowców.

    >Nie zawsze. Czynników wpływających na cenę jest wiele. Waluty są ze sobą
    >skorelowane.

    Np. 2 strefy walutowe a wiekszość obrotów mniejszej jest
    z tą wiekszą. I spokój w polityce i na rynkach. Wtedy
    waluta mniejszej podąża (w pewnym stopniu) za walutą
    większej. Odwrotnie też ale w dużo mniejszym stopniu.
    Analogia: Księżyc krąży wokół Ziemii (niekoniecznie
    w równej odległości) ale pływy jednak są.
    Dlatego złotówka teoretycznie będzie bardziej podążała
    za EUR niż USD...
    W 2015 poratowano stabilność ukraińskiej hrywny
    również swapem z PLN. A że gospodarce Ukrainy bliżej
    do polskiej niż innych gwarantów to przez kilkanaście
    miesięcy UAH niemal pezyspawała się do PLN.

    >Różnie.

    >Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Zbyt wiele czynników na
    >to wpływa.

    Polityka banków centralnych, Polityka gospodarcza władz,
    struktura gospodarki, geopolityka, oraz rynek, czyli emocje,
    np. spowodowane pandemią.

    >Ciekawostka... Gdy ropa była lekko powyżej 20$ w 2014/15 to rubel
    >kosztował 4,8 grosza. Dziś ropa jest poniżej 20$, ale rubel stoi po 5,6.

    Co zrobiono ze złotówką od 2015, kto rządził w Polsce i jak...
    Porównać RUB do innych walut.
    Teoretycznie w czasach zapaści gosp. waluty państw
    "surowcowych" (ropa, gaz, węgiel) powinny spadać (RUB, NOK,
    AUD). Ale to też jest zakłócone bo np. Austalia nieźle sobie
    radzi z pandemią a Ekwador po prostu używa USD.
    Ciekawie wyglądały notowania palladu i rodu - składniki
    katalizatorów (benzyniaków, w dieslach platyna).
    Najpierw bańka podsycana wyklęciem Diesli w Unii i aferą
    spalinową VW a potem wstrząsy i zjazd w związku z pandemią.

    >Podobnie jak zazwyczaj, gdy $ rósł to złoto spadało i odwrotnie.

    Złoto na giełdach wyceniane w USD więc oczywiste.

    >Historycznie doszukiwano się korelacji... Teraz jedno i drugie rośnie.
    >Historia spowodowała, że sporo osób umoczyło...

    W czasach niepewności popyt na USD i Au przeważa nad
    innymi czynnikami. (jeszcze inaczej wygląda gdy chodzi o złoto
    w metalu a inaczej gdy złoto "papierowe" czyli kontrakty na złoto).
    Podczas wojny z Irakiem w tymże państwie bardziej od swojej
    ceniono walutę głównego wroga...

    Arek

  • 15. Data: 2020-05-24 01:26:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Arek" 5eb5cf14$0$31099$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > Analogia: Księżyc krąży wokół Ziemii (niekoniecznie
    > w równej odległości) ale pływy jednak są.

    Pływy wywołuje zmiana odległości?
    Księżyc i Ziemia krążą wokoło wspólnego środka
    masy -- czy podobnie jest z walutami i gospodarkami?

    > Złoto na giełdach wyceniane w USD więc oczywiste.

    Coś jest inaczej wyceniane? ;)

    --