    From: BAH <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Jak oni liczą??
    Date: Tue, 26 Mar 2002 08:05:55 +0100
    Sender: b...@p...onet.pl@pa7.warszawa.cvx.ppp.tpnet.pl

    On Mon, 25 Mar 2002 21:57:21 +0100, "AMRA" <a...@a...com>
    wrote:

> [...]

    Możesz, tylko wynik jest bardziej teoretyczny.
    Dlaczego zakładać stałe oprocentowanie ?

    Banki mówię Ci ile byś zarobił, gdyby
    nie pazerny rząd "przywracający normalność".

    >Tak jak masz ceny netto - a u dolu gwiazdke cenny netto - nalezy doliczyc
    >22% VAT

    To podaj treść jaka winna być przy oprocentowaniu efektywnym.

    >Dalej czy moze w swojej ignorancji zauwazyles, ze jak zarobisz za duzo to
    >nagle przechodzisz na inny prog podatkowy i musisz fiskusowi doplacac??? Czy
    >tez takie to dla Ciebie dziwne i niezrozumiale, he?

    Czy Twoja pensja podawana jest "efektywnie" (przy założeniu, że
    pracujesz) ?
    Pracodawca podaje cenę brutto, a netto musisz sam wyliczyć.

    W omawianej sytuacji banki podają "netto" ale źle liczą.

    Gdyby pracodawca podał pracownikowi takie netto,
    to by się

    Oprocentowanie efektywne zawiera dwie "pułapki":
    - zmienne oprocentowanie (przyjmowane jako stałe)
    - podatek od odsetek. ("skubiący" co miesiąc)

    Jedyny sposób uzyskania efektu "oprocentowania efektywnego",
    to lokaty progresywnie oprocentowane (odsetki zależne od okresu
    oszczędzania)
    - wtedy "naliczenie" odsetek odbywa się na koniec ("belka" wcześniej
    nie skubie).

    Problem nie dotyczy jedynie mBanku.
    Klinicznym przypadkiem jest raczej owe "10 %" w inteligo.
    (nie wszędzie są gwiazdki).

    Sądzę, że inicjator wątku z jednej strony
    niepotrzebnie podał przykład mbanku, gdy inne czynią podobnie,
    z drugiej strony łatwiej wywołał dyskusję z dyżurnym obrońcą :-)

    BAH