    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Inflacja GUS (NTG)
    Date: Mon, 7 Nov 2022 11:14:36 +0100

    On Sat, 5 Nov 2022 03:55:12 -0700 (PDT), Niktnaprawde Nobodyreally
    wrote:
    > Wiem, że to NTG, ale spróbuję. Może tutaj został tu jeszcze ktoś, kto coś naprawdę
    wie.

    > GUS podaje wskaźnik, który się nazywa "Roczne wskaźniki cen towarów i usług
    konsumpcyjnych", zwany najczęściej po prostu inflacją roczną. I nigdzie nie mogę
    znaleźć, co to oznacza. Wszystkie szczegółowe opisy mówią jak się wybiera listę
    towarów i jak się ustala ich "udziały" we wskaźniku. Nigdzie nie ma informacji z
    jakiego konkretnie okresu bierze się te ceny. Widzę trzy możliwości. Opisując w
    uproszczeniu ten wskaźnik dla roku N może oznaczać:

    > 1. średnia ważona czasem cen w ciągu całego roku N / średnia ważona czasem cen w
    ciągu całego roku N-1

    > 2. średnia ważona czasem cen w grudniu roku N / średnia ważona czasem cen w grudniu
    roku N-1

    > 3. średnia cen na koniec roku N / średnia cen na koniec roku N-1
    >
    > Czy ktoś wie, jak jest naprawdę?

    GUS ma "koszyk towarow".
    Co miesiac ustala wartosc tego koszyka, w/g cen sklepowych.

    No to potem wystarczy zajrzec w zapiski sprzed roku i mamy roczną
    inflacje. Dla kazdego miesiaca osobno.

    Jak oni z tego robią roczną ? nie wiem.

    Co wchodzi w sklad koszyka? Najwieksza tajemnica GUS :-)

    Ktore sklepy biorą do ustalenia ceny? tez tajemnica

    https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/w
    skazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcy
    jnych-pot-inflacja-/

    J.