    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Idea - logowanie
    Date: Tue, 21 May 2019 18:52:42 +0200

    dyskusyjnych:afd1a265-227c-49e8-b3ed-12425ed89561@go
    oglegroups.com...
    W dniu wtorek, 21 maja 2019 08:36:13 UTC+2 użytkownik miumiu napisał:
    > Ja sie tam nie znam, ale jak bank ma 15mld depozytow to w razie
    > padaki BFG
    > wyskakuje z 15mld na wyplaty? Przeciez chyba wiekszosc kasy
    > depozytariuszy
    > wciaz w tym banku jest? W formie kredytow ale jest.

    >I po pierwsze na tyle i tak nie wyskoczy, bo tyle nie ma - jak
    >ostatnio czytałem to miał jakieś 12mld.

    Zaciagnie kredyt w NBP.

    >Po drugie nie będzie tak łatwo wyskoczyć, bo te 12mld prawie w 100%
    >jest w obligacjach skarbu państwa, zaś wypłacać trzeba w gotówce - a
    >wiadomo, co się dzieje z ceną, jak nagle na rynku pojawia się kupa
    >towaru na sprzedaż.

    Zaciagnie drugi kredyt w NBP, pod zastaw obligacji.

    A potem zaraz oglosi zrzute wsrod bankow, a banki akurat beda mialy
    przyplyw gotowki.

    No chyba, ze ludzie oszukaja system i schowaja do skarpety, albo kupia
    euro ...

    >A to, że kredyty są do ściągnięcia, to jasne - pytanie po pierwsze
    >ile da się odzyskać, po drugie - ile trzeba czekać, bo choć bank pada
    >i BFG oddaje jego depozyty, to do kredytów dalej obowiązują umowy i
    >terminarze spłat.

    Pod zastaw tych kredytow chyba tez mozna kredyt zaciagnac ... ale to
    juz syndyk bedzie tym rzadzil.

> [...]
    >im tylko kapitału własnego wymaganego do prowadzenia działalności
    >bankowej w obecnej skali. A kapitał własny stopniał m.in. z powodu
    >uzdrawiania portfela kredytowego.
    >Więc w sumie bank w porządku i mógłby funkcjonować dalej, aktywa
    >wciąż przeważają nad pasywami - jedynie nie spełnia norm nadzoru
    >ostrożnościowego - ale w przypadku banku jest to również powód do
    >upadłości.

    >Ale unia miała dość upadków banków i wypłacania z odpowiedników BFG i
    >wprowadziła "przymusową restrukturyzację", zwaną też "uporządkowaną
    I wtedy za błędną politykę banku płacą jego właściciele, czyli
    akcjonariusze, oraz wierzyciele - nabywcy obligacji, a dopiero w
    ostateczności posiadacze depozytów - najpierw tych ponad 100k euro
    (którzy w pierwszej kolejności by zapłacili w starym scenariusze).
    >Czyli akcjonariuszom odbiera się bank bez rekompensaty

    Nie uwazali jak mieli ... poza tym ustawia przewiduje rekompensate po
    rozliczeniu ... o ile cokolwiek zostanie.

    No i Idea ... skoro ma tak male kapitaly wlasne, to czego
    akcjonariusze chca ?
    Rekompensaty za swietlane perspektywy ?

    >- depozyty i kredyty przechodzą do innego banku, który za to nie
    >płaci (a np. za identyczną operację przy "zdrowym" banku przejmujący
    >bank płaci - np. jak ostatnio santander przejął część db a bnp część
    >raifiego). Jak portfel kredytów nie jest zły, to przechodzą też
    >zobowiązania wykupu obligacji - ale jak jest marny, to i obligi idą
    >na papier toaletowy.

    Chyba nawet mozliwa obietnica doplaty ze strony BFG.

    Tylko jest w tym jeden niuans - jesli deponenci trzymaja pieniadze w
    Idei dla wysokich procentow,
    to bankowi przejmujacemu grozi szybka wyplata tych 15 mld ... bo
    klienci zaczna wycofywac lokaty po obnizce %.

    >I cała afera z KNF polegała na tym, że "grupa trzymająca władzę"
    >wymyśliła, jak okraść LCz z jego banków - okazało się, że wymagane
    >kapitały własne można zmieniać rozporządzeniem! >Więc ustawiono taki
    >wymóg dla kredytów frankowych, jakiego żaden bank by nie udźwignął -
    >więc i getout nie mógł tego spełnić. Wyłgali się postępowaniem
    >naprawczym (co im >jeszcze przyniosło zysk, bo bank "w naprawie" nie
    >płaci podatku bankowego) - ale "grupa" nie odpuszczała i szykowała
    >się na "uporządkowaną likwidację".

    Niby tak, tylko widzisz - bank sie uporzadkowal, i sie okazalo, ze
    kapitalow wlasnych prawie nie ma.
    I nie to, ze brakuje mu troche do tych wysokich wymogow, tylko nie ma
    prawie nic, a kreatywnie ksiegowal :-)

    No i trudno powiedziec - chcieli okrasc LCz bankow, czy chcieli cos
    dac frankowiczom.
    Czy moze sie obawiali, ze dobra zmiana w sadach odda frankowiczom ...
    i bank upadnie ... wiec lepiej, zeby mial duzy udzial wlasny.

    >Idea to inna historia - był fajny bank, a tak go zabagnili, że się
    >okazało, że kapitały wsiąkły. I teraz potrzebują inwestora, którego
    >wpuszczenie spowoduje, że dotychczasowe akcje staną się 10% akcji
    >dokapitalizowanego banku.
    >Albo też idea sama posprzedaje klientów do innego banku i zmniejszy
    >działalność 10 razy - wtedy obecny kapitał wystarczy, ale bank trzeba
    >budować od nowa.

    Zawsze moze glowny udzialowiec sypnac groszem ... o ile ma :-)

    O, kredyt niech w Idei zaciagnie i kupi nowe akcje :-)

    A tu kredyty tez tanieja i nie wiem czy model biznesowy Idei sie
    utrzyma - bo jak sie przyciaga duzymi %, to potem sa duze straty na
    dzialalnosci.

    J.