  • 21. Data: 2011-12-03 10:00:51
    Temat: Re: Ewentualne wyjście ze strefy euro- DLACZEGO?
    Od: Rafał <a...@m...invalid>

    W dniu 2011-12-02 21:19, george pisze:
    > No chyba to ciągle państwo decyduje ile zarabiają urzędnicy, policja
    > itp. a jeśli inne produkty eksportowe staną się zbyt drogie to chyba
    > płace same pójdą w dół?
    >

    > A co byś powiedział gdyby jutro zaproponował Ci to szef (jesli jestes na
    > etacie) lub Twoi klienci jak im juz faktury powystawiasz ?

    Szczerze? Mógłby się najwyżej zwolnić. A klientów zwindykować.

    --
    Raf

  • 22. Data: 2011-12-03 13:26:14
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Rafał" <a...@m...invalid> wrote in message

    > Szczerze? Mógłby się najwyżej zwolnić. A klientów zwindykować.

    właśnie.

    Zwolnic -> oznacza brak podatków bezpośrednich oraz pośrednich w dochodzie
    państwa -> brak możliwości zrównoważenia budżetu w walucie której nie można
    drukować. Do zdarzenia początkowego (zwolnienia) by nie doszło bo pierwszego
    dnia po rezygnacji z Euro drachma bedzie warta tyle ile euro (większość
    "uwierzy" i sie nie zwolni, zresztą nawet Ci co nie uwierzą bedą mieli
    "nadzieje" i zostaną zmuszeniu sutacją.

    Windykacja -> długotrwały proces -> brak zamówień -> upadek firmy -> to co
    wyżej począwszy od sekcji podatki.

    george

  • 23. Data: 2011-12-03 20:49:27
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-12-03, Anatol <c...@u...pl> wrote:

    [...]

    > W Estonii się dało gdy kurs ich waluty była sztywno powiązany z EUR :
    > http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7360781,Estonia_
    na_diabelskim_mlynie.html

    Waluty tutaj nie ruszali, a to postulował autor.
    Co się dało? Obniżyć deficyt? To samo robi/ma zrobić Grecja (redukować deficyt
    przez cięcia płac). I to wychodzi już inaczej, jak widać. Sporo tu zależy
    od wielkości kraju i determinacji społeczeństwa.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 24. Data: 2011-12-03 21:41:11
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

> [...]
    > w tymże ustroju.

    W Estonii się dało gdy kurs ich waluty była sztywno powiązany z EUR :

    Anatol

  • 25. Data: 2011-12-03 22:20:16
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "george" <g...@v...pl> writes:

> [...]
    > warta tyle ile euro (większość "uwierzy" i sie nie zwolni, zresztą
    > nawet Ci co nie uwierzą bedą mieli "nadzieje" i zostaną zmuszeniu

    To nie jest takie proste, wcale nie wiadomo czy taka operacja w ogóle da
    się "sensownie" przeprowadzić. Na razie gadanie o wyjściu ze strefy euro
    to tylko IMHO puste gadanie.

    Normalnie to było (i jest np. w Polsce) tak, ze płace pracowników wcale
    na długo nie spadały. "Zysk" rządu polegał na spadku realnych wysokości
    zobowiązań rządu, z powodu dewaluacji i sporej inflacji. Długotrwały
    spadek realnych płac wcale nie byłby korzystny, gdyż dochody państwa
    z podatków byłyby mniejsze.
    Chodzi o zmniejszenie zobowiązań państwa, głównie niestety pewnie po to,
    by można było zaciągać nowe.

    Ale jeśli samemu nie można zdewaluować swojej waluty (nieważne w jaki
    sposób), to jest z tym problem. Dewaluacja wspólnej waluty także jest
    jakimś rozwiązaniem, korzystnym zresztą także dla pozostałych rządów,
    a niekorzystnym dla społeczeństw, głównych posiadaczy należności
    w euro. Gdzieś w środku są jeszcze banki.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 26. Data: 2011-12-04 08:45:42
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

    > Chodzi o zmniejszenie zobowiązań państwa, głównie niestety pewnie po to,
    > by można było zaciągać nowe.

    A ponieważ państwo i jego wydatki to nie jakieś abstrakcyjne byty tylko
    konkretne grupy ludzi którzy są beneficjentami tych wydatków to tak naprawdę
    chodzi o walkę o dystrybucję PKB pomiędzy różnymi lobby, warstwami
    społecznymi i przede wszystkim pokoleniami, ponieważ największy udział
    wydatków publicznych stanowią wydatki na emerytury, renty, zasiłki oraz
    usługi zdrowotne dla tej grupy.

    Anatol

  • 27. Data: 2011-12-04 08:50:29
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

> [...]
    > przez cięcia płac). I to wychodzi już inaczej, jak widać. Sporo tu zależy
    > od wielkości kraju i determinacji społeczeństwa.

    Czyli to nie jest kwestia waluty tylko mentalnosci społeczeństwa - przy
    braku dyscypliny i odpowiedzialności można narobić długów w dowolnej walucie
    i tu chyba przykładów nie brak. Czy Grecy przestaną protestować tylko
    dlatego że zubożenie będzie przeprowadzone przez inflację a nie redukcję
    nominalną płac ?

    Anatol

  • 28. Data: 2011-12-04 20:53:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Anatol" <c...@u...pl> writes:

> [...]
    > największy udział wydatków publicznych stanowią wydatki na emerytury,
    > renty, zasiłki oraz usługi zdrowotne dla tej grupy.

    Eee tam, emeryci i rencisci sa akurat tymi, ktorzy zawsze i wszedzie
    dostaja w tylek - bo juz nie moga skutecznie protestowac, ani strajkami,
    ani nogami.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 29. Data: 2011-12-04 21:25:26
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 3 Dec 2011 22:49:27 +0200, Wojciech Bancer <p...@p...pl> wrote:

    >przez cięcia płac). I to wychodzi już inaczej, jak widać. Sporo tu zależy
    >od wielkości kraju i determinacji społeczeństwa.

    ja bym rzekł, że raczej od determinacji rządu i parlamentu, bo
    przeciez to oni deficyt tworzą.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 30. Data: 2011-12-04 22:13:47
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 04.12.2011 22:25, Jarek Andrzejewski wrote:

    > ja bym rzekł, że raczej od determinacji rządu i parlamentu, bo
    > przeciez to oni deficyt tworzą.

    Jakie spoleczenstwo, taki rzad i parlament...

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org