    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Energetyczne mafie w Polsce...
    Date: Thu, 2 Mar 2023 17:00:08 +0100

    On Thu, 2 Mar 2023 16:36:24 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Konflikt był nieunikniony od zarania dziejów (nie bez powodu Jerzemu
    > dano przydomek Dołgoruki)

    Niekoniecznie.
    Mogli tam sobie wspolnie żyć, jak Polacy z Litwinami, Belgowie z
    Flamandami, czy Szwajcarzy.

    > a widoczny gołym okiem od przełomu wieków
    > co najmniej. Lech Kaczyński (gdy żył -- czyli dość dawno) przestrzegał
    > świat przed Moskwą, co PiS chętnie eksponuje...

    Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o .... - ciekawe ile tam
    oligarchowie namieszali.
    Achmetow widac nie chcial wspolpracowac, to juz nie ma Azowstalu.

    No i gdzies tam jeszcze zwykli ludzie są, co chcieli życ "po
    rosyjsku", a nie slyszec "Rosjanie do Rosji".

    > Podczas pokoju Ukraina zasila Europę,

    Prawie nie - była czynna tylko jedna linia małej mocy do nas.

    > ale podczas wojny infrastruktura
    > krytyczna (do której zaliczana jest i energetyka, i telekomunikacja...)
    > znajduje się na celowniku... Musk przygotował się ze swym internetem;
    > dlaczego nie przygotowano podobnie energetyki?

    Widac nie tak łatwo.
    Musk przypadkiem trafil w odpowiedni czas.

    Tani gaz mieli z Rosji.
    I chyba nie calkiem taki tani.

    > Węglowe elektrownie łatwo zniszczyć lub uszkodzić.
    > (nie są mobilne i zazwyczaj nie są schowane)

    Ale czesto sa z grubego betonu.

    > Kable czy transformatory łatwiej schować...

    Ale transformatory pieknie płoną/wybuchaja.
    A naprawa trwa dlugo.

    > Polska energetyka nie jest osamotniona -- energetyczne sieci
    > europejskich krajów są połączone pierścieniowo a ogólnie w Europie

    Pozostaje kwestia linii - raczej nie damy rady zasilic Ukrainy pełną
    mocą ..

    > nie brakuje elektrycznej energii. Prądotwórczymi agregatami można
    > zasilać dom czy maluteńkie osiedle, ale nie Kijów itp. aglomeracje...

    Agregaty są róznej mocy.

    A kiedys malenkie Kosowo spowodowało małą obsuwe w europejkim sytemie,
    co mnie swoją drogą bardzo dziwiło.

    > Całe sieci należy chować pod powierzchnię ziemi.

    Na razie czesto są na powierzchi i tak szybko tego nie zmienisz.
    A ze to jest powszechne ... kable podziemne mają jakies wady ?

    J.