    From: "MarekZ" <b...@...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Dziś Grecja, jutro Polska
    Date: Fri, 17 Jul 2015 12:06:44 +0200
    <mnj51e$hgk$1@srv13.cyf-kr.edu.pl> <mnj6fq$51u$1@node1.news.atman.pl>
    <mnj6on$ig3$1@srv13.cyf-kr.edu.pl>
    <5...@g...com>
    <mnj96t$jsq$1@srv13.cyf-kr.edu.pl>
    <3...@g...com>
    <mnjmm8$lok$2@node1.news.atman.pl> <mnk3vp$ub9$1@srv13.cyf-kr.edu.pl>
    <55a512bf$0$27522$65785112@news.neostrada.pl>
    <1r63ujwhf1cxh.hb6b2kc70a2w$.dlg@40tude.net>
    <55a68ffb$0$27524$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <55a835aa$0$27510$65785112@news.neostrada.pl>
    <b...@g...com>

    Użytkownik "Krzysiek" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Ktos wzial kredyt w walucie kraju w ktorym pracuje by nie ponosic ryzyka
    > kursowego a jedynie ryzyko zmiany stop procentowych, zmiany wlasnej
    > sytuacji
    > materialnej etc.
    > Nagle pojawia mu sie dodatkowe ryzyko (i to takie na ktorym na pewno
    > straci).

    No zaraz, zaraz, może tak trochę wolniej z tym socjalizmem. :-)

    Wzięcie każdego kredytu to jakieś tam ryzyko. Bo wydaje się nie swoje
    środki. Na szczęście nie ryzykuje się życiem, tylko co najwyżej bankructwem,
    nie jest to zatem jakieś wielkie ryzyko.

    > Czul bym sie jak cham gdybym umowil sie z kims na walute obowiazujaca w
    > danym kraju w ktorym oboje zyjemy, w walucie w ktorej ktos zarabia, a po
    > takiej
    > zmianie oczekiwal splacania kredytu waluta inna niz obowiazujaca w danym
    > kraju.

    Bardzo interesujące podejście.

    No faktycznie jeżeli zawarli umowę, że "masz oddać 1000 jednostek waluty, w
    której zarabiasz", to ja nie widzę problemu. Jeżeli jednak przypadkiem
    zawarli umowę, że dostaje 1000 euro i ma oddać 1000 euro plus koszty
    kredytu, to niech oddaje euro.

    > Jesli obie strony (kredytodawca i kredytobiorca) sa w Grecji to nie widze
    > powodow by kredytodawca mial zyskiwac (w skali lokalnej)
    > na rozjedzie kursu miedzy EUR a nowa waluta.

    Kredytodawca dał mu 1000 euro? To teraz tak automatycznie ma ich nie
    odzyskać, bo cos tam się wydarzyło? Nie dostrzegasz, że jest to paradne?

    A ten przeciętny ca w pewien sposób i tak wcześniej już zyskał na tym co
    państwo robiło i co w efekcie doprowadziło do jego strat w najbliższej
    przyszłości. Zyskał poprzez socjal i dostęp do dobrych warunków kredytowych,
    które teraz się pogorszą, bo staną się bardziej zbliżone do czysto
    rynkowych.

    > Ja to sobie wyobrazam ze to sie zalatwia ustawowo.

    Aha, kurs ustawowo. Stopy procentowe też zapewne ustawowo? Zbierze się
    dyrektor banku i powie, no to 10%. Albo nie - 13%. A, no i jeszcze
    przepisową wielkość ogórków oraz kolor atramentu w długopisach. Coś w tym
    zapewne jest! :)

    > Nowa waluta mialaby jakas stope procentowa, wiadomo byloby o ile rozni sie
    > od stopy w EUR wiec na tej podstawie mozna ustalic
    > jak trzeba zmienic stopy procentowe w umowach.

    Aha. I autor ustawy przewidzi przyszłe zachowanie rynku, poziom emisji
    drachm (który bezpośrednio wpłynie na rynkowe stopy) bo przecież skoro jest
    politykiem to na pewno jest wysoce inteligentny. Aha.