  • 1. Data: 2013-03-28 15:41:56
    Temat: Co będzie z kredytem w zł, kiedy Polska przyjmie walutę euro?
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Od czasu do czasu odnawia się temat, że w dalszej lub bliższej
    przyszłości zniknie waluta polski złoty i w Polsce będzie obowiązywać
    waluta euro. W związku z tym proste pytanie - co się stanie z kredytami
    w złotówkach? Kiedyś doradcy finansowi chwalili, że kiedy waluta euro
    zacznie obowiązywać w Polsce, to posiadacz kredytu w złotych będzie
    bardzo zadowolony, ponieważ taki kredyt zostanie automatycznie
    przewalutowany. Nie wiadomo jednak po jakim kursie. Co się stanie z
    oprocentowaniem kredytu - czy pozostanie marża z umowy kredytowej, a
    postawą będzie LIBOR3M dla euro? Jeżeli tak by było, to faktycznie, żyć
    nie umierać, ale to nie do wiary. Umowa kredytowa nic nie mówi na temat
    przyjęcia przez Polskę euro. Czy trzeba będzie w spłacać kredyt i brać
    nowy w euro, na nowych warunkach?

  • 2. Data: 2013-03-28 15:52:05
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-03-28, Poldek <n...@g...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > bardzo zadowolony, ponieważ taki kredyt zostanie automatycznie
    > przewalutowany. Nie wiadomo jednak po jakim kursie.

    Pomyśl, że to swego rodzaju "denominacja".
    Ustalony zostanie kurs wymiany np. 1 zł nowy = 10000 zł starych i już.

    > Co się stanie z oprocentowaniem kredytu - czy pozostanie marża z umowy
    > kredytowej, a postawą będzie LIBOR3M dla euro?

    Zapewne zależy od umowy. Jak oprocentowanie jest ustalane decyzją zarządu,
    to niekoniecznie. Jak WIBOR3M + marża, to pewnie tak. Ale może nasza RPP
    wcześniej obniży stopy do zera, bo ostatnio są w szale. ;-)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2013-03-28 15:54:47
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Poldek <n...@g...pl> writes:

    [...]

    > faktycznie, żyć nie umierać, ale to nie do wiary. Umowa kredytowa nic
    > nie mówi na temat przyjęcia przez Polskę euro. Czy trzeba będzie w

    A nie mówi nic na temat tego, co się stanie, gdy WIBOR przestanie być
    wyliczany?
    KJ

    --
    http://blogdebart.pl/2010/03/17/dalsze-przygody-swin
    ki-w-new-jersey/

  • 4. Data: 2013-03-28 17:03:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Poldek wrote:

> [...]
    > nie umierać, ale to nie do wiary. Umowa kredytowa nic nie mówi na temat
    > przyjęcia przez Polskę euro. Czy trzeba będzie w spłacać kredyt i brać

    A co ty sie o kredyty swoich prawnuków martwisz.
    Ciebie to nie dotyczy.
    Prawnuków pewnie już też nie. Bo o euro to sie bedzie wowczas na lekcji
    historii uczyc.

  • 5. Data: 2013-03-28 19:52:27
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Poldek" <n...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > to nie do wiary. Umowa kredytowa nic nie mówi na temat przyjęcia przez
    > Polskę euro. Czy trzeba będzie w spłacać kredyt i brać nowy w euro, na

    Za 2 do 3 lat EUR zniknie, nie daje mu wiekszej szansy, takze nie masz sie
    czym martwic.
    W tej formie jako waluta roznych panstw o roznym stopniu rozwoju nie
    przetrwa, moze to bedzie jednostaka walutowa do handlu w Europie i bedzie
    miala kurs rynkowy do walut narodowych. EUR to projekt polityczny a nie
    ekonomiczy a polityka jak wiadomo zmienna jest.

  • 6. Data: 2013-04-04 04:22:39
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Poldek" kj1kou$61k$...@n...news.atman.pl

    > waluta euro. W związku z tym proste pytanie - co się stanie z kredytami w
    złotówkach? Kiedyś doradcy finansowi chwalili, że kiedy
    > waluta euro

    Przeliczą wg jakiegoś [ustalonego politycznie,
    nie rynkowo -- Niemiaszki dadzą nam żyć, ale
    trochę dorobią naszym kosztem do swych emerytur] kursu.

    > przewalutowany. Nie wiadomo jednak po jakim kursie. Co się stanie z oprocentowaniem
    kredytu - czy pozostanie marża z umowy
    > kredytowej, a

    IMO zanim dojdzie do wejścia RP w strefę euro,
    nasze stopy zostaną dostosowane do ich [butów?] stóp.

    -=-

    Obniżanie stóp da państwu wiele korzyści:

    -- dostosuje polskie stopy do eurowych, co jest
    konieczne do uniknięcia różnych szarpnięć
    w czasie przechodzenia na euro

    -- zmaleje ochota na wyprzedawania nieruchomości,
    co pociągnie za sobą wzrost cen nieruchomości,
    albo przynajmniej pohamuje spadek tychże cen,
    co może nakręcić nieco koniunkturę

    -- zmaleje ochota na bierne oszczędzanie
    i tym samym (z konieczności niejako)
    wzrośnie ochota na czynne zarabianie

    -- tańsze kredyty zachęcą część mądrych ludzi
    do pracy zarobkowej

    i niekorzyści:

    -- banki mniej zarobią na kredytach,
    zatem i zapłacą mniejsze podatki

    Mniejsze podatki z banków zostaną nadrobione większymi
    podatkami z rozru[cha?]szanej gospodarki, dławionej
    obecnie wysokim kosztem szmalu i wysokimi podatkami.
    Wszędzie obniżenie kosztów pieniądza (uzyskania
    kredytu) nakręcało gospodarkę. Nakręcona gospodarka
    może dać na tyle dużo wpływów do Fiskusa, iż Tusk
    może zdecydować się na obniżenie podatków, co da
    dodatnie sprzężenie zwrotne -- czyli jeszcze mocniej
    nakręci koniunkturę, czyli pozwoli na jeszcze mocniejsze
    obniżenie podatków...

    Tak naprawdę zazwyczaj (czyli wtedy, gdy ludzie są apolityczni
    i kierują się zdrowym rozsądkiem) niewiele trzeba ruszyć
    w podatkach, aby ludziom chciało się zarabiać. :) Działa
    to także w stronę przeciwną -- lekki wzrost podatków może
    zdumiewająco szybko doprowadzić do kolapsu. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 7. Data: 2013-04-09 15:38:29
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Poldek wrote:

> [...]
    > nie umierać, ale to nie do wiary. Umowa kredytowa nic nie mówi na temat
    > przyjęcia przez Polskę euro. Czy trzeba będzie w spłacać kredyt i brać

    Oczywiście nikt nie udzielił w miarę merytorycznej odpowiedzi, tylko
    każdy dzieli się swoimi uczuciami wobec waluty euro.
    Umowa kredytowa nic nie mówi o tym co będzie, jeżeli WIBOR 3M przestanie
    być liczony. Wygląda na to, że autor umowy nie przewidział takiej
    możliwości w ciągu 30 lat od podpisania umowy.
    Czy stopy spadną, czy wzrosną, co do tego oczywiście jest wielu
    chętnych, żeby się wypowiedzieć, a czas pokaże swoje. Pytanie jednak nie
    dotyczyło tego, czy spadnie WIBOR 3M, czy nie spadnie. Dotyczyło tego,
    czy ktoś widział, słyszał o przygotowywanych regulacjach, ustawach,
    rozporządzeniach, traktatach międzynarodowych, umowach
    międzypaństwowych, wytycznych KNF lub innego organu, szykowanych na
    przyszłą sytuację, która podobno jest zapisana w umowach
    międzynarodowych oficjalnie, że w Polsce prędzej czy później ma być nie
    złoty, tylko euro. Jeżeli Polskie Państwo popisało taką umowę
    międzynarodową, traktat lub inny dokument, to domyślam się, że zostało
    to poprzedzone stosownymi przygotowaniami dotyczącymi tego, jak to się
    stanie. Nie chodzi mi tu o żadne kpiny, popisy elokwencji, tylko o to,
    czy ktoś wie, że są przyszykowane projekty regulacji w tej sprawie.
    Pytanie zasadnicze dotyczy tego -
    1. czy wskaźnik WIBOR3M może w prosty sposób zostać zamieniony na
    EURIBOR, LIBOR lub inny znany wskaźnik,
    2. czy można będzie odgórnie zmienić marżę z takiej, jaka jest w
    podpisanej umowie, na marżę podobną, do stosowanych w strefie euro,
    3. czy kredytobiorca poniesie koszty przymusowej zmiany waluty kredytu?

  • 8. Data: 2013-04-09 16:06:59
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Poldek wrote:

    > Nie chodzi mi tu o żadne kpiny, popisy elokwencji, tylko o to,
    > czy ktoś wie, że są przyszykowane projekty regulacji w tej sprawie.
    > Pytanie zasadnicze dotyczy tego -

    Ale do odpowiedzi na Twoje pytania nie jest potrzebna wiedza
    w sprawie projektów czy regulacji w tej sprawie.
    Nie sądzisz chyba, że bank poniesie jakies dodatkowe koszty
    w związku z tymi zmianami?

  • 9. Data: 2013-04-11 20:23:47
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    cef wrote:

    > Ale do odpowiedzi na Twoje pytania nie jest potrzebna wiedza
    > w sprawie projektów czy regulacji w tej sprawie.
    > Nie sądzisz chyba, że bank poniesie jakies dodatkowe koszty
    > w związku z tymi zmianami?

    Jakie dodatkowe koszty masz na myśli?

    Wniosek na dziś - nikt nic nie wie. Pewnie bank też nie wie.