  • 21. Data: 2009-04-08 12:11:57
    Temat: Re: [Citibank]Upadek kart na podpis
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Krzysztof Halasa pisze:
    > PINy sa problemem w przypadku kart, ktore moze (w calosci) skopiowac.
    > W przypadku kart procesorowych dodatkowe bezpieczenstwo (w przypadku
    > zgubienia/kradziezy/itp. karty) jest zdecydownaie wieksze niz dodatkowy
    > problem z udowodnieniem bankowi ze sie nie jest wielbladem. W skrocie,
    > jesli do fraudu nie dojdzie, nie ma znaczenia kto mialby za niego
    > placic.

    Problem tym, że karty w Polsce nie są chipowe ale hybrydowe. Łączą więc
    w sobie niebezpieczeństwo wynikające z paska magnetycznego oraz
    autoryzacji PINem. Moim zdaniem takie "kombo" (pasek magnetyczny + pin)
    jest rozwiązaniem najbardziej niebezpiecznym dla klienta, a niestety
    wszystkie karty idą właśnie w tym kierunku.

    --
    Mithos

  • 22. Data: 2009-04-08 12:40:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> writes:

    > Pod warunkiem, ze karta NIE MA paska magnetycznego. A nasze maja, i w
    > dalszym ciagu mozna je skopiowac. Czipa nie skopiujesz, ale to nie
    > przeszkadza krasc.

    Ale karta z paskiem (i chipem) dokladnie tak samo chroni bank jak karta
    bez paska. No, nie chroni sprzedawcy, ale jesli sprzedawca nie ma
    terminala obslugujacego chipy, to wybor miedzy skorzystaniem z karty
    hybrydowej a nieskorzystaniem w ogole jest taki sobie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 23. Data: 2009-04-08 12:43:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Mithos <f...@a...pl> writes:

    > Problem tym, że karty w Polsce nie są chipowe ale hybrydowe.

    Co ma do tego Polska? Karty wszedzie maja pasek, i to sie szybko nie
    zmieni.

    > Łączą
    > więc w sobie niebezpieczeństwo wynikające z paska magnetycznego oraz
    > autoryzacji PINem.

    Tyle ze bank (a wiec w normalnych ukladach takze jego klient) nie
    powinien potrzebowac sie tym interesowac.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 24. Data: 2009-04-08 12:43:24
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

> [...]
    > terminala obslugujacego chipy, to wybor miedzy skorzystaniem z karty
    > hybrydowej a nieskorzystaniem w ogole jest taki sobie.

    Nie rozumiem.

    MJ

  • 25. Data: 2009-04-08 12:51:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "george" <g...@v...pl> writes:

    > Druga sprawa to dochodzenie od banku zwrotu... (juz opisałem).

    Przeciwnie, roznica jest zasadnicza, bo odpowiedzialnosc banku
    (w zaleznosci od rodzaju karty) jest zasadniczo rozna.

    > ryzyko istnieje... ale sądowanie udowodnić że nie wydało sie pinu
    > dobrowolnie... a podpis -> grafolog i po sprawie.

    Teoretycznie to kazdy moze poleciec na Ksiezyc.

    W praktyce jesli to klient musi udowodnic bankowi, ze nie dokonal
    transakcji (= ani nie bral udzialu we fraudzie), to nic nie zdziala.
    Jesli klient musi tylko uprawdopodobnic, ze tak bylo, i ew. wykazac, ze
    bank nie wie kto naprawde dokonal transakcji oraz ze wina banku jest
    taki stan rzeczy, to zarowno PIN jak i podpis daja spora nadzieje.
    > o kopiowaniu sie nie sprzeczam... tutaj rzeczywiście chip lepszy, z tym że
    > banki przy niejako okazji szaleją z tym "sposobem" potwierdzenia wmawiając
    > że jak z chipem to tylko PIN i ryzyko im spada.

    Zasadniczo to powinna byc klauzula niedozwolona. Tak czy owak, sąd moze
    zdecydowac inaczej w obu przypadkach. Banki bardzo chetnie obciaza
    kosztami fraudow klienta zarowno w przypadku podpisu jak i PINu
    (i lepiej niech nikt nie mysli ze to lokalny, polski obyczaj).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 26. Data: 2009-04-08 12:56:20
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message

> [...]
    > kosztami fraudow klienta zarowno w przypadku podpisu jak i PINu
    > (i lepiej niech nikt nie mysli ze to lokalny, polski obyczaj).

    może masz racje, może nie, sprawa dochodzenia za bankiem sprawiedliwości
    jest i tak drugorzędna..

    george

  • 27. Data: 2009-04-08 12:57:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > Nie rozumiem.

    Czego dokladnie?
    Pasek jest w praktyce potrzebny, to chyba oczywiste.

    W przypadku fraudu przy uzyciu paska (karty hybrydowej, np. skradzionej
    lub skopiowanej), odpowiedzialnosc za ten fraud ponosi sprzedawca (a nie
    bank i teoretycznie nie jego klient). Niezaleznie od PINow itp.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 28. Data: 2009-04-08 13:14:20
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

    > Czego dokladnie?
    > Pasek jest w praktyce potrzebny, to chyba oczywiste.

    Nie wiem. Byl gdzies watek o szukaniu bankomatu nieumiejacego czipa -
    to chyba nie jest juz czeste? A jak jest w sklepach?

    > W przypadku fraudu przy uzyciu paska (karty hybrydowej, np. skradzionej
    > lub skopiowanej), odpowiedzialnosc za ten fraud ponosi sprzedawca (a nie
    > bank i teoretycznie nie jego klient). Niezaleznie od PINow itp.

    Jeszcze klient musi udowodnic, ze w ogole nastapil fraud.

    MJ

  • 29. Data: 2009-04-08 13:14:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Mithos wrote:
    > "Citi Handlowy rozpoczął wydawanie kart kredytowych z mikroprocesorem
    > dla klientów indywidualnych. Zdjęcie identyfikacyjne, 72-godzinna
    > ochrona w przypadku utraty karty oraz mikroprocesor czynią Kartę
    > Kredytową Citibank jednym z najbardziej bezpiecznych produktów tego typu
    > na rynku

    taaa, dla banku.

    Żadna reklamacja się nie ostoi, bo PIN jest przecież tajny i znany tylko
    właścicielowi.

  • 30. Data: 2009-04-08 13:28:59
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Krzysztof Halasa pisze:
    > Co ma do tego Polska? Karty wszedzie maja pasek, i to sie szybko nie
    > zmieni.

    Obecność paska magnetycznego w karcie, która jest autoryzowana pinem to
    jest sytuacja niebezpieczna dla klienta. Obojętnie czy to jest Polska
    czy inny kraj.

    > Tyle ze bank (a wiec w normalnych ukladach takze jego klient) nie
    > powinien potrzebowac sie tym interesowac.

    Do czasu aż coś się stanie. Ja jednak wolę czuć się bezpiecznie
    wcześniej niż być zdanym na łaskę/niełaskę banku, który zawsze może
    stwierdzić, że podejście proklienckie już mu nie pasuje. Niespecjalnie
    trudno jest mi przewidzieć taki scenariusz.

    --
    Mithos