  • 11. Data: 2010-04-12 00:42:03
    Temat: Re: Bez dowodu nie zaplacisz karta bez nazwiska
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    On 10.04.2010 22:03, Krzysztof Halasa wrote:

    > Tyle ze tu generalnie nie chodzi o to, ze ona ma byc pewna "tozsamosci
    > klienta", tylko ma byc pewna, albo raczej nic nie powinno wskazywac na
    > sytuacje odwrotna, ze karta posluguje sie osoba uprawniona. Tyle, ze do
    > poslugiwania sie karta niespersonalizowana, jak chyba sama nazwa
    > wskazuje, uprawnione moga byc nawet wszystkie osoby, a kasjerka nie ma
    > mozliwosci stwierdzenia tego (i zaden dokument tozsamosci temu nie
    > sluzy).

    Moim zdaniem z nazwy "niespersonalizowana" wynika tylko to, że nia ma na
    niej personaliów użytkownia, a nie to, że może się nią posłużyć każdy...

    Czy istnieją w ogóle takie karty, które mogą być -- zgodnie z umową --
    użytkowane przez więcej niż jedną osobę? Jak np. ma się sprawa z kartami
    firmowymi? Czy dla każdej osoby, która ma mieć firmowy plastik w czasie
    delegacji wydaje się oddzielny plastik, czy jest pewna pula kart, które
    się pobiera a później zdaje w firmie?

  • 12. Data: 2010-04-12 01:46:24
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    XYZ <j...@m...bin> dared to write:

    > Ale może to była prywatna inicjatywa kasjerki, bo np. kiedyś przyjęła
    > płatność skradzioną kartą i sklep kazał jej zwrócić? Mogą nałożyć karę
    > na prywatną osobę?
    > Poza tym nie doprowadzajmy wszystkiego do absurdu. Co z wpisywaniem
    > danych do książki telefonicznej w komórce -- i do tego firmowej?
    > Wszystkie komórki w firmie zgłoszone do GIODO? Nie? To będą udane żniwa!
    > :)

    Pani na kasie nie była prywatną znajomą MCMX, tylko działała w imieniu firmy
    handlowej. Tak, zeszyt z danymi klientów to jest baza danych i tak, to podpada pod
    ustawę. Czy jeśli obok setek nazwisk i adresów pani zapisuje w tym zeszycie dane ich
    kart kredytowych to nadal uważasz, że to nie jest baza danych i nie wymaga ochrony? W
    wypadku fraudu na podstawie tej bazy kogo poziwesz, prywatnie kasjerkę czy sieć
    handlową?

    k.

  • 13. Data: 2010-04-12 01:47:42
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    XYZ <j...@m...bin> dared to write:

> [...]
    > firmowymi? Czy dla każdej osoby, która ma mieć firmowy plastik w czasie
    > delegacji wydaje się oddzielny plastik, czy jest pewna pula kart, które

    Kartą niespersonalizowaną może posługiwać się każdy.
    Najczęściej spotyka się takie karty właśnie jako karty podarunkowe.

    k.

  • 14. Data: 2010-04-12 03:40:11
    Od: reik <r...@p...onet.pl>

    XYZ pisze:
    > Poza tym nie doprowadzajmy wszystkiego do absurdu. Co z wpisywaniem
    > danych do książki telefonicznej w komórce -- i do tego firmowej?
    > Wszystkie komórki w firmie zgłoszone do GIODO? Nie? To będą udane żniwa! :)

    No ale w komórce to raczej nie trzymasz PESEL'i i adresów zamieszkania
    swoich rozmówców, więc mówimy o trochę innym zakresie danych.

    R.

  • 15. Data: 2010-04-12 06:12:53
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    XYZ <j...@m...bin> writes:

    [...]

    > Ale może to była prywatna inicjatywa kasjerki, bo np. kiedyś przyjęła
    > płatność skradzioną kartą i sklep kazał jej zwrócić? Mogą nałożyć karę
    > na prywatną osobę?

    Jeśli to _prywatna_baza_ to nie (nie chce mi się teraz szukać przepisu).
> [...]
    > danych do książki telefonicznej w komórce -- i do tego firmowej?
    > Wszystkie komórki w firmie zgłoszone do GIODO? Nie? To będą udane
    Też się kiedyś nad tym zastanawiałem i wychodziło mi, że tak (i to nie
    jest śmieszne). Zwłaszcza te w nowszych telefonach które mogą trzymać
    adres.
    KJ

    FORTRAN is not a flower but a weed -- it is hardy, occasionally blooms,
    and grows in every computer.
    -- A.J. Perlis

  • 16. Data: 2010-04-12 13:33:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "kashmiri" <n...@n...com> writes:

> [...]
    > uważasz, że to nie jest baza danych i nie wymaga ochrony? W wypadku
    > fraudu na podstawie tej bazy kogo poziwesz, prywatnie kasjerkę czy

    Dodatkowo taka baza danych nie jest potrzebna do przeprowadzenia
    transakcji, wiec dane nie moga byc zbierane bez wyraznej zgody
    zainteresowanej osoby, i dodatkowo od tej zgody nie moze byc przeciez
    uzaleznione dokonanie transakcji. Cos pominalem?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 17. Data: 2010-04-12 13:36:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XYZ <j...@m...bin> writes:

    > Moim zdaniem z nazwy "niespersonalizowana" wynika tylko to, że nia ma
    > na niej personaliów użytkownia, a nie to, że może się nią posłużyć
    > każdy...

    Nie napisalem ze to wynika, ale ze sprzedawca nie ma mozliwosci
    stwierdzenia, czy osoba jest uprawniona, bo uprawnione moga byc (np.
    zaleznie od karty) dowolne osoby.

    > Czy istnieją w ogóle takie karty, które mogą być -- zgodnie z umową --
    > użytkowane przez więcej niż jedną osobę?

    Jasne.

    > Jak np. ma się sprawa z
    > kartami firmowymi? Czy dla każdej osoby, która ma mieć firmowy plastik
    > w czasie delegacji wydaje się oddzielny plastik,

    Zwykle tak, na karcie jest zwykle normalnie nazwisko konkretnej osoby.
    Ale (od pewnego czasu) nie musi tak byc.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 18. Data: 2010-04-14 08:06:43
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2010-04-12 08:12, Kamil Jońca wrote:
> [...]
    > Też się kiedyś nad tym zastanawiałem i wychodziło mi, że tak (i to nie
    > jest śmieszne). Zwłaszcza te w nowszych telefonach które mogą trzymać

    Jeśliby przeznaczenie było wyłącznie prywatne (co ogranicza zarówno
    sposób gromadzenia jak i zbiór osób, których dane są gromadzone
    (użytek własny osoby prywatnej), to inna sprawa. też Warto zauważyć,
    że jeśli dostaję od kogoś jego numer telefonu czy inne dane, to albo
    prywatnie (więc jest domniemana zgoda), albo w związku z
    działalnością biznesową (zgoda w klasycznym sensie nie jest potrzebna).

    W związku z tym do celów prywatnych czy biznesowych na pewno mogę
    takie dane przetwarzać (= używać ich). To, czy komórka jest firmowa,
    czy prywatna nie odgrywa tu roli. Co innego, gdybym te dane nagle
    zechciał opublikować...

    witrak()

  • 19. Data: 2010-04-14 09:13:04
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 14 Kwi, 10:06, "witrak()" <w...@h...com> wrote:
> [...]
    > prywatnie (więc jest domniemana zgoda), albo w związku z
    > działalnością biznesową (zgoda w klasycznym sensie nie jest potrzebna).

    ale dane klienta płacącego kartą nie są związane z "działalnością
    biznesową". Dane osobowe mogą być przetwarzane w określonym celu. Na
    pewno realizacja umowy sprzedaży artykułów codziennego użytku w
    markecie nie usprawiedliwia gromadzenia takich danych jak imię,
    nazwisko, adres i PESEL.

    Nie podlegają ochronie niektóre dane osób działających w imieniu
    przedsiębiorcy (np. pracowników), w jego kontaktach biznesowych, ale
    przecież nie jego klientów!

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 20. Data: 2010-04-16 21:19:43
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "kashmiri"

    > Kartą niespersonalizowaną może posługiwać się każdy.
    > Najczęściej spotyka się takie karty właśnie jako karty podarunkowe.

    od 3 czy 4 lat używam VE przedpłaconej ING (taka wycięta)
    i jest na niej wzór podpisu. Wnioskuję, że nie każdy może się nią
    posługiwać
    a jedynie ten kto się umie tak samo podpisać :-)

    Ta karta nie wyświetli ani nie wydrukuje na slipie nazwiska (u nas
    wPolsce nie drukują ale za granicą zdażało się) tylko tekst
    "przedpłacona".
    No i jakoś działa w internecie mimo, że sprzedający nijak nie porówna
    danych kupującego z danymi właściciela karty
    *** blad ***