  • Data: 2019-07-09 07:39:39
    Temat: Re: Bez Liboru
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 8 Jul 2019 13:05:42 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisał(a):

    > Ładnie sformułowane, "inny".
    > Tylko kto go wybierze?
    > Teraz piszą, że WIBOR3M może być zastąpiony np. stopą referencyjną
    > NBP - kredytobiorcy byliby zadowoleni, banki pewnie mniej.

    To jest o tyle dobre, ze jak pisza - banki polskie od siebie nie
    pozyczaja pieniedzy (sprawdzic, bo moze jednak pozyczaja),
    za to od NBP ... tez rzadko pozyczaja, ale zawsze moga.

    Tylko wtedy jest chyba stosowana inna stopa ... 2.5% by chyba
    satysfakcjonowalo.

    > Rozsądne wydaje się pozostanie przy ostatniej opublikowanej wartości

    Przez krotki czas owszem ...

    > i wymóg wybrania w jakimś czasie nowego wskaźnika pod groźbą
    > rozwiązania umowy - "pozostaje tylko pytanie" (typowe dla
    > "prostych" rozwiązań) jak go wybrać?

    No ba
    -bank wybierze, a klient moze sie zgodzic, lub nie :-)
    -ustawowo

    No chyba ze ustawowo sie okresli nowy Wibor z dopiskiem "jest nastepca
    prawnym ..."

    > Oczywiście jak bank będzie OK to się dogadają, ale klienta
    > należałoby zabezpieczyć przed złym bankiem (hmmm, i powinien to
    > zrobić sam zły bank w narzucanej przez siebie umowie - błędne
    > koło). Na pewno powinien być zapis o tym, że sumaryczne
    > oprocentowanie przy zmianie wskaźnika się nie zmieni - więc np.
    > przy wyborze wskaźnika o mniejszej wartości marża do góry.

    Cos mi taki zapis smierdzi. A potem wskaznik pojdzie w gore ...

    > Swoją drogą ciekawe, skąd w ogóle był pomysł na WIBOR,
    >skoro jest taki fajny wskaźnik jak stopa referencyjna?

    stopa referencyjna jest taka, jaka NBP chce, a WIBOR jest prawdziwy
    :-)

    Co prawda NBP sporo bonow na stopie referencyjnej sprzedaje ... wiec
    widac prawdziwy.

    > Z LIBORem się wyjaśniło - nie był transakcyjny więc można było manipulować.
    > WIBORem trudniej, bo jednak transakcyjny - ale ustalają go banki, a nie RPP.

    J.