  • 1. Data: 2019-07-06 23:50:22
    Temat: Bez Liboru
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    No i frankowicze maja kolejny problem - LIBOR znika.

    A moze to banki maja problem ?

    Ale ... co by bylo, gdyby WIBOR znikl ?

    J.

  • 2. Data: 2019-07-07 07:19:11
    Temat: Re: Bez Liboru
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Użytkownik "J.F." 2fkxeh199ict$....@4...net

    > No i frankowicze maja kolejny problem - LIBOR znika.

    > A moze to banki maja problem ?

    > Ale ... co by bylo, gdyby WIBOR znikl ?

    https://www.money.pl/banki/frankowicze-z-nowym-klopo
    tem-znika-libor-bedzie-chaos-6399266506843777a.html
    Brak stawki referencyjnej LIBOR, ogłaszanej przez BBA, oznacza niemożliwość
    wykonania umowy. Stan ten trwa od roku 2014.

    -=-

    https://www.youtube.com/watch?v=NtL-qcBsp28

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 3. Data: 2019-07-07 11:15:22
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 7 lipca 2019 07:19:20 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał:

> [...]
    > Brak stawki referencyjnej LIBOR, ogłaszanej przez BBA, oznacza niemożliwość
    wykonania umowy. Stan ten trwa od roku 2014.

    Dobre to jest :)
    Pytanie tylko, ilu frankowiczów ma wpisabe wyraźnie "bba libor" - bo ICE LIBOR
    "liborem" pozostał, jako następca prawny.
    W sumie wiekszość tych felernych kredytów frankowych ma dopier ok. 10 lat, więc
    walczyć warto. Ciekawe, czemu nie ma ofert "hipoteka złotówkowa na spłacenie
    unieważnionej frankowej" - bo np. zniknięcie bba libor oznacza, że resztę kredytu
    trzeba od razu spłacić, ale po kursie z dnia wzięcia.

  • 4. Data: 2019-07-07 14:29:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 7 Jul 2019 02:15:22 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisał(a):

> [...]
    > Pytanie tylko, ilu frankowiczów ma wpisabe wyraźnie "bba libor" - bo ICE LIBOR
    "liborem" pozostał, jako następca prawny.

    Ale wlasnie mowia, ze ma byc wygaszany :-)

    > W sumie wiekszość tych felernych kredytów frankowych ma dopier ok. 10 lat, więc
    walczyć warto.

    Tylko o co.

    > Ciekawe, czemu nie ma ofert "hipoteka złotówkowa na spłacenie
    > unieważnionej frankowej" -

    Bo bylaby zbyt duza ?

    > bo np. zniknięcie bba libor oznacza, że
    > resztę kredytu trzeba od razu spłacić, ale po kursie z dnia
    > wzięcia.

    Dlaczego po kursie z dnia wziecia ?
    Jak kredyt byl np na 100k CHF, i zostalo np 50k CHF, to tyle jest do
    splaty.
    Lub strony sie dogadaja co do warunkow kontynuowania umowy ... i sie
    okaze, ze mbank mial racje, gdy wpisywal wlasne stopy, ciekawe czy
    moze teraz zaskarzyc tych, co mowili, ze nie powinien. Tzn urzedowo
    mowili ... sedziow/sadow nie zaskarzy, ale moze mala kasacja ? :-)

    J.

  • 5. Data: 2019-07-07 19:52:08
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-07-06, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > No i frankowicze maja kolejny problem - LIBOR znika.

    Ale nie tylko frankowcy.

    > A moze to banki maja problem ?
    > Ale ... co by bylo, gdyby WIBOR znikl ?

    https://hipoteki.net/czy-wkrotce-zniknie-stawka-wibo
    r/

    :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 6. Data: 2019-07-08 12:55:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .org...
    On 2019-07-06, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    >Ale nie tylko frankowcy.

    >https://hipoteki.net/czy-wkrotce-zniknie-stawka-wib
    or/
    >:)

    Wow ... no i co wtedy ? Umowa wygasa, i obie strony musza sobie oddac
    swiadczenia,
    czy tylko bank sklada propozycje, a klient akceptuje, lub nie ... i
    splaca reszte kredytu ?

    A jak to w innych krajach EU - tam % stale, czy maja jakis EURIBOR w
    umowie ?

    J.

  • 7. Data: 2019-07-08 21:25:51
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-07-08, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    bor/

    > Wow ... no i co wtedy ? Umowa wygasa, i obie strony musza sobie oddac
    > swiadczenia, czy tylko bank sklada propozycje, a klient akceptuje,
    > lub nie ... i splaca reszte kredytu ?

    A co by było jakby PLN zastąpiło EUR? IMHO Nic, z mocy rozporządzenia / ustawy / co
    tam będzie wskaźnik A zastąpi wskaźnik B i tyle.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 8. Data: 2019-07-08 21:30:32
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > No i frankowicze maja kolejny problem - LIBOR znika.
    >
    > A moze to banki maja problem ?
    >
    > Ale ... co by bylo, gdyby WIBOR znikl ?
    >
    > J.

    W tych szablonach umów które miałem (c.a. 2006 było napisane coś w
    rodzaju "w razie zaprzestania wyznaczania wskaźnika, będzie użyty inny
    wskaźnik odzwierciedlający stawki międzybankowe" (pisze z głowy, czyli
    z niczego, więc nie ręczę czy tak to było sformułowane)
    KJ

    COMPASS [for the CDC-6000 series] is the sort of assembler one expects from
    a corporation whose president codes in octal.
    -- J. N. Gray

  • 9. Data: 2019-07-08 22:05:42
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 8 lipca 2019 21:40:03 UTC+2 użytkownik Kamil Jońca napisał:

> [...]
    > wskaźnik odzwierciedlający stawki międzybankowe" (pisze z głowy, czyli
    > z niczego, więc nie ręczę czy tak to było sformułowane)

    Ładnie sformułowane, "inny".
    Tylko kto go wybierze?
    Teraz piszą, że WIBOR3M może być zastąpiony np. stopą referencyjną NBP -
    kredytobiorcy byliby zadowoleni, banki pewnie mniej.
    Rozsądne wydaje się pozostanie przy ostatniej opublikowanej wartości i wymóg wybrania
    w jakimś czasie nowego wskaźnika pod groźbą rozwiązania umowy - "pozostaje tylko
    pytanie" (typowe dla "prostych" rozwiązań) jak go wybrać?
    Oczywiście jak bank będzie OK to się dogadają, ale klienta należałoby zabezpieczyć
    przed złym bankiem (hmmm, i powinien to zrobić sam zły bank w narzucanej przez siebie
    umowie - błędne koło).
    Na pewno powinien być zapis o tym, że sumaryczne oprocentowanie przy zmianie
    wskaźnika się nie zmieni - więc np. przy wyborze wskaźnika o mniejszej wartości marża
    do góry.

    Swoją drogą ciekawe, skąd w ogóle był pomysł na WIBOR, skoro jest taki fajny wskaźnik
    jak stopa referencyjna?
    Z LIBORem się wyjaśniło - nie był transakcyjny więc można było manipulować.
    WIBORem trudniej, bo jednak transakcyjny - ale ustalają go banki, a nie RPP.

  • 10. Data: 2019-07-08 22:20:51
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Ładnie sformułowane, "inny".
    > Tylko kto go wybierze?

    Ale mnie się nie pytaj. Ja tylko chciałem zwrócić uwagę, że banki nie
    zakładały, że LIBOR/WIBOR będzie do końca świata i jeszcze dalej, i
    takie fantastyczne teorie, że trzeba rozwiązać umowę kredytu są ... no
    właśnie fantastyczne.
    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/