  • Data: 2004-05-30 01:54:52
    Temat: Re: BZWBK - Maestro
    Od: "K. K." <o...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:m3pt8omctf.fsf@defiant.pm.waw.pl...

    > Przeciez to nie ma znaczenia.

    Czy na pewno?

    > Zwykle tak. Choc, jak widac, w tym przypadku cos zawiodlo i jest
    > troche inaczej.

    > Dziwna terminologia. Jak bym napisal, ze posiadaczem karty jest osoba,
    > ktora karte posiada, zas uzytkownikiem ta, ktora karty uzywa. Jesli
    > to ma byc legalne, to powinna to byc ta sama osoba, i moze to byc
    > zarowno wlasciciel konta, jego pelnomocnik, a takze dowolna inna osoba,
    > ktorej bank wydal karte (np. karte dodatkowa - na wniosek wlasciciela
    > konta, ktory podpisal na ta okolicznosc stosowna umowe).

    Może i dziwna, ale zapisem prawa zdefiniowana. W tym przypadku ustawą o EIP;
    Art. 2. (definicje)
    11) posiadacz - osobę fizyczną, osobę prawną lub inny podmiot, które na
    podstawie
    umowy o elektroniczny instrument płatniczy dokonują w swoim
    imieniu i na swoją rzecz operacji określonych w umowie,

    Czyli osoba podpisująca umowę jest posiadaczem karty.

    12) użytkownik karty płatniczej - osobę fizyczną upoważnioną przez
    posiadacza
    do dokonywania w imieniu i na rzecz posiadacza operacji określonych w
    umowie, której dane identyfikacyjne są umieszczone na karcie płatniczej,

    Czyli;
    12) użytkownik karty płatniczej /---/ (to osoba fizyczna), której dane
    identyfikacyjne są umieszczone na karcie płatniczej, i która tę kartę
    fizycznie używa.
    Dodatkowo potwierdza to Art. 16 ustawy o EIP;
    1. Posiadacz jest obowiązany do: /------/
    2. Postanowienia ust. 1 stosuje się także do użytkownika karty płatniczej.

    A z tego wynika że posiadacz karty nie musi być jej użytkownikiem, i taka
    sytuacja jest jak najbardziej legalna.
    Te definicje wyjaśniają kto powinien figurować na karcie płatniczej.

    > Na karcie powinny byc umieszczone dane osoby, ktora jest legalnym
    > posiadaczem

    Jeśli jest jej użytkownikiem. Tylko to sprawy w pełni nie wyjaśnia, bo o ile
    na karcie mają być dane identyfikacyjne użytkownika, to jednak nie wiemy co
    powinno być na pasku magnetycznym. A chyba ten pasek jest istotny? Ustawa o
    EIP tego definiować nie może, gdyż musi to określać międzynarodowy standard.
    I tak jest w rzeczywistości. Sprawą paska zajmuje się norma ISO 7813. Ta
    norma określa jakie dane powinny się znaleźć na pierwszej i drugiej ścieżce
    paska magnetycznego karty. Scieżek jest trzy, lecz tylko dwie pierwsze są
    zwykle wykorzystywane. Nas interesuje ścieżka pierwsza, bo na niej jest IMO
    zapis danych POSIADACZA karty, oraz kraju i banku wydającego tę kartę. Nie
    jestem biegły w językach obcych, do tego mogę się przyznać ;-) ale wydaje mi
    się że card holder to nic innego jak posiadacz karty -
    http://www.blackmarket-press.net/info/plastic/magstr
    ipe/Magstripe_standard.htm .
    Tak też jest opisany pasek na stronie
    http://www.kartyonline.net/ciek.php?id=21 , dlatego uważam że na pasku nie
    będzie użytkownika, jeśli ten nie jest posiadaczem karty. Jeśli nie będzie
    go na pasku magnetycznym, to najprawdopodobniej nie będzie go także w
    systemie obslugującym kartę.

    > (i, domyslam sie, uzytkownikiem) karty.

    Z tym już nie mogę się zgodzić. Tak jest najczęściej, ale w przypadku kart
    wydawanych dla pełnomocników zwykle kto inny jest posiadaczem karty (ten kto
    podpisał umowę) a kto inny użytkownikiem. Może nawet dojść do takiej
    sytuacji, że użytkownik będzie miał kartę, a posiadacz już nie.

    > Natomiast oczywiscie dane zwiazane z kontem, ktore jest takimi
    > transakcjami obciazane, moga byc zupelnie inne, a w szczegolnosci
    > zadne specjalne.

    Oczywiście. Pojęcia "właściciel konta" i "pełnomocnik do konta" nie powinny
    paść w tym temacie. One są zupełnie nie istotne.

    > To, ze nazwisko zapisane na pasku magnetycznym jest w nieco innej
    > formie (np. z pelnym drugim imieniem) niz wydrukowane to rzecz
    > normalna. Ale w przypadku w ogole innego nazwiska sprzedawca powinien
    > zwrocic na to uwage i np. przeprowadzic przynajmniej jakas autoryzacje
    > z kodem 10 czy co tam jest wlasciwe.
    > Tyle ze chyba wiekszosc terminali
    > tego nie wyswietla - ale ja bym taka karte jednak reklamowal w banku.

    Też bym tak uczynił. Z czystej ciekawości, i po to by ten wątek zakończyć
    ;-)