  • 151. Data: 2021-01-07 19:05:16
    Temat: Re: 9hpln
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 03.01.2021 o 19:50, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
    >
    > Szczerze mówiąc, SBAS jest raczej średnio istotny dla "Kowalskiego".
    > Coś tam poprawia w dokładności, która jednak i bez tego może być
    > zupełnie niezła (zwłaszcza w wielosystemowych odbiornikach). Natomiast
    > główne zastosowanie SBAS jest w lotnictwie, umożliwia (dość) precyzyjne
    > podejście do lądowania, i to bez żadnej infrastruktury na lotnisku.
    >
    > BTW pasmo E1 (Galileo) kiedyś określano jako L1, przez analogię z GPS
    > (ta sama częstotliwość i niskopoziomowe szczegóły transmisji), wyobrażam
    > sobie że różne odbiorniki (np. moduły lub soft w procesorze wspierającym

    No dobra, chyba wszystko jasne, ale co z tym "L5" co to niektórzy mają
    wyświetlane na swoich telefonach?

  • 152. Data: 2021-01-07 19:06:17
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.01.2021 o 03:19, Eneuel pisze:

    > Więc chyba dobrze ,,każą''. [buntowałbym się, gdyby mnie kazano...]

    > Co konkretnie nie zgadza się?

    > Pamiętam, że myliłeś satelity EGNOSS z satelitami Galileo.
    >
    > Pytam więc wprost:
    >  - widzisz około 10 satelitów z flagą UE w części GNSS?
    >  - masz dokładność poziomą ~1 metra na wolnej przestrzeni?
    >  - widzisz może akurat teraz numerki:
    >    E24, E03, E31, E33, E26, E08, E01, E13, E18, E07, E20
    >
    > Podawałeś numery 136 i bodajże 123 -- to akurat numery satelitów
    > EGNOSS, nie satelitów Galileo.

    To raczej Ty coś musiałeś źle zrozumieć..

    Teraz w domu przy oknie  - 9 systemu GNSS i 1 SBAS. ID podałem w innej
    wiadomości.

  • 153. Data: 2021-01-07 19:07:02
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.01.2021 o 19:18, Eneuel pisze:

    > Ile naraz widzisz E1?
    > Jakie numerki E1 widzisz naraz?

    Wszystkie z flagą Unii.

    > Może wersja programu pochodzi z czasów, gdy smartfony widziały tylko L1.

    Raczej chodzi o sam telefon, bo program jest najnowszy.

  • 154. Data: 2021-01-07 19:07:27
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.01.2021 o 10:26, Eneuel pisze:

    > B1 BeiDou nie masz?

    Nie, tylko to powyżej, czyli E1 i L1.

  • 155. Data: 2021-01-07 19:08:38
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.01.2021 o 13:11, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:
> [...]
    > od trybun <M...@j...cb> :

    > Nic nie ma prawa się ślimaczyć, procesy dostają od systemu operacyjnego tyle, ile
    > potrzebują(aż do max zajętości rdzenia/procesora), jeśli jest inaczej to znaczy,
    że
    > proces więcej nie wymaga, nawet skomplikowane procesy obliczeniowe nie wymagają
    miliardów
    > operacji arytmetyczno logisznych na sekundę przez cały czas, jednak są programy,
    które
    > drenują procesor w 100%.
    >
    > Przykładowo, odpal to na próbę, powinno zająć 100% wszystkich rdzeni:
    dnetc-win64-amd64.zip
    > lub to(na laptopie odradzam, bo mu się stopi obudowqa lub zaliczy thermal shutdown
    czy
    > bsod):
    > http://www.numberworld.org/y-cruncher/y-cruncher%20v
    0.7.8.9507.zip

    > Ustaw tym programom wysoki priorytet(realtime) i opowiedz nam o swoich wrażeniach z
    > użyktowania innych programów równolegle z podanymi.
    >
    > Nawiasem mówiąc y-cruncher to bardzo dobry program do diagnostyki, choć jego
    > przeznaczenie jest inne.

    No to w takim wypadku źle to jest wymyślone, proces prawie stoi w
    miejscu a procesor na parę % możliwości. Zdaje się problem w tym że
    całościowo jest to zbyt rozdrobnione, Te procesory, pamięci i system w
    jednym i jednego producenta sprawiłyby że przypuszczalnie maszyna byłaby
    bliższa doskonałości.

  • 156. Data: 2021-01-07 19:09:01
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.01.2021 o 03:29, Eneuel pisze:

    > W Białymstoku drzewa rosną blisko parkingów -- nie trzeba wjeżdżać do
    > gęstego lasu, by wzbogacić samochodową myjnię... ;)

    I pomyśleć że niektórzy nazywają te stwory "skrzydlatymi przyjaciółmi"... ?

  • 157. Data: 2021-01-07 19:26:32
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    trybun pisze:

    > I pomyśleć że niektórzy nazywają te stwory > "skrzydlatymi przyjaciółmi"... ?

    Może skoncentruj się nad odpowiedzią na pytanie:
    - ile masz naraz flag UE w części GNSS?

    --
    Ene

  • 158. Data: 2021-01-07 20:17:21
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    Krzysztof Halasa pisze:

    > Nie wiem co dokładnie chcesz przekazać.

    To, co przekazałem.

    > GNSS nie korzystają z SBAS. SBAS to wartość dodana dla GNSS.

    Owszem -- dodaną. Co więcej -- dodaną wiele lat po oddaniu GPS
    do użytku.

    > Nie wiem co to ma do rzeczy, ale przeciwnie, to właśnie oznacza.
    > A przynajmniej normalnie oznacza, i np. oznaczało, jak się tego uczyłem
    > w szkole m.in. średniej.

    Albo tak zapamiętałeś. ;)

    > Nie. Można tylko podchodzić do lądowania.

    Co na to drony?

    > Końcowe podejście (wysokość decyzji >= 200 stóp nad
    > elewacją pasa) i przyziemienie jest wzrokowe.

    > Konkretnie?

    Konkretnie ;) to napisałem o tym na grupach, więc możesz poszukać. ;)

    > Nie mów że czerpiesz wiedzę z TV :-)))))

    Czerpię także z TV -- nie tylko z grup dyskusyjnych.

    > (wbrew pozorom, piloci raczej niekoniecznie są autorytetami w dziedzinie
    > np. GPS - podobnie jak kierowcy samochodów w dziedzinie ABS).

    Problem w tym, że Tupolewa też prowadził pilot...

    > No peeewnie. "Ustawowo".

    Jak wszystko, co NATO wskie.

    > Należy być przed pasem i mieć z nim kontakt wzrokowy. Nie kilka
    > kilometrów wcześniej oczywiście, ale próg pasa należy przekroczyć kilka
    > razy niżej. W przypadku krótkiego pasa

    Nie był krótki. Pilot Jaka uruchomił odwracacze ciągu w locie -- więc
    raczej panował dobrze nad samolotem, ale z jakiegoś powodu lądowanie
    rozpoczął dopiero w połowie pasa. Tupolew potrzebuje więcej niż Jak,
    ale miał ZTCW co najmniej pół kilometra (przy 270km/h to kilka sekund)
    zapasu.

    270000/3600=75

    > przekroczenie progu na 60 metrach
    > skutkuje ew. przyziemieniem zwykle w drugiej połowie pasa i brakiem
    > możliwości zatrzymania samolotu przed "opuszczeniem pasa".

    > Mogło. Aczkolwiek nie wydaje mi się, by z tym były jakieś problemy.

    Protasiuk wyłączył wysokościomierz -- nie ufał (słusznie, bo Rosjanie
    wprowadzali go w błąd, ale nie ciśnieniem -- odległością i wysokością
    widzianą radarami z ziemi) Rosjanom.

    > Natomiast koledzy z jaka mogli podać wysokość podstawy chmur na
    > lotnisku. I nawet zrobili to.

    I radzili lądowanie na cywilizowanym lotnisku -- choćby w Moskwie.

    > Owszem. BTW nie mogli wiedzieć na jakiej są wysokości na podstawie GPS
    > (chyba że chodzi o jakąś zgrubną wartość).

    Dlatego nie opierali się o wysokość podawaną przez GPS.

    > Owszem. Jednym z powodów mogło być ustawienie nieprawidłowego ciśnienia
    > w altimetrze kapitana. Przypuszczalnie w celu chwilowego uciszenia
    > GPWSa ("pull-up").

    Protasiuk wyłączył swój wysokościomierz...

    > Nie wydaje mi się. Kto tak twierdzi?

    Rozsądek -- nie lecieliby ,,na wysokości'' 100 metrów nad opadającym
    gruntem. Skoro spokojnie lecieli widząc 100 metrów, należy uznać, iż
    myśleli, że lecą nie nad jarem a znacznie (pół kilometra?) bliżej pasa.
    Ich myślenie było wspierane ,,na ścieżce, na kursie''...

    > Owszem. To nie ma nic do rzeczy w sytuacji, gdy załoga zamierza
    > zastosować "specjalną" procedurę podejścia.

    Czyli 10 metrów na sekundę w dół?

    > Owszem, to (IIRC) kierowało ich o nieco ponad 100 m w bok (w stosunku
    > do pasa), ale praktycznie nic nie zmieniało w kwestii odległości od
    > pasa (przesunięcie było pod kątem prawie prostym do pasa).

    100 metrów to mały problem, bo nadal mieli JEDNĄ (dalszą) sprawna
    radiolatarnię do dyspozycji.

    > Wydawałoby się, że zostało to zrobione dawno temu.

    Dlaczego zatem wrak jest w Rosji?

    > Nie pobłądził. Takie rzeczy czasem się zdarzają, i nawet powoduje
    > to katastrofy (chociaż w czasach EGPWS nie powinno). Ale to nie ten
    > przypadek.
    > Wylądowanie to zupełnie inna sprawa niż wiedza o własnym położeniu.
    > To ostatnie, w przypadku samolotu, zmienia się dość szybko.

    Owszem -- 3 metry na sekundę w dół i 75 metrów na sekundę do przodu.

    > Tam był cywilny odbiornik(i) GPS.

    - Samolot był wojskowy.
    - Pasażerowie byli najważniejszymi ludźmi w Polsce
    - Już startował EGNOS.
    - Bez EGNOS GPS dawał na SF w poziomie 10 metrów.

    > Owszem, chyba mieli mieć odbiornik
    > militarny, ale to się nie stało. Nie żeby to cokolwiek zmieniało - może
    > dla zwolenników zakłócania sygnału.
    > Z EGNOS czy bez EGNOS, ani w tamtym ani w obecnym czasie GPS (cywilny
    > ani wojskowy) nie umożliwia lądowania bez "wzrokowej" widoczności.
    > Nawet najbardziej obecnie zaawansowane systemy ILS kat. IIIB tego
    > nie umożliwiają.

    Jak już wyżej napisałem -- ciekawe, co na to powiedzą drony...
    Tesle już jeżdżą bez kierowców...

    Po zestrzeleniu samolotu koreańskiego bodajże.

    > Wydajesz

    Pani zdała, a pani zdaje się...

    > się kompletnie mylić różne sprawy. Skąd w ogóle pomysł, że oni
    > myśleli, że są nad pasem startowym???

    Lecieli 7 sekund ~100 metrów nad gruntem -- więc uważali,
    że lecą nad lotniskiem lub tuż przed... Problem w tym, że
    lecieli nad zboczem jaru głębokiego na ~60 metrów. Nie
    byłoby tego błędu, gdyby korzystali wówczas z barycznego
    WYSOKOŚCIOMIERZA miast z (chyba radiowego) odległościomierza.

    -=-

    Prawdopodobnie nie zamierzali lądować -- chcieli raczej obejrzeć
    lotnisko z bezpiecznej wysokości 100 metrów i odlecieć... Problem
    w tym, że znienacka spokojne 100 metrów zaczęli tracić i zanim
    zdążyli zareagować (samolot ma opóźnienia i ludzie mają a każda
    sekunda lotu to 75 metrów) było za późno...

    -=-

    Samolot był wojskowy, pułk ;) był wojskowy -- pokaż wojskowe
    samoloty amerykańskie tak błądzące we mgle... (samoloty, rakiety...)

    --
    Ene

  • 159. Data: 2021-01-07 22:25:24
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" rt7i9q$r4r$...@g...aioe.org

    spacja:

    artcross.gpstest&hl=pl&gl=US

    > E, to nie ten..

    bez spacji:

    droid.gpstest&hl=pl&gl=US

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 160. Data: 2021-01-07 23:35:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" rt7i90$r4r$...@g...aioe.org

    > Przecie masz także ten sam program to i sam możesz zobaczyć,.
    > Nawet jak nie ma u Ciebie Galileo to zobaczysz w rubryce SBAS ruska
    > flagę, u mnie dodatkowo jako że telefon widzi Galileo to jest także
    > flaga Unii. I jak już pisałem - flagi Unii widać zarówno w GNSS
    > jak i SBAS.

    Wiele razy Ci pisałem -- w SBAS nie masz Galileo, lecz EGNOS.

    > Każdy. GNSS i SBAS, co potwierdzam w przypadku Galileo i Glonass.

    Wiele razy Ci pisałem -- w SBAS nie masz Galileo, lecz EGNOS.
    EGNOS do Galileo ma się nijak -- jedno i drugie jest w Europie,
    ale w zamierzeniach EGNOS nie powstał z myślą o poprawianiu Galileo.

    > Tak, yes, da, ja.

    Wcześniej pisałeś, że masz Galileo w SBAS.
    Nie wspominałeś o flagach UE w GNSS.

    Co więcej -- w 2018 r. pisałeś, że widzisz naraz
    jednego bądź dwa satelity Galileo.

    Niedawno pisałeś, że widzisz Galileo -- 123 i 136.

    Piszesz też o dokładności 3 metrów -- choć nie piszesz tego wprost.

    Wszystko wskazywało na to, że NIE MASZ Galileo w swej Motce.

    lfins.gnss_compare

    > Galileo mam na pewno, ale dzięki za link, aplikacje na pewno wypróbuje

    Mnie nie zależy na wieści -- masz Galileo czy nie masz.
    (; Być może okradam Cię [ze złudzeń] z Galileo. ;)

    --