  • 71. Data: 2012-02-16 19:43:53
    Temat: Re: "Ratowanie" Grecji... [+Ostrzeżenie :-) ]
    Od: TZ <g...@t...cy[ROT13]>

    W czwartek, 16 lutego 2012, o godz. 20:02:09, napisałeś na temat: ""Ratowanie"
    Grecji... [+Ostrzeżenie :-) ]"
    Tomasz Chmielewski t...@n...wpkg.org, news:jhjjri$5um$1@inews.gazeta.pl

    > Tak wiec o ile system UE prowokuje jakies zachowania korupcyjne, to ten
    > wplyw nie jest raczej jakis zauwazalny; wrecz moze zmuszac do zachowan
    > antykorupcyjnych.

    Spójrz na wędrujące greckie sady oliwne i stuletnie mleczne włoskie krowy ;-)

    --
    TZ

    - "Chłopi" są epopeją, która należy do grubych. -

  • 72. Data: 2012-02-16 20:03:11
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 02/16/2012 08:43 PM, TZ wrote:

> [...]
    >
    > Spójrz na wędrujące greckie sady oliwne i stuletnie mleczne włoskie krowy ;-)

    Spojrz na Danie i Szwecje.

    Po prostu w jednych krajach spoleczenstwo jest dojrzale i
    odpowiedzialne, i potrafi korzystac z wolnosci, w innych nie.

    Polska plasuje sie gdzies posrodku.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 73. Data: 2012-02-16 20:24:42
    Od: TZ <g...@t...cy[ROT13]>

    W czwartek, 16 lutego 2012, o godz. 21:03:11, napisałeś na temat: ""Ratowanie"
    Grecji... [+Ostrzeżenie :-) ]"
    Tomasz Chmielewski t...@n...wpkg.org, news:jhjndv$het$1@inews.gazeta.pl

    > Spojrz na Danie i Szwecje.

    > Po prostu w jednych krajach spoleczenstwo jest dojrzale i
    > odpowiedzialne, i potrafi korzystac z wolnosci, w innych nie.

    > Polska plasuje sie gdzies posrodku.

    Hmmm... Można się spierać, które społeczeństwo jest dojrzalsze.
    Czy Pitagoras z Archimedesem vs Wikingowie? ;-))
    A może tylko chodzi o Leonardo da Vinci? :))

    --
    TZ

    - Janko Muzykant ledwie zipał, ale zipał. -

  • 74. Data: 2012-02-16 20:29:17
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> wrote on 2012-02-16_20:11

> [...]
    > Taki VAT w Polsce jest na duzo wiekszym poziomie niz unijne minima.
    >
    > Unia nie ma wiekszego wplywu na stawki czy rodzaj podatkow od firm
    > / dochodow osobistych.
    >
    > Twierdzenie, "Wytargować sobie chociaż możliwość obniżania
    > podatków bo unijne stawki nas tłamszą" jest falszywe.
    >
    > To ze wg. Unii stawka VAT na ubranka dzieciece powinna byc
    > podstawowa (23% w Polsce) nie znaczy, ze ta podstawowa stawka nie
    > moze wyniesc np. 15% - gdyby polski rzad tak chcial zrobic...
    >
    > Budujac na falszywych zalozeniach (typu, "unijne stawki nas
    > tlamsza"), mozna z kazdej bzdury udowodnic cokolwiek.

    Nie bij mnie :) Ja to wiem, ale jak J.A. wyraził coś, co można
    uznać za "cień cienia skruchy" to chciałem mu podać wiosło, a nie
    przyłożyć jeszcze dodatkowo bosakiem ;-)

    witrak()

  • 75. Data: 2012-02-16 20:42:05
    Temat: Re: "Ratowanie" Grecji...
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    > Dobre: http://www.macrobusiness.com.au/2012/02/the-killing-
    of-greece/
    > i za nim
    > http://kryzys.mises.pl/2012/02/14/grecki-konsensus-w
    -sprawie-braku-konsensusu/

    "strona grecka porozumiała się w kwestii sposobu znalezienia 325 mln EUR
    dodatkowych oszczędności, które były jednym z punktów zapalnych (poza
    "reformatorskimi lojalkami" polityków) w rozmowach ze społecznością
    międzynarodową. Tym razem mają one pochodzić nie tylko z cięć w wydatkach na
    obronność (co zostało podobno zakwestionowane na wczorajszej telekonferencji
    Eurogrupy)," (źródło: http://stooq.pl/n/?f=572889 )

    Czy to oznacza, że Grecy muszą kupować broń od Niemiec za pieniądze od
    Niemiec aby bronić się przed Turcją z którą są w NATO razem z Niemcami ?

    --
    marfi

  • 76. Data: 2012-02-16 20:44:34
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    TZ <g...@t...cy[ROT13]> wrote on 2012-02-16_20:39

    > W czwartek, 16 lutego 2012, o godz. 19:54:53, napisałeś na temat: ""Ratowanie"
    > Grecji... [+Ostrzeżenie :-) ]"
    > witrak() w...@h...com, news:jhjj8b$pht$1@srv.cyf-kr.edu.pl

    > Wysokość akcyzy na paliwo wpływa na wszystkie towary w sklepie, produkcję,
    > transport, usługi i nawet na podatki.
    > Bo podatek VAT od paliwa jest liczony od paliwo+akcyza i od tego 23%VAT.

    Zważ, że zarówno przykład, jak i stwierdzenie "nie może wpływać
    bezpośrednio" nie wykluczają tego o czym piszesz (tyle że
    niedokładnie, ale nie ma to zasadniczego wpływu na wynik).

    Więc oczywiście zgoda, na koszty produkcji to wpływa, zatem
    pośrednio na konkurencyjność. Ale to ujawnia się silnie tylko, gdy
    wyznacza barierę, tzn. nie ma mowy o eksporcie, bo się po prostu
    całkiem nie opłaca. Natomiast jeśli eksport się jednak opłaca, to
    znacznie większy wpływ na konkurencyjność maja np. wahania kursów
    walut, bo nie dają się przewidywać a mogą przesuwać eksport ze
    strefy zysków do strefy strat.
    Do wszystkich elementów stałych środowiska gospodarczego biznes
    jest w stanie się przystosować, ale niestabilność jest dla niego
    zabójcza, a jej kompensacja bywa kosztowna (vide opcje).

    > Proponuję Tobie byś odmienił słowo 'demagogia' przez wszystkie przypadki, czasy
    itp.
    > Wtedy może spostrzeżesz, że sam nim..., znaczy tym demagogiem jesteś, w tym wątku.

    Bądź meżczyzną, weź to na klatę :-)
    Walcz posługując się argumentami a nie pomówieniami...

    > I jestem przekonany, że moje zdanie nie będzie odosobnione.

    Obawiam się, że niestety masz rację - tak wyedukowane mamy
    społeczeństwo ;-)

    witrak()

  • 77. Data: 2012-02-16 20:55:09
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote on 2012-02-16_12:12

    > Było?

    Nie było ??

    > Oooo, na pewno po czymś takim J.E. Angela Merkel powie za jakiś czas,
    > gdy nadejdzie prawdziwy kryzys: "meine Damen und Herren, niestety
    > musimy podnieść Wam podatki, żeby dać X miliardów euro Polsce, bo
    > przecież przed 2004 wyzyskiwaliśmy ją, a gdy Grecja tego potrzebowała
    > - dołożyli odejmując sobie od ust. Jesteśmy im to winni. Pomożecie?" a
    > Naród odpowie jej "Pomożemy".

    Napiszesz wtedy list z pretensjami do Timesa - oni takie drukują
    na pierwszej stronie (żartowałem - już nie drukują) :-))

    Czy ja gdzieś to chwaliłem ? czy napisałem, że ja tak właśnie
    myślę? To jest (prawdopodobny) model myślenia rządu, który uznaje,
    że ryzyko się opłaca, bo nie zakładam (jak wielu), że to za
    łapówki, ani że są tam sami tępole.

    A poza tym Twoje rozumowania, wychodzące zawsze od kassandrycznego
    przewidywania, że "teraz, za chwilę to dopiero będzie kryzys" są
    po prostu nudne. Mogłbyś choć raz na jakiś czas przedstawić choć
    dwa warianty ? "Będzie wielki krysys" (bo to musisz) i np. "będzie
    nieco mniejszy kryzys" ? ;-)

    > Oczywiście premier Włoch, Hiszpanii, prezydent Francji wzruszą się
    > taką ofiarnością braci-Niemców i, roniąc łzy dumy z europejskiej
    > solidarności także szybko dołożą ile trzeba i szybciutko spłacą nasze
    > długi i zapewnią nam dostatek na kolejne wieki...

    Argumentacja oparta wyłącznie na ośmieszaniu jest jeszcze mniej
    przekonująca niż jej brak.

    Pozdr.

    witrak()

  • 78. Data: 2012-02-16 21:10:50
    Od: z <z...@g...pl>

    W dniu 2012-02-16 21:44, witrak() pisze:

    > Zważ, że zarówno przykład, jak i stwierdzenie "nie może wpływać
    > bezpośrednio" nie wykluczają tego o czym piszesz (tyle że
    > niedokładnie, ale nie ma to zasadniczego wpływu na wynik).

    Co Ty chcesz udowodnić że białe jest czarne?
    Staraj się dalej. Może zadziała :-)

    Normalnie jakbym ministra finansów słuchał.
    Ten to dopiero ma talent, rozmach i wyobraźnię. Teraz zmienił zdanie i
    podwyższenie wieku emerytalnego jest cool.
    A przecież można tylko powróżyć czy ze względu na demografię miejsc
    pracy przybędzie czy ubędzie, czy gospodarka będzie nowoczesna czy
    zakonserwuje się skansen.
    Jest tyle niewiadomych z których układa nam się równania i usiłuje
    udowadniać co tylko chce.
    Wracając do akcyzy. 2+2=4 choćby nie wiem jak nawiedzony propagandzista
    kombinował.

  • 79. Data: 2012-02-16 21:12:49
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-02-16 21:03, Tomasz Chmielewski pisze:

    > Spojrz na Danie i Szwecje.
    >
    > Po prostu w jednych krajach spoleczenstwo jest dojrzale i
    > odpowiedzialne, i potrafi korzystac z wolnosci, w innych nie.

    Czytałem, że Skandynawia nie bez powodu jest tak uczciwa. Tam jeszcze do
    niedawna złodziejowi ucinało się rękę. Przyznasz, że taka kara może
    mocno wryć się w pamięć i przyczynić się do niezwykłej wprost uczciwości
    na wiele pokoleń.

  • 80. Data: 2012-02-16 21:19:21
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote on 2012-02-16_12:46

    > Trzeba być ekonomicznym matołem - albo demagogiem, żeby myśleć, że "to
    > co roztropne w życiu rodziny" może być "szaleństwem w życiu wielkiego
    > królestwa"

    Ale tu idzie o twierdzenie przeciwne a nie przeciwstawne: mogą
    istnieć reguły bezsensowne dla rodziny a słuszne dla wielkiego
    królestwa. Więc zawsze utożsamianie zbiorów takich reguł dla tych
    dwóch obszarów będzie niesłuszne. Elementarz logiki...

    Gdybyś nie był niefrasobliwy w dowodzeniu, to byś się nie
    podkładał :-)

    > http://demotywatory.pl/3444499/To-co-jest-roztropnos
    cia-w-zyciu-kazdej-rodziny

    > To oczywiście nie dla Ciebie odpowiedź, ale może inni też dostrzegą
    > dziwną zbieżność Twojego sposobu dyskutowania z tym wpisem:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Erystyka

    Hm, nie potrafiąc wskazać mi błędów w rozumowaniu (i broniąc się w
    związku z tym wyciąganiem coraz to nowych stwierdzeń,
    pretendujących do miana dowodów, zamiast obalania moich
    argumentów) sugerujesz, że znajomość zasad erystyki to coś
    zdrożnego ? Ty sam ją stosujesz, choć może jak ten bohater Moliera
    "nie wiesz, że mówisz prozą".
    Owszem, czytałem Schopenhauera, ale przede wszystkim dbam o
    precyzję wyrażania myśli oraz logiczna spójność wywodu i staram
    się też odpowiadać *na* argumentację rozmówcy (a nie *obok*).

    > Wiem, to może nie być łatwe, ale zrozum wreszcie, że różne wypowiedzi
    > podawane pod przytaczanymi przeze mnie linkami nie są koniecznie
    > zbieżne w całości z moim zdaniem. Mają pobudzić czytelników do
    > zastanowienia się nad różnymi możliwymi przyczynami i skutkami.

    Rozumiem, że możesz mieć taki zamiar. Niestety w żaden sposób nie
    ułatwiasz wywnioskowania, *kiedy* podajesz przykład lub sugestię
    do przemyślenia i dystansujesz się choćby częściowo od materiału,
    do którego podajesz referencję lub który cytujesz, a *kiedy nie*.

    Postaraj się to zmienić, a zauważysz, że będziesz miał mniej
    nieoczekiwanych kontr, które tylko rozwadniają dyskusję.

    > Ty IMHO brniesz w jakieś szczegóły, któe nie mają większego znaczenia:

    Nie jestem wszechwiedzący, nie twierdzę wszystkiego "na sto
    procent" i czasem wręcz pytam o wskazanie materiału dowodowego.
    Ale zwykle dostaję (fakt, że od Ciebie znacznie rzadziej) jakieś
    monstrualnie bzdurne odpowiedzi. A co do tego, co jest ważne, a co
    nie, moje zdanie jest równie istotne jak Twoje. Jeśli coś nie ma
    znaczenia, zbicie argumentu powinno być banalne.

    > A problem polega na tym, że jedna czy druga instytucja naszego państwa
    > chce oddać do dyspozycji innych instytucji coś, czego my sami nie mamy
    > w nadmiarze. Mi się to nie podoba.

    Mnie *też* się nie podoba. Ale wniosków takich, jak moi adwersarze
    nie jestem w stanie wyciągnąć, bo rozumowanie do nich prowadzące
    jest fałszywe. Moje "podobanie" nie wpływa na moją logikę.

    Czy Tobie nie zdarza się odrzucać wygodnego "wsparcia" twojego
    stanowiska, jeśli to wsparcie jest pozorne lub oparte na fałszu?
    Ja nie potrafię akceptować czyjegoś kłamstwa w obronie mojego
    stanowiska - i wbrew temu, co byś mógł sądzić, to nie jest dobra
    praktyka erystyczna.

    > aha, znów argumentacja a'la "witrak": 200 lat temu ktoś kogoś oszukał
    > i to ma dowodzić tego, że deklaracje gwarancji państwa Polskiego A.D.
    > 2012 nie niosą skutków finansowych dla obywateli.

    Sorry, ale jak nie znasz tematu to zamiast się kompromitować -
    *napisz, że nie wiesz albo nie pisz wcale*.

    Krótki rys: Praktyka tego swego czasu największego towarzystwa
    ubezpieczeniowego na świecie polegała na tym, że samo towarzystwo
    nie odpowiadało za zobowiązania, tylko wskazywało tych spośród
    swoich członków, którzy zawierali umowy ubezpieczenia z
    zabezpieczeniem na całym swoim majątku. Towarzystwo brało tylko,
    powiedzmy, prowizję. Dopóki sami członkowie byli brytyjskimi
    arystokratami i interes był prowadzony przez ludzi honorowych,
    wszystko szło jak z płatka. Niestety trwało tak (chyba) trochę
    ponad 200 lat i przyszedł koniec XX wieku, a do zarządu dostali
    się "prawdziwi finansiści". Nie ryzykując swoją kasą ustalali
    grupy ubezpieczające poszczególne polisy/rodzaje ryzyk zbyt małe,
    zwiększając zyski ubezpieczających (i Towarzystwa też), ale
    kosztem bezpieczeństwa finansowego - oczywiście *tylko*
    ubezpieczających.
    No i przyszła seria nieszczęść strukturalnych - skutków ogromnych
    ubezpieczeń z tak źle oszacowanym ryzykiem, że gdy doszło do
    związanych z nimi odszkodowań (jak np. sprawa skutków stosowania
    azbestu), to ubezpieczający - pamiętamy: szacowne rody korony
    brytyjskiej - zaczęli masowo *bankrutować*, bo odpowiadali całym
    majątkiem, a odszkodowania były za wysokie zaś grupy za małe !

    Cała afera trwała parę lat, a gdy w końcu wyszła w pełni na jaw
    spowodowała parę procesów i upadek pozycji LLoydsa.

    > i super. Czy uważasz, że Grecja jest tak samo wiarygodna, jak ci Twoi
    > koledzy i znajomi?

    Ale co to ma do rzeczy ? Ja twierdziłem, że udzielenie pożyczki to
    nie to samo co udzielenie zapomogi. I mam rację, obojętne czy
    będziesz chciał wagę tego rozróżnienia uznać, czy zbagatelizować.

    Mamy taki parlament i rząd, na jaki Polskę i Polaków stać (albo:
    na jaką w mądrości/głupocie swojej zasłużyli).

    Ja premierem nie będę i Ty pewnie też. To po co to rozstrząsamy ?

    > właśnie tak: w przypadku ogłoszenia bankructwa Grecji EBC będzie
    > musiał zaksięgować straty na tych "zabezpieczeniach" i nie będzie miał
    > po prostu z czego oddać.

    Nie spekuluj: ja jestem przekonany, że bank jak to bank - jeśli
    nie upadnie, to odda. A że EBC nie upadnie, tak jak nie upadnie
    NBP, to gdybanie na temat tego ryzyka daje tyle, co ssanie
    brudnego kciuka.
    Jeśli jednak jesteś innego zdania - że EBC może nie oddać, to
    proszę uzasadnij na *jakiej zasadzie*.

    > Chyba, że sądzisz, że "dodruk" euro jest
    > rozwiązaniem? Ale wtedy wystarczyłoby przecież "dodrukować" 130 mld
    > euro i dać Grecji - po co byłyby wtedy te wszystkie "szczyty ostatnich
    > szans", gwarancje, negocjacje i reformy?

    Prowadzisz rozumowanie w kategoriach nie uwzględniających stanów
    przejściowych: teraz jest tak a docelowo będzie inaczej. I to
    uproszczenie prowadzi do pozornie przekonujących, choć zupełnie
    błędnych wniosków. Jednak bez rozważania całego procesu przejścia
    od stanu do stanu może to być niewidoczne.
    Jako analogię - na wszelki wypadek bardzo prostą - podam takie
    coś. Wyprawa polarna ma wskutek niespodziewanej utraty jednych z
    kilku sań z zaopatrzeniem dwa możliwe sposoby działania:
    - zmniejszyć racje żywnościowe od razu, a licząc się ze
    spowolnieniem tempa z powodu niedożywienia, zmniejszenie to
    ustalić na wydłużony okres podróży do celu;
    - nie zmieniać nic, posuwać się normalnym tempem dopóki brzuchy
    pełne i liczyć, że przez ostatnie pięć dni bez jedzenia mimo
    wszystko jakoś to będzie.
    W obu sposobach jest jakiś sens, zużyte zasoby będą takie same,
    poziom osłabienia tych, co przeżyją - podobny. Problem w tym, że w
    wariancie 1 - wydaje się, że bezpieczniejszym - może pojawić się
    większe opóźnienie niż początkowo zakładano, bo spadek tempa
    marszu nie jest liniowo zależny od stopnia niedojadania.

    Mamy zadanie, zasoby i ich algorytm rozdysponowania itd. Wszystko
    jak w gospodarce. Podstaw sobie firmę na rozruchu, kapitał
    początkowy, niespodziewaną stratę i warianty wydatkowania środków
    mające doprowadzić do samowystarczalności.
    Chyba widać, że bez informacji o sposobie *prowadzenia* procesu
    gospodarczego nie jesteśmy w stanie przewidzieć zakończenia.

    Wracając do Twojego "podstępnego" pytania: tak, dodruk euro to
    jest rozwiązanie - *jeśli nie będzie żadnej innej możliwości*. A
    to oznacza, że 'te wszystkie "szczyty ostatnich szans", gwarancje,
    negocjacje i reformy' były/są po to, aby zmniejszyć związane z
    jednorazowym "załatwieniem Grecji" (moim zdaniem skuteczniejszym,
    ale nie wiem, czy bezpieczniejszym) chwilowe perturbacje, które
    mogłyby wyprowadzić gospodarkę Unii (i światową) z obszaru
    stabilnych zachowań w obszar zachowań silnie nieliniowych (np.
    panika na giełdzie jest takim silnie nieliniowym zjawiskiem).

    > to jest właśnie Twój problem: http://pl.wikiquote.org/wiki/Rejs "Mnie
    > się podobają melodie, które już raz słyszałem".

    Sądząc z tego, co *prezentujesz*, to Ty *lubisz tylko Brahmsa" :-)

    witrak()