  • 1. Data: 2006-10-10 20:00:25
    Temat: RACHUNEK NIEZGODNY Z BRZMIENIEM BRAK DANYCH KREDYTOBIORCY
    Od: "FW" <f...@g...pl>

    Dziś dostałem taki zwrot przelewu:

    Nadawca GE Money Bank S.A.
    ul.Elżbietańska 2
    80-894 Gdańsk 9675

    Tytuł przelewu WPL Z DN 07.10.06 ZWROT
    RACHUNEK NIEZGODNY Z BRZMIENIEM
    BRAK DANYCH KREDYTOBIORCY

    Przelew wykonałem wczoraj, ze swojego konta.
    Spłacałem grzecznościowo ratę sąsiada i kartę kredytową, który zachorował i
    tym razem nie poszedł osobiście do banku (człowiek starej daty i ufa tylko
    drukom przelewu z pieczątką banku).

    Kredyty mają indywidualny numer konta.
    Przelewy zatytułowałem wg schematu: Spłata KK Imię nazwisko, itd.

    Czy bank miał prawo zwrócić taki przelew?

    Ja rozumiem, że to nie nadawca przelewu, czyli ja, spłaca kredyt, ale do
    diabła, wynika z tego, że nie mogę nikomu zrobić grzecznościowej przysługi i
    przelać przez internet, a muszę zasuwać do banku z blankietem przelewu i na
    dodatek zapłacić prowizję za przelew w placówce?

    Oczywiście zadzwoniłem do Gdańska, do GE Money, ale zbyli mnie zasłaniając się
    tajemnicą bankową. Słusznie, rachunek kredytowy nie należy do mnie, musi
    zadzwonić właściciel.

    Mam opieprzać GE Money, czy to taki nowy zwyczaj bankowy albo sposób na
    zarabianie na prowizjach , które baki tracą przy przelewach internetowych.

    Zapewne dziś minął też już termin spłaty raty, więc jest mi głupio, że w
    dobrej wierze zapewniłem chorego starszego faceta, że w mig mu to załatwię od
    ręki, przez internet.

    A gdybym nie zajrzał teraz z czystego przypadku w historię konta, to o zwrocie
    poinformowałby pewnie telefon z windykacji. To znaczy nie oz zwrocie, ale o
    nieuregulowanej racie.

    Wrrr

    P.S.
    W tym momencie obiegowe opinie, że przelew może iść na Kaczora Donalda i nikt
    tego nie sprawdza, wzięły w łeb.

  • 2. Data: 2006-10-10 20:14:01
    Temat: RACHUNEK NIEZGODNY Z BRZMIENIEM...
    Od: "FW" <f...@N...gazeta.pl>

    Dodam, że zwrot w GE Money wykonał ktoś ręcznie, a na dodatek się spieszył,
    gdyż w polu "odbiorca" na zwrotnym przelewie widnieje moje nazwisko, jednak
    dość wyraźnie przekręcone (fonetycznie).

  • 3. Data: 2006-10-10 20:20:09
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "FW" <f...@g...pl> wrote in message
> [...]
    >
    > Kredyty mają indywidualny numer konta.
    > Przelewy zatytułowałem wg schematu: Spłata KK Imię nazwisko, itd.
    >
    > Czy bank miał prawo zwrócić taki przelew?

    Prawdopodobnie chodzi o nazwe beneficjenta. Bank zwrocil poniewaz ona sie
    nie zgadzala. W przypadku gdy zostania naliczona kara lub odsetki nalezy
    zlozyc reklamacje. Jesli numer rachunku byl prawidlowy reklamacja powinna
    byc bez najmniejszego problemu uznana.
    Z jakiego konta pienadze zostaly przekazane nie ma znaczenia. Mozesz splacic
    dlug dowolnej osoby, a dluznik (zgodnie z KC) ma obowiazek taka wplate
    przyjac.

    MK

  • 4. Data: 2006-10-10 20:37:37
    Od: "zycie_po_zyciu" <z...@g...pl>

    > Czy bank miał prawo zwrócić taki przelew?

    MK może mieć rację, pewnie chodziło o dane beneficjenta.
    Piszesz "Przelewy zatytułowałem wg schematu: Spłata KK Imię nazwisko, itd.",
    KK, czyli spłatałeś kartę kredytową wydaną przez GE? Mozesz napisać?

  • 5. Data: 2006-10-10 20:40:34
    Od: "FW" <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    MK <m...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > dlug dowolnej osoby, a dluznik (zgodnie z KC) ma obowiazek taka wplate

    W porządku, nie wpisałem miasta, kodu pocztowego i ulicy w raz z numerem domu.
    Ale swoją kredytówkę spłacam szablonem, gdzie też nie podałem miasta itd., a
    tylko Bank BPH, czy ING i nie miałem z tym nigdy problemu. Ubezpieczenia na
    życie swoje i rodziny też opłacam skróconym szablonem. Wiele przelewów
    przesyłałem, w których nie wypełniałem tych pól, a zawsze dochodziły. Z GE
    Money nigdy nie miałem jednak do czynienia.

    Jestem wnerwiony, bo wziąłem do ręki gotówkę i blankiet przelewu.
    Zapewniłem bliskiego znajomego, że na pewno zapłacę tego samego dnia.
    No i puściłem drugą sesją eliksiru. Tyle że zamiast drałować do oddziału
    zapłaciłem pieniędzmi ze swojego RORu. I jest mi głupio, że zapewniałem, a
    wyszło jak wyszło. :-/

    Przelew puściłem ponownie, a jutro będę dzwonił do banku ponownie i próbował
    sie przebić przez tajemnicę bankową nie mojego kredytu.

    Co ciekawe, drobna kwota spłaty karty kredytowej chyba przeszła, choć była
    puszczana z tego samego wzorca (tylko podmieniłem numer konta). Przynajmniej
    do dziś zwrotu nie ma.

    Najciekawsze, że przelew nie został odrzucony z automatu, bo tylko człowiek
    mógł tak przekręcić moje nazwisko na zwrocie.

  • 6. Data: 2006-10-10 20:44:54
    Od: "FW" <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    zycie_po_zyciu <z...@g...pl> napisał(a):

    > MK może mieć rację, pewnie chodziło o dane beneficjenta.
    > Piszesz "Przelewy zatytułowałem wg schematu: Spłata KK Imię nazwisko, itd.",
    > KK, czyli spłatałeś kartę kredytową wydaną przez GE? Mozesz napisać?

    Nie popadajmy w paranoję, podałem w tytule tylko, że to spłata i imię oraz
    nazwisko posiadacza karty.
    Swoje karty spłacam przelewem z tytułem "Spłata" albo nawet krótko "KK" i to
    wystarcza.

    Jutro zadzwonię do banku, że na rachunek kredytowy taki, a taki numer dotarł
    dziś przelew z mojego konta nr taki a taki i mają go przyjąć i zaksięgować, a
    nie wydziwiać.

  • 7. Data: 2006-10-10 20:52:23
    Od: "zycie_po_zyciu" <z...@g...pl>

> [...]
    > nazwisko posiadacza karty.
    > Swoje karty spłacam przelewem z tytułem "Spłata" albo nawet krótko "KK" i

    Nie popadam w paranoję. Pytałem, żeby się upewnić.
    Bo GE lubi zwracać takie przelewy, to nie pierwszy znany mi przypadek.
    Zawsze miało to miejsce, gdy nadawcą przelewu nie był właścicieł karty,
    chociaż kilka razy się zdarzyło, że w tytule zwrotu był opis "błędne dane
    beneficjenta".
    Dziwne, ale prawdziwe :)

  • 8. Data: 2006-10-10 21:11:51
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "FW" <f...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote in message

    > Jestem wnerwiony, bo wziąłem do ręki gotówkę i blankiet przelewu.

    Jesli masz wypelniony blankiet wplaty/przelewu to nalezy dokladnie przepisac
    to co jest na nim wpisane. Wtedy nie powinno byc problemow. Byc moze bank
    wymaga zeby jako dane beneficjenta byly wpisane dane banku, a moze dane
    dluznika.

    > Najciekawsze, że przelew nie został odrzucony z automatu, bo tylko
    człowiek
    > mógł tak przekręcić moje nazwisko na zwrocie.

    Bo przelewy nie sa odrzucane automatycznie, wyjatkiem jest nieisniejacy
    numer rachunku bankowego. Zapewne przelew zostal 'wylosowany' przy
    wyrywkowej kontroli (dlatego inny dotarl), osoba sprawdzajaca zobaczyla, ze
    nazwa beneficjenta sie nie zgadza z numerem rachunku i pomyslala, ze ktos
    przez pomylke wyslal przelew na ten numer rachunku. Jest duze
    prawdopodobienstwo, ze teraz nie zostanie wylosowany do recznej weryfikacji.
    Oczywiscie pod warunkiem, ze transakcja nie jest nietypowa.

    MK

  • 9. Data: 2006-10-10 21:20:56
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2006-10-10 23:11, osobnik MK stwierdził, iż:
    > Bo przelewy nie sa odrzucane automatycznie, wyjatkiem jest nieisniejacy
    > numer rachunku bankowego. Zapewne przelew zostal 'wylosowany' przy
    > wyrywkowej kontroli (dlatego inny dotarl), osoba sprawdzajaca zobaczyla, ze

    Dość dziwne (i jaki sens ma taka kontrola?). W wielu bankach, w
    regulaminach, zamieszczona jest informacja, że księgowanie odbywa się
    jedynie na podstawie numeru rachunku. Ja bym zaczął od sprawdzenia
    zapisu w umowie/regulaminie GE.

    > Oczywiscie pod warunkiem, ze transakcja nie jest nietypowa.

    W przypadku przelewów zagranicznych - OK, ale z weryfikacją przy
    krajowych pierwszy raz się spotykam (no chyba, że ten rachunek karty był
    jakiś "specyficzny").

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 10. Data: 2006-10-10 21:58:58
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Marcin Nowakowski" <m...@...sygnaturce.pl> wrote in message

> [...]
    > regulaminach, zamieszczona jest informacja, że księgowanie odbywa się
    > jedynie na podstawie numeru rachunku. Ja bym zaczął od sprawdzenia

    Marcinie, to ze pewne banki dopiero odkrywaja self assessment i zalecenia
    komitetu bazylejskiego to ja wiem. Niedawno kolezanka pracujaca w spolce z
    grupy Twojego pracodawcy powiedziala mi, ze sie wlasnie przygotowuja do
    wdrozenia RCSA. Inne banki juz dawno temu zidentyfikowaly ryzyka wystepujace
    w ich dzialanosci i staraja sie je ograniczac.
    Taka kontrola moze sluzyc do upewnienia sie, ze automatyczna obsluga
    przelewow dziala prawilowo, ze sa uznawane prawidlowe rachunki prawidlowymi
    kwotami, oczywiscie wnioskow moze byc wiecej...

    MK

    PS. To, ze odrzucenie przelewu moze byc zwiazane z wyrywkowa kontrola to
    tylko moje przypuszczenia.