  • 1. Data: 2002-11-04 16:09:01
    Temat: Problem natury fonetycznej
    Od: "corner" <c...@i...pl>

    Jak powinno się czytać nazwę >>Inteligo<<?

    Bo ja dzisiaj testowo chciałem wpłacić gotówkę w PKO BP na konto Inteligo.
    Oto fonetyczny zapis rozmowy z kasjerką:

    (...)
    - Chciałem wpłacić pieniądze na rachunek w Inteligo, czy jest to możliwe?
    - Inteligo? Pierwsze słyszę...
    - No przecież od 1-go podobno można...
    - Aha! Yntelydżo! Zaraz sprawdzę... Basiu, powiedz mi...
    (...)

    Czy panienka z okienka mówi poprawnie?

  • 2. Data: 2002-11-04 16:34:07
    Temat: Re: Problem natury fonetycznej
    Od: z...@p...onet.pl

> [...]
    > - Inteligo? Pierwsze słyszę...
    > - No przecież od 1-go podobno można...
    > - Aha! Yntelydżo! Zaraz sprawdzę... Basiu, powiedz mi...

    tak

  • 3. Data: 2002-11-04 16:40:20
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik <z...@p...onet.pl>

    > tak

    bez jaj - pierwszy raz słyszę o takim wymawianiu nazwy
    na jakiej podstawie twierdzisz, że to się tak dziwnie wymawia?
    *** blad ***

  • 4. Data: 2002-11-04 16:43:32
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:aq66ei$6a1$1@news.tpi.pl, c...@i...pl wrote:
    > Jak powinno się czytać nazwę >>Inteligo<<?

    > - Aha! Yntelydżo! Zaraz sprawdzę... Basiu, powiedz mi...

    W kwestii realizacji ostatniej spółgłoski, wymawianie przez [dż], które
    usłyszałeś od Pani, jest przejawem tzw. hiperpoprawności, w tym wypadku
    dążenia do imitacji wymowy obcej, które mija się mocno z faktyczną wymową
    angielską, bowiem ta jest przez [g] (podobne do polskiego [g]).

    W kwestii dwóch samogłosek przednich wysokich, które tu przedstawiasz
    literami <y>, to typowa polska realizacja jest faktycznie bliższa
    występującej najczęściej w ang. wymowie w tym miejscu samogłosce, choć nie
    zawsze - zależy to od dialektu polskiego oraz angielskiego.

    Nie ma jednak większego uzasadnienia dla odchodzenia od typowych polskich
    zależności pisownia - wymowa, bowiem "Inteligo" w zapisie nie przedstawia
    trudności z czytaniem według polskich reguł, tak tez postępuje większość
    Polaków.

    Najtrudniejszą kwestią jest tu akcent wyrazowy (InTELigo czy InteLIgo), ale
    o to nie pytałeś, więc zostawmy to już, bo OT :)

  • 5. Data: 2002-11-04 16:43:52
    Od: z...@p...onet.pl

    > bez jaj - pierwszy raz słyszę o takim wymawianiu nazwy
    > na jakiej podstawie twierdzisz, że to się tak dziwnie wymawia?

    integracja z UE. angielski wchodzi.

  • 6. Data: 2002-11-04 16:50:06
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:1793.00000fc9.3dc6a3c6@newsgate.onet.pl, z...@p...onet.pl
    wrote:

    > integracja z UE. angielski wchodzi.
    w angielskim nie ma tu niczego podobnego do "dż"

  • 7. Data: 2002-11-04 17:34:50
    Od: m...@w...pl

> [...]
    > - Inteligo? Pierwsze słyszę...
    > - No przecież od 1-go podobno można...
    > - Aha! Yntelydżo! Zaraz sprawdzę... Basiu, powiedz mi...

    Bardzo "yntelydżentna" była ta - jak piszesz - panienka, a w dodatku dała popis
    chamstwa.
    Polacy (na szczęście nie wszyscy) mają dziwną skłonność bycia
    bardziej "angielscy" od rodowitych użytkowników tego języka :-(

    Moja rada: uparcie trzymaj się poprawnej dla nas wersji - "Inteligo".

  • 8. Data: 2002-11-04 17:44:57
    Od: Kamil Jonca <k...@p...onet.pl>

    Dnia 4 Nov 2002 17:34:07 +0100,
    osoba podpisana: z...@p...onet.pl <z...@p...onet.pl>
    napisała:
    [....]

    > tak

    To dlaczego nie mówią tak na infolini Inteligo :->
    KJ

    --
    yo-yo, n.:
    Something that is occasionally up but normally down.

  • 9. Data: 2002-11-04 18:14:39
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > Moja rada: uparcie trzymaj się poprawnej dla nas wersji - "Inteligo".

    A jak beda sie burzyly to powiec mam was w "diupie" (od kompiuter ;)

  • 10. Data: 2002-11-04 18:41:09
    Od: simon <s...@p...onet.pl>

    znowu nadaje:

    > integracja z UE. angielski wchodzi.

    A rozum wychodzi?

    --
    ( ||\/|/\|\| ...http://republika.pl/simsimon.........
    sim)|| |\/| | .........//szymon.jankowski.........