  • 71. Data: 2004-07-01 09:24:43
    Temat: Re: Problem: Jestem dłużnikiem wbrew swojejwoli... (długawe)
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Wed, 30 Jun 2004 20:42:29 +0200, Tomasz Waszczynski naskrobał(a):

    > No to zostanie wszczęte, ale co to ma do wypłaty wynagrodzenia? Przecież
    > zajęcie wynagrodzenia za pracę następuje w zakładzie pracy, a nie na
    > rachunku bankowym.

    niezrozumieliśmy sie chyba - kowlaski to ten na którego konto jest w
    dyspozyca płatnicza pracownika. Tak wiec mówimy o egzekucji z prywantego
    rachunku Kowalskiego a nie firmy.

    > Sorry, ale piszesz tak niejasno, że kompletnie nie wiem o co Ci chodzi. Jaki
    > komornik??? Komornik wysyła zajęcie do zakładu pracy, a ten ma obowiązek
    > przekazać odpowiednią część wynagrodzenia na rachunek komornika. Komornik
    > niczego nie nalicza.

    no właśnie o to co powyżej wyjaśniłem

    > LOL. Od kiedy to PIT się płaci od wypłaconych pieniędzy? :> PIT się płaci od
    > tego, co pracodawca w deklaracjach napisze. Jakby płacił od wypłacanych, to
    > 90% zakładów pracy nie wypłacałaby wynagrodzenia :>

    Nie, PIT wypełnia pracownikowi sie od od wypłaconych a nie naliczonych. :)
    Dzieki temu jak prawcodaca nie płaci wynagrodzenia nie trzeba płacić od
    tego podatku.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 72. Data: 2004-07-01 09:45:03
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Wed, 30 Jun 2004 20:42:29 +0200, Tomasz Waszczynski naskrobał(a):

    > Użytkownik "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Nie, to Ty nie rozumiesz o co chodzi w ochronie wynagrodzenia pracownika.

    poza tym jeszcze jedna mała dygresja

    Pracownik nazwijmy go Wiśniewski Jerzy wypisuje dyspozycje płatniczą
    dotyczącą swojego wynagrodznia
    " Proszę środki z tutułu wynagrodzenia za miesiac .... przekazać na
    rachunek bankowy xxxxxxxxxxxx należącego do Kowalski Jan ul .... "

    Teraz pracodawca to wykonuje przelew na konto Kowalskiego Jana w tutułe "
    Wypłata wynagrodzenia 07/2004 dla Wiśniewski Jerzy ".

    Tym sposobem Wiśniewski Jerzy stracił kontrolę nad swoją wypłatą od chwili
    naliczenia w zakładzie pracy do wypłacenia na obcy rachunek bankowy.
    Zgodnie z prawem bankowym nie ma dostępu do tych środków.

    Teraz zakłając ze pracownik będzie chciał oszukać pracodawce i wniesnie o
    nakaz zapłaty niewypłacownych mu nalyżności (które był przelane zgodnie z
    dyspozycją na OBCY rachunek) z tytułu wynagrodzenia za pracę. Bez wątpienia
    będzie sie tłumaczył (kłamał) wymuszeniem przez pracodawce tej dyspozycji
    płatniczej.
    Sąd pracy będzie sie zastanawiał, czy ta dyspozycja płatnicza jest zgodna z
    art 84 o zakaznie zrzekania sie prawa ani przenoszenia jego na inne osoby.
    W mojej ocenie istnieje spore ryzyko ze uznałby to za niedopuszczalne jako
    że zgodnie z duchem art 84 pracownik ma być chroniony przed możliwościa
    zawładnięcia jego wypłaty biorą po uwagę władczy stosunek
    pracodawca-pracownik. W tym przypadku całkowicie pozbawił się kontroli od
    początku do końca.

    W Twojej ocenie nie ma takiej możliwości.
    Jak bedzie w rzeczywistości tego nie wiemy - wiemy za to że można znaleźć
    konto za 5 zł/m-c. Wiemy także, że w przypadku przegranej sąd nakarze
    zapłatę wszystkich należności (jeszcze raz) z odsekami i kosztami sądowymi
    a pracodawcy pozostanie roszczenie cywilne go niejakiego pana Wiśniewskiego
    - któego na oczy nigdy nie widział.

    Wybór należy do pracodawcy :D

  • 73. Data: 2004-07-01 09:54:37
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

> [...]
    > " Proszę środki z tutułu wynagrodzenia za miesiac .... przekazać na
    > rachunek bankowy xxxxxxxxxxxx należącego do Kowalski Jan ul .... "
    /ciach/

    Dyspozycja tak nie wygląda. Wygląda mniej więcej tak: "proszę o
    przekazywanie mojego wynagrodzenia na rachunek bankowy nr xx" + podpis +
    data. Nie ma słowa o Kowalskim, a pracodawca nie ma obowiązku i mozliwości
    sprawdzania co za rachunek podał pracownik. I to nie jest z resztą jego
    sprawa - przelewa kasę na zadysponowane konto z odpowiednim tytułem
    przelewu. I wsio. Udowodnienie przed sądem, że pracodawca zmusił pracownika
    do podania takiego a nie innego nr konta jest IMHO niewykonalne. No chyba,
    że ten numer jest np. prywatnym numerem pracodawcy ;-))))

    --
    Jeżeli możesz-pomóż: www.pmm.org.pl

    Pozdrowienia,
    Glenn

  • 74. Data: 2004-07-01 10:01:34
    Od: "hanka" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > do podania takiego a nie innego nr konta jest IMHO niewykonalne. No chyba,
    > że ten numer jest np. prywatnym numerem pracodawcy ;-))))

    ty mówisz o czym innym - o zatajeniu lub podaniu nr rachunku innej osoby - to
    oczywiście jest sprawa pracownika czyj rachunek poda, może nawet podać
    rachunek bankowy maurzynka w afryce - pracodawcy zwisa czyj to będzie rachunek
    wystarczy że wpisze poprawne dane osobowe swojego pracownika i rachunek który
    wskazał jako SWÓJ RACHUNEK OSOBISTY w dyspozycji jeśli taka była

    reszta go nie obchodzi

    w tym przypadku pracownik sam będzie martwił sie o kasę która np. wpłynie na
    rachunek sąsiada (ty lubisz przykład z sąsiadem więc niech ci będzie ;-)

    a jeśli do banku dociera dyspozycja przelewu na rachunek którego właścicielem
    jest inna osoba niż wskazana w poleceniu przelewu - to skąd twoja pewność że
    bank zaksięguje na rachunek tego sąsiada ??????????

  • 75. Data: 2004-07-01 10:17:10
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > ty mówisz o czym innym - o zatajeniu lub podaniu nr rachunku innej osoby
    /ciach/

    Mówimy o tym samym. Pracownik nic nie "zataja". Ma po prostu prawo podać
    DOWOLNY rachunek. A pracodawca ma przelać pensję zgodnie z dyspozycją. I
    tyle. Ewentualny proces przeciwko pracodawcy mający udowodnić, że przelew na
    konkretny rachunek był "wymuszony", a pracownik pieniędzy nie otrzymał to
    IMHO bajka. Pracownik ma prawo złożyć dyspozycję co do sposobu odbioru
    wynagrodzenia i to robi. O księgowanie się nie martw. Zazwyczaj do
    poprawnego zaksięgowania wystarcza numer. Z resztą nie widzę przeciwskazań,
    żeby w razie problemów (cofnięcie przelewu) podać dane właściciela rachunku.

  • 76. Data: 2004-07-01 10:59:28
    Od: "hania" <h...@v...pl>

    > Mówimy o tym samym. Pracownik nic nie "zataja". Ma po prostu prawo podać
    > DOWOLNY rachunek. A pracodawca ma przelać pensję zgodnie z dyspozycją.

    a w dyspozycji składasz oświadczenie że posiadasz rachunek bankowy w banku
    takim a takim.....o numerze ........... to że twoja dyspozycja wyglądała jak
    wyglądała nie znaczy że tak jest zawsze

> [...]
    > żeby w razie problemów (cofnięcie przelewu) podać dane właściciela rachunku.

    jeśli pracodawca jest przezorny to nie poda innych danych niż swojego
    pracownika bo naraziłby się na zarzut złamania zakazu art. 84 k.p. - który
    obowiązuje go niezależnie od tego czego chce pracownik - w przeciwnym razie
    ewidentna byłaby jego sytuacja ukształtowana w ten sposób- że nie wypłacił
    wynagrodzenia za miesiąc X swojemu pracownikowi YZ - a jego ew.argument, że
    przeciez wypłacił komuś to wynagrodzenie byłoby bezprzedmiotowe w sprawie

    Nie dociera do Ciebie że nawet na rachunek małżonka może wypłacić - dopiero
    gdy jest orzeczenie sądowe nakazujące taki sposób a co dopiero osobie trzeciej

    Wyżej ktoś wkleił tezy z piśmiennictwa więc sobie tam zajrzyj - tam jest
    napisane, że dopóki pracownik do chwili wypłaty mu wynagrodzenia nie może nim
    syposnować - co oznacza że pracodawca ma obowiązek stosować nakaz wynikający z
    art 84 k.p. bez wzgledu na to co chciałby pracownik

  • 77. Data: 2004-07-01 11:05:28
    Od: "hania" <h...@v...pl>

    wklejam ci dla ułatwienia

    "Zakaz dysponowania przez pracownika prawem do wynagrodzenia służy
    bowiem temu, żeby pracownik mógł swobodnie rozporządzać wynagrodzeniem
    po jego wypłacie ..."

    czyli do chwili wypłaty jemu wynagrodzenia nie może nim dysponować
    a pracodawca ma stosować sie do przepisów prawa pracy - które są bezwzglednie
    obowiązujące

  • 78. Data: 2004-07-01 11:16:41
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

> [...]
    > takim a takim.....o numerze ........... to że twoja dyspozycja wyglądała

    Nic takiego nie oświadczam-skąd ten pomysł? . Nie mam obowiązku
    oświadczania, czy podany do wypłaty wynagrodzenia jest mój.

> [...]
    że
    > przeciez wypłacił komuś to wynagrodzenie byłoby bezprzedmiotowe w sprawie

    Parę osób (w tym jeden prawnik) starało Ci się wytłumaczyć łopatologicznie,
    że piszesz delikatnie mówiąc "bzdury".

> [...]
    wynikający z
    > art 84 k.p. bez wzgledu na to co chciałby pracownik

    Pracownik ma prawo złożyć dyspozycję co do sposobu dostarczenia mu
    wynagrodzenia. To wynika wprost z KP - skoro nie jesteś w stanie tego pojąć,
    to trudno - dla mnie EOT.

  • 79. Data: 2004-07-01 11:18:27
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > czyli do chwili wypłaty jemu wynagrodzenia nie może nim dysponować
    > a pracodawca ma stosować sie do przepisów prawa pracy - które są
    bezwzglednie
    > obowiązujące

    Owszem są "bezwzględnie obowiązujące" . I wprost stanowią, że do decyzji
    pracownika pozostaje dyspozycja co do sposobu wypłaty. Także na rachunek
    bankowy szwagra kuzyna 6 stopnia. EOT.

  • 80. Data: 2004-07-01 11:22:43
    Od: "hania" <h...@v...pl>

    tak, ja i mój promotor który jest sędzią NSA i profesorem prawa pracy jesteśmy
    niedorozwinięci a ty jestes specjalistką w zakresie prawa pracy

    Z poważaniem

    hanka