  • 31. Data: 2004-09-10 09:27:16
    Temat: Re: [Prasa/SE] Bank karze niewinnych klientów
    Od: yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com>

    Zdarzyło się to jak raz 2004-09-10 10:09, kiedy Tomasz Waszczynski
    napisał(a) co następuje:
    > W Polsce zabezpiecza się nieruchomości ustanawiając na nich hipotekę, a
    > ruchomości - zastaw. Czegoś takiego jak zastaw hipoteczny nie ma.

    W zasadzie, to prawda, ale nieco kolokwialna, Faktycznie - nie tylko w
    Polsce - hipoteką nazywamy dzisiaj formę zabezpieczenia wierzytelności,
    streszczająca się w ustanowieniu rzeczowego prawa na nieruchomości
    dłużnika (wpisanego do księgi wieczystej). Bardzo rzecz upraszczając
    można nazwać hipotekę "zastawem na nieruchomościach (tudzież na
    niektórych prawach nieruchomości przynależnych".
    Jednakże jeśli sięgniemy w odmęty historii to okazuje się, że pojęcie
    zastawu hipotecznego nie jest do końca bezzasadne. Hypotheca jako
    swoisty zastaw umowny pojawiła się w republikańskim Rzymie i stanowiła
    zastaw, który ustanawiali na swoim dobytku nie właściciele, ale
    dzierżawcy gruntów rolnych. Ustanawiali go na krowach , kurach etc. bo
    na nieruchomości, jak łatwo odgadnąć nie mogli.
    Tak więc dzisiaj istotnie pojęcie zastawu hipotecznego wydaje się
    formułą idem per idem, co nie znaczy że w ujęciu historycznym pozbawione
    jest sensu

  • 32. Data: 2004-09-10 13:23:32
    Od: "Tomasz Nowicki" <t...@s...com>

    Chryste, yayco, nie wiedziałem, że mówię prozą :-D.

    T.

  • 33. Data: 2004-09-10 13:37:11
    Od: yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com>

    Zdarzyło się to jak raz 2004-09-10 15:23, kiedy Tomasz Nowicki
    napisał(a) co następuje:
    > Chryste, yayco, nie wiedziałem, że mówię prozą :-D.
    >
    > T.
    Jak Pan Bóg dopuści, to i z kija wypuści...

  • 34. Data: 2004-09-11 07:33:14
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "yayco" <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com> napisał w wiadomości
    > Tak więc dzisiaj istotnie pojęcie zastawu hipotecznego wydaje się
    > formułą idem per idem, co nie znaczy że w ujęciu historycznym pozbawione
    > jest sensu

    Ale ja nie pisałem, że jest pozbawione sensu, tylko, że czegoś takiego nie
    ma :)

    --
    Pozdrawiam,
    Washko