  • 1. Data: 2019-12-10 02:26:01
    Temat: PPK okiem wisienkobiorcy
    Od: "n...@p...pl" <n...@p...pl>

    mam pytanie dot. tego artykułu

    https://www.money.pl/emerytury/pracownicze-plany-kap
    italowe-w-praktyce-mozesz-oszczedzac-na-starosc-moze
    sz-miec-dodatkowa-premie-od-firmy-6439722209790081a.
    html

    pytanie: czy wg Was faktycznie można zadeklarować udział w PPK tylko po to, aby na
    bieżąco opróżniać stan konta i traktować te wypłaty jako "premię" comiesięczną
    cokwartalną lub coroczną?

    czy autor poprawnie to wymyślił, czy popełnił jakiś błąd prawny lub ekonomiczny?

  • 2. Data: 2019-12-10 07:25:18
    Temat: Re: PPK okiem wisienkobiorcy
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 10.12.2019 o 02:26, n...@p...pl pisze:
    > pytanie: czy wg Was faktycznie można zadeklarować udział w PPK tylko po to, aby na
    bieżąco opróżniać stan konta i traktować te wypłaty jako "premię" comiesięczną
    cokwartalną lub coroczną?

    Nie spotkałem jeszcze opinii, że nie można.

    Przy czym wraca do Ciebie cała Twoja część i kawałek tego co płaci
    pracodawca (minus podatki), a reszta wkładu pracodawcy i to, co
    dopłaciło państwo (z funduszu, na który wpłacają wszyscy pracodawcy)
    idzie do sakiewki państwa, a dokładniej do ZUS. Czyli: Ty zyskujesz
    trochę, ZUS zyskuje więcej (ze dwa-trzy razy więcej), a za wszystko
    płaci Twoja firma, która nie da Ci podwyżki albo paczek świątecznych.

    Dość pyrrusowe te wisienki.

    --
    Alf/red/

  • 3. Data: 2019-12-10 07:45:04
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 10.12.2019 o 07:25, Alf/red/ pisze:

> [...]
    > trochę, ZUS zyskuje więcej (ze dwa-trzy razy więcej), a za wszystko
    > płaci Twoja firma, która nie da Ci podwyżki albo paczek świątecznych.

    ja to rozumiem tak, proszę o korektę:
    Zamiast podwyżki od firmy "na rękę", kwota ta jest dzielona na
    pracownika i pracodawce, którzy razem wpłacają pieniądze na PPK
    pracownika. po krótkim czasie pracownik wypłaca sobie większość
    zgromadzonej kasy minus część dla zusu.
    Czy nie lepiej byłoby sie dogadać z szefem - rezygnujemy z PPK w zamian
    za podwyżkę? (mikroskopijną, ale zawsze)
    ToMasz

  • 4. Data: 2019-12-10 11:58:48
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-12-10 o 07:45, ToMasz pisze:

    > Czy nie lepiej byłoby sie dogadać z szefem - rezygnujemy z PPK w zamian
    > za podwyżkę? (mikroskopijną, ale zawsze)

    Właśnie ustawodawca myślał, że tego zabronił w art 108.
    Art.108.Kto, jako podmiot zatrudniający albo osoba upoważniona do
    działania w imieniu podmiotu zatrudniającego lub działająca z inicjatywy
    tego podmiotu, nakłania osobę zatrudnioną lub uczestnika PPK do
    rezygnacji z oszczędzania w PPK, podlega karze grzywny w wysokości do
    1,5% funduszu wynagrodzeń u danego podmiotu zatrudniającego w roku
    obrotowym poprzedzającym popełnienie czynu zabronionego.

  • 5. Data: 2019-12-10 14:29:20
    Od: "n...@p...pl" <n...@p...pl>

    W dniu wtorek, 10 grudnia 2019 11:58:51 UTC+1 użytkownik cef napisał:

> [...]
    > 1,5% funduszu wynagrodzeń u danego podmiotu zatrudniającego w roku
    > obrotowym poprzedzającym popełnienie czynu zabronionego.

    ustawodawca zabronił nakłaniania pracownika przez pracodawcę :)
    natomiast NIE zabronił nakłaniania pracodawcy przez pracownika - stąd
    jeśli _pracownik_ powie "albo podwyżka albo PPK", to będzie legalnie...

  • 6. Data: 2019-12-10 14:55:44

    Myślę że obaj/oboje dojdą do tego samego wniosku.
    Kwestia tylko ile podwyżki wywalczy pracownik?
    Przybywa kolejny argument (bat na krwiopijców co przez lata
    wykorzystywali Polaków ;-) ) aby pensje nadążały za wzrostem PKB.