  • 21. Data: 2005-06-21 11:30:18
    Temat: Re: MultiBank - Oprocentowanie kredytu hipotecznego
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "topjes" <n...@d...rady> napisał w wiadomości
    news:d98t0a$d8o$1@inews.gazeta.pl...

    > Musiałbym poznać skalę obniżek na hipotecznym złotowym na
    > przykładzie innych
    > banków. Osobiście jej nie znam - może masz rację, że w Multi jest
    > mniejsza?
    > Ale bez tych danych taka teza jest tylko tezą :)

    Zwroc uwage, ze w zasadzie nie potrzebujesz danych z bankow.
    Potrzebujesz tylko danych jak ewoluowaly wibory. Z bankow potrzebujesz
    tylko zasady, co ile oprocentowanie jest zmieniane i na jakim
    wskazniku jest oparte.

    Jakby Ci sie kiedys chcialo pobawic, to mozesz sobie przeliczyc wlasny
    kredyt na takie rozne warianty, wystarczy kilka godzin zabawy w
    Excelu. Ja to zrobilem na swoich danych, startujac z oprocentowania
    jakie dostalem "na starcie" dla roznych wariantow ustalania
    oprocentowania opartego na wiborach, stosowanych w bankach, i sposob
    stosowany przez Multi znalazl sie na ostatnim miejscu, tzn w kazdym
    wariancie suma odsetek wychodzila nizsza niz te rzeczywiscie
    zaplacone.

    Pozostaje odpowiedziec sobie na pytanie, dlaczego zatem nadal mam
    wwj-ota. Ano dlatego, ze mechanizm bilansujacy z naddatkiem i to duzym
    mi te straty wyrownuje. Akurat mam spore przeplywy srodkow. Jednak
    gdyby nie ten mechanizm, emigracja z Multi byla by natychmiastowa.
    Czekam az jakis inny bank, zaproponuje podobny produkt (mBank odpada
    ze wzgledu na problemy z wplacaniem). Ale co do zasady, uznaniowe
    oprocentowanie jest dla klienta banku niekorzystne. I nie chodzi tu o
    jego bezwzgledny poziom (tzn tego nie analizowalem, byc moze tez jest
    to niekorzystne), ale o jego ewolucje w czasie.

    marekz