  • 1. Data: 2015-08-10 00:07:09
    Temat: Maksymalną wysokość pozaodsetkowych kosztów kredytu
    Od: Chris94 <c...@p...fm>

    Mnie temat w zasadzie nie dotyczy, bo ja kredytów nie biorę, ale po
    zapoznaniu się z dokumentem, który wpadł mi w ręce, spokoju zachować nie
    mogę i zdecydowałem się podać tutaj link do inego.
    Oto jego początek:

    =======
    RZAD I POSŁOWIE NA USŁUGACH BANKÓW
    Dnia 10 lipca 2015 r. Sejm przyjął ustawę "o zmianie ustawy o nadzorze
    nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw". W art. 7. ustawy o
    kredycie konsumenckim dodano:
    ,,Art. 36a. 1. Maksymalną wysokość pozaodsetkowych kosztów kredytu
    oblicza się według wzoru:
    MPKK <= (K × 25%) + (K × n/R × 30%)
    W którym - MPKK - oznacza maksymalną wysokość pozaodsetkowych kosztów
    kredytu,
    K - całkowitą kwotę kredytu, n - okres spłaty wyrażony w dniach, R -
    liczbę dni w roku.
    2. Pozaodsetkowe koszty kredytu w całym okresie kredytowania nie mogą
    być wyższe od całkowitej kwoty kredytu''.
    Może się wydawać, że to wreszcie następuje oczekiwane i konieczne
    przywrócenie ograniczenia lichwy, wyzwolonej haniebną, antypolską ustawą
    z 2011 r. - ale się okazuję, że tak nie jest i że to fałsz i oszukiwanie
    społeczeństwa, że się coś robi i panuje nad tym i JEST TO TYLKO KOLEJNE
    DZIAŁANIE NA RZECZ BANKÓW.
    I o b l i c z a m, ż e:
    - Dla pożyczki 1000 zł na 1 miesiąc, maksymalny koszt pozaodsetkowy
    wyniesie:
    1000 x 25 / 100 + 1000 x 30 x 30 / 100 / 365 = 250 + 24,66 = 274,66 zł
    Więc dla tego kredytu, z tym maksymalnym kosztem pozaodsetkowym 274,66
    zł i z aktualnie dopuszczalnym oprocentowaniem 10%, przy którym odsetki
    = 8,33 zł, (a więc widzimy, że koszt dopłat jest 33 razy wyższy od
    limitowanych przez RPP odsetek), RRSO = 1889,40%. A równo-ważny temu
    kredyt gdyby był bez tych dopłat, miał by oprocentowanie 339,60%.
    [...]
    (w dalszej części dokumentu następne podobne wyliczenia)
    Cały dokument w postaci PDF-a tutaj:
    http://hostuje.net/file.php?id=1e76ea553314b7f00b852
    754301d27b0

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 2. Data: 2015-08-10 13:26:14
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 10 Aug 2015 00:07:09 +0200, Chris94 napisał(a):

> [...]
    > limitowanych przez RPP odsetek), RRSO = 1889,40%. A równo-ważny temu
    > kredyt gdyby był bez tych dopłat, miał by oprocentowanie 339,60%.

    Policz dla tygodnia, to jeszcze lepsza demagogia w procentach wyjdzie.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 3. Data: 2015-08-10 13:49:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > kredycie konsumenckim dodano:
    > ,,Art. 36a. 1. Maksymalną wysokość pozaodsetkowych kosztów kredytu

    Trzeba by sie wczytac, ale czy pozyczek tez to dotyczy ?
    I czy innych instytucji niz bankow ?

> [...]
    > limitowanych przez RPP odsetek), RRSO = 1889,40%. A równo-ważny temu
    > kredyt gdyby był bez tych dopłat, miał by oprocentowanie 339,60%.

    Ale czy to przyklad "reprezentatywny" ? Kredyt bierzesz "do 1-go", bo
    potem pensja wplynie ?
    Policz na rok, wyjdzie limit 550zl, przy odsetkach 50-100zl.

    Ale to tylko limit, glownym jego skutkiem bedzie to, ze moze znikna
    oferty "raty 0%, RRSO 30%". Teraz trzeba bedzie wiecej umiescic w
    oficjalnie podanym oprocentowaniu. I bardzo dobrze.

    Dalszy zysk moze sie kryc w pkt 2 - jakby tak klient przestal splacac,
    to jak rozumiem rozne kary umowne nie urosna w nieskonczonosc.

    J.