  • 11. Data: 2016-05-11 21:28:09
    Temat: Re: Konto "prywatne" bez oplat, kart i innych bzdur
    Od: gral <n...@e...pl>

    W dniu 11.05.2016 o 10:48, Dawid Rutkowski pisze:

    > choć, biorąc pod uwagę ostatni numer visy, czyli pogorszenie kursów wymiany walut
    na złotówki po tym, gdy wymusili na polskich bankach zmianę
    > waluty rozliczeniowej na PLN, to już i tak lepsza jest KK mc z db,
    gdzie koszt to ok. 3,5% - co i tak jest na tyle drogie, by z KK za granicą
    > korzystać tylko w absolutnej konieczności.

    nie przywidziało ci się coś?

    właśnie wyklikane aktualne kursy to:

    NBP 4.4241
    MC 4.416612
    VISA 4.4352978746

    https://www.visaeurope.com/making-payments/exchange-
    rates

    Jest ciut gorszy niż MC (ok. 0,5%), ale tak było zawsze. Żadnej tragedii
    nie widać.

    Może to twój bank dodaje jakąś prowizję do kursu?

  • 12. Data: 2016-05-12 12:13:17
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Niech będzie, że visa jest ogólnie gorsza od mc - może bezwględnie nie są to duże
    sumy, ale względnie różnice są olbrzymie.
    Jeśli nie pomyliłem się w obliczeniach, to dla 11 maja spready wynoszą:
    Dla pary USD-EUR: mc 0,02%, visa 0,5%
    Dla pary EUR-PLN: mc 0,09%, visa 0,6%
    Dla pary USD-PLN: mc 0,06%, visa 0,8% !
    Także może różnica jest 0,5pp, ale np. dla wymiany euro z usd jest to różnica między
    prawie że żadną opłatą dla mc i 0,5% opłaty dla visy, a dla wymiany euro na pln visa
    bierze 6 razy więcej - nie mówiąc już o tym, jak visa rżnie (oczywiście w skali
    organizacji płatniczych, polskie banki rżną w skali o wiele większej) płacących
    polskimi kartami w USA...
    I o to mi chodziło - na przeliczaniu na pln visa ma większe spready niż na
    przeliczaiu na euro - i stąd było to całe "ułatwiające dla klienta" zmuszenie
    polskich banków do rozliczania kart visa w pln.

  • 13. Data: 2016-05-12 13:26:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dawid Rutkowski" napisał w
> [...]
    >nie są to duże sumy, ale względnie różnice są olbrzymie.
    >Jeśli nie pomyliłem się w obliczeniach, to dla 11 maja spready

    Roznica moze i wydaje sie olbrzymia, ale jak wydasz ~250euro, 1000 zl
    to w jednym przypadku zaplacisz np 90gr prowizji, a w drugim 6 zl, nie
    sa to jakies porazajace koszta dla klienta ... ale po co przeplacac.

    To jakas dluzsza tendencja, czy chwilowa ?
    Bo prawde mowiac ... cos nie bardzo mi sie chce wierzyc w te 0.02% -
    banki lubia wiecej, a jak widac - dla klienta nie ma wiekszej roznicy
    :-)

> [...]
    >niż na przeliczaiu na euro - i stąd było to całe "ułatwiające dla
    >klienta" zmuszenie polskich banków do rozliczania kart visa w pln.

    Prawde mowiac, to ja juz sie boje wyciagac karte za granica.
    Mowisz, ze 0.5% to duzo ? A taki mbank pobiera 5.9% za
    przewalutowanie. A dla MC 2, 3 czy 5% - sam juz sie gubie
    To ja juz wole zaplacic te 0.5% Visie (choc oczywiscie lepiej 0.09%
    MC), ale:
    -czy bede mial taka mozliwosc ? Ostatnie uzycie karty w Niemczech o
    nic nie pytalo,
    -nawet jak spyta ... to czy oplat bankowych nie bedzie ?

    J.

  • 14. Data: 2016-05-13 14:13:30
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Weszliśmy w OT, ale skoro pytanie, to i odpowiedź (a i OP stracił zainteresowanie
    tematem).

> [...]
    > Bo prawde mowiac ... cos nie bardzo mi sie chce wierzyc w te 0.02% -
    > banki lubia wiecej, a jak widac - dla klienta nie ma wiekszej roznicy

    To, że polskie banki na płatnościach zagranicznych rżną strasznie i jeszcze w wielu
    przypadkach kłamią w żywe oczy, że robią jakieś "przewalutowania" (bo prawie dla
    wszystkich kart visa - oprócz db do 22 maja - i dla niek?órych kart mc jest
    rozliczanie w PLN), nie oznacza, że nie należy zwracać uwagi na, co prawda 10 razy
    mniejsze, ale jednak, rżnięcie przez visa - szczególnie, że jest konkurencja, która
    rżnie mniej.

    Tendencja jest raczej taka, że visa obniża spready - bo jeszcze 2 lata temu było to
    1% - a mnie zmyliło to, że jak ktoś zwrócił ostatnio uwagę na forum mBanku, że mc
    jednak jest bardziej opłacalna od visa, to napisał, że visa podniosła spready - a tak
    naprawdę zawsze rżnęła.
    Ale i tak daleko im do mc.
    Oczywiście może być za granicą sytuacja, że akceptant przyjmuje tylko visy, a mc mówi
    sio, więc visę na wyjazd i tak warto mieć.

> [...]
    > nic nie pytalo,
    > -nawet jak spyta ... to czy oplat bankowych nie bedzie ?

    To "jak spyta" to pewnie inna pułapka zwana DCC - akceptant rozliczy transakcję w
    złotówkach, ale po własnym kursie - także zwykle orżnie jeszcze bardziej niż polski
    bank.
    A paradoksalnie z DCC trzeba jeszcze bardziej uważać płacąc kartą walutową wystawioną
    przez polski bank - bo terminal może zaproponować DCC "bo to karta z polski" i wtedy
    będzie się orżniętym podwójnie - na kursie akceptanta przy przeliczeniu waluty
    płatności na pln - i na kursie banku, przy przeliczeniu z pln na walutę karty...
    Tak samo można się nadziać próbując "wypłacić euro" w bankomacie euronetu.

    Ogólnie polskie banki rżną na transakcjach zagranicznych - czy to na prowizji czy na
    kursie, a czasem na jednym i drugim.
    Choćby wspomniany mBąk - tu zakręcili mocno.
    visa jest w miarę prosto - i przez to drożej - czyli rozliczenie w PLN, 5,9% prowizji
    dla mBąka i dodatkowa prowizja dla visy - od 0,5% do 1%.
    mc jest trudniej, ale korzystniej, rozliczanie w euro:
    - dla płatności w euro - 2% prowizji dla mBąka i 3% z kursu dla mBąka, zero prowizji
    dla mc,
    - dla płatności w innej walucie - 3% prowizji dla mBąka i 3% z kursu dla mBąka i
    jeszcze mała prowizja mc - od 0,02% dla płatności w $ do pewnie 0,1% dla jakichś
    egzotycznych walut (ale to trzeba sprawdzić).

    Citek jest "równiejszy" - i visę i mc rozlicza w pln, także na kursie nie ma jak
    rżnąć (ale jeszcze niedawno była osobna tabela kursów dla kart, taka dość dobrze
    ukryta i dość niekorzystna), "jedynie" zawsze bierze 5,8% prowizji - ale visa też
    wychodzi drożej bo bierze większe prowizje niż mc - oczywiście przy wysokości
    prowizji, którą ściąga citek, różnica spada z 80% do mniej niż 10%...

    db karty mc rozlicza w euro, prowizji nie bierze, płaci się tylko ok. 3,5% z kursu
    banku plus ew. mikra prowizja mc przy płatności w innej walucie niż euro.
    Dla kart visa do 22 maja jest tak samo, ale między 23 maja a 30 czerwca będzie
    "promocja" - 23 maja zmieniają walutę rozliczeniową na pln (visa ich w końcu zmusiła,
    prawie 1,5 roku po tym, jak wszystkie inne banki zmieniły), ale zapomnieli, że
    "trzeba" wprowadzić prowizję i ta wchodzi dopiero 1 lipca - także między 23 maja a 30
    czerwca płacić się będzie tylko prowizję visa, a od 1 lipca prowizję visa oraz 3%
    prowizji banku.

    vw bank ma tylko karty visa - przed zmianą waluty rozliczeniowej brał 2% prowizji i
    3% na kursie, po zmianie waluty na pln bierze 5% prowizji. Niby tak samo, ale gorzej
    - bo przy płatności w euro przedtem płaciło się 5% (nie było prowizji visa) - a teraz
    5,5%.

    Są oczywiście karty z zerowymi prowizjami, oprócz tego oczywiście walutowe (ale tylko
    debetowe, także niestety z dobrodziejstwa kredytu się nie skorzysta, ale można, mając
    dostęp do netu - choć oczywiście za granicą to nie jest takie pewne - trzymać kasę
    np. na koncie złotówkowym w kantorze aliora i w razie potrzeby przelewać na konto w
    euro, co pozwala uniknąć nadmiernego zakupu waluty) oraz wielowalutowe, też tylko
    debetowe - np. w citi - niestety trzeba przełączać walutę "ręcznie" - albo w pekao -
    tu rozlicza się automatycznie na najkorzystniejszym rachunku.
    Kredytowe z zerowymi prowizjami już niestety chyba nie są do dostania :(

  • 15. Data: 2016-05-13 16:23:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    >"przewalutowania" (bo prawie dla wszystkich kart visa - oprócz db do
    >22 maja - i dla niek?órych kart mc jest rozliczanie w PLN)

    Jak z ta waluta rozlizeniowa to nie wiem, ale mbank mnie usmial:

    "1 W przypadku transakcji bezgotówkowych i wypłat gotówki, dokonanych
    w walucie rozliczeniowej, mBank pobiera dodatkowo prowizję za
    przewalutowanie transakcji w wysokości 2% wartości transakcji. "

    > nie oznacza, że nie należy zwracać uwagi na, co prawda 10 razy
    > mniejsze, ale jednak, rżnięcie przez visa - szczególnie, że jest
    > konkurencja, która rżnie mniej.

    Ale najpierw sprawdzic bank, bo razem rzna juz tylko 2 razy mniej, a i
    tak za duzo.

> [...]
    >kursie banku, przy przeliczeniu z pln na walutę karty...
    >Tak samo można się nadziać próbując "wypłacić euro" w bankomacie

    A, to na szczesie ogolnie wiadomo - gotowka z bankomatu jest droga.

    >[...]

    No i wychodzi na to, ze najbezpieczniej przeprosic sie z kantorem,
    moze byc internetowy ...

    >Są oczywiście karty z zerowymi prowizjami, oprócz tego oczywiście
    >walutowe

    Patrz wyzej - przewalutowanie waluty rozliczeniowej ? Prezes potrafi
    :-)

    J.

  • 16. Data: 2016-05-13 16:41:09
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Akurat dla mc mBąk naprawdę przewalutowuje walutę rozliczeniową - bo dla kart mc w
    mBąku walutą rozliczeniową dla transakcji w walucie innej niż PLN jest euro.
    Także razem rżną za transakcje w euro ok. 5%:
    - 2% prowizji plus
    - 3% na kursie sprzedaży euro mBanku w stosunku do kursu nbp
    Także nie daj się nabrać mBąkowi !

    A czy gotówka z bankomatu jest droga ? W życiu nie zapłąciłem grosza za wypłatę
    złotówek z bankomatu.
    Zaś wypłata euro z bankomatów euronetu w Polsce to wredna pułapka - bo taki bankomat
    wcale nie wypłaca euro (jak np. w Danii - mimo, że walutą krajową jest korona) tylko
    sprzedaje euro za złotówki.
    Także zapewne pięknie się dziwią euro-obcokrajowcy, jeśli spojrzą na wyciąg i zamiast
    sumy w euro, jaką wypłacili, zobaczą nieco większą - powiększoną o kurs euro->pln
    euronetu plus ew. prowizję za transakcję w walucie obcej swojego banku - a oni
    przecież chcieli po prostu wypłacić euro z bankomatu, tak, jak to pewnie za darmo
    robią w reichu czy żabolandzie...

  • 17. Data: 2016-05-21 01:27:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jakub" 0...@g...co

    > Potrzebne mi "konto prywatne" wylacznie do chwilowego przechowania

    http://danutac.oferty-kredytowe.pl/ <-- za to też mogę coś dawać w razie czego
    https://clk.leadexpert.pl/click?c=Ya7nT3E9&cr=FFGlnd
    oQ&s=XPR7P2Hl <-- 4 dychy ode mnie w razie czego
    https://clk.leadexpert.pl/click?c=bJgtcIMS&cr=kn2aSL
    1f&s=sfUXbohd <-- 5 dych ode mnie w razie czego
    https://clk.leadexpert.pl/click?c=4eNvmmUV&cr=a9J35f
    Qx&s=XPR7P2Hl <-- 6 dych ode mnie w razie czego

    -- Joanna.
    -- Jo Andrzej.
    -- Ja Kub. ;)

    31 lat temu :) warszawiak opowiedział mi dowcip:

    -- Joanna.
    -- Jo Andrzej, też ze wsi.

    nie zdając sobie sprawy z moich kompleksów -- Białystok albowiem
    postrzegaliśmy (białostoczanie) jako wieś na tle dużych miast.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. Zzzzz |\ _,,,--,,_
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_' /,`.-'`' ._ \-;;,_

  • 18. Data: 2016-05-21 01:29:50
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Wojciech Bancer" s...@p...org

    > Sprawdź, czy Ci podpasują warunki na BGŻ Optima.
    > Jest to konto oszczędnościowe, ale bardzo elastyczne.

    Bardzo -- wypłata na jeden rachunek, ustalony z góry,
    który musi być Twoim rachunkiem...

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. Zzzzz |\ _,,,--,,_