  • 1. Data: 2006-01-17 15:52:07
    Temat: Komisja nadzoru bankowego - pytanie
    Od: " " <b...@W...gazeta.pl>

    Witam, Czy ktos moglby mi pomoc w odpowiedzieniu na ponizsze pytanie,
    ewentualnie podac link do odpowiednich przepisow prawa bankowego?

    Co się dzieje gdy ktoś chce kupić powyżej 30% akcji danego banku (co ma do
    powiedzenia w tej sprawie komisja nadzoru bankowego)?

    Z gory dziekuje za jakakolwiek pomoc.

  • 2. Data: 2006-01-18 00:08:52
    Temat: Re: Komisja nadzoru bankowego - pytanie
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Użytkownik <b...@W...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Co się dzieje gdy ktoś chce kupić powyżej 30% akcji danego banku (co
    > ma do powiedzenia w tej sprawie komisja nadzoru bankowego)?

    http://www.nbp.pl/aktyprawne/dwn/prawo_bankowe.pdf

    Art. 25. 1. Osoba zamierzająca bezpośrednio lub pośrednio objąć lub nabyć
    akcje banku jest obowiązana wystąpić każdorazowo z wnioskiem o wydanie przez
    Komisję Nadzoru Bankowego zezwolenia na wykonywanie prawa głosu na walnym
    zgromadzeniu, jeżeli w wyniku objęcia lub nabycia akcji osiągnęłaby lub
    przekroczyła próg 10 %, 20 %, 25 %, 33 %, 50 %, 66 % i 75 % głosów na walnym
    zgromadzeniu. W przypadku gdy statut banku przewiduje uprzywilejowanie lub
    ograniczenie akcji co do prawa głosu, wniosek powinien również dotyczyć
    wydania zezwolenia na udział w kapitale zakładowym w wysokości
    odpowiadającej wielkościom określonym w zdaniu pierwszym i odpowiadającej mu
    liczbie głosów bez przywilejów i ograniczeń.

    2. Obowiązek uzyskania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, dotyczy także
    osoby, która po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Bankowego na
    wykonywanie prawa głosu na walnym zgromadzeniu na poziomie określonym w
    zezwoleniu, w wyniku zbycia akcji lub z innej przyczyny, utraciła prawo do
    wykonywania prawa głosu na tym poziomie.

    3. Obowiązek uzyskania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, dotyczy także
    zastawnika i użytkownika akcji, jeżeli zgodnie z art. 340 § 1 Kodeksu spółek
    handlowych są oni uprawnieni do wykonywania prawa głosu z akcji.

    4. Komisja Nadzoru Bankowego, udzielając zezwolenia, może określić w jego
    treści warunek, że nieprzekroczenie określonego progu liczby głosów na
    walnym zgromadzeniu w terminie wskazanym w zezwoleniu powoduje jego
    wygaśnięcie.

    5. W przypadku gdy zezwolenie dotyczy podmiotu dominującego obejmującego lub
    nabywającego akcje pośrednio, obejmuje ono także podmioty zależne, w tym
    podmiot obejmujący lub nabywający akcje bezpośrednio.

    6. Osoba, która objęła lub nabyła akcje banku, jest każdorazowo obowiązana
    niezwłocznie powiadomić o tym bank, którego akcje nabyła lub objęła, jeżeli
    stanowią one wraz z akcjami objętymi lub nabytymi wcześniej pakiet
    powodujący osiągnięcie lub przekroczenie progu 5 %, 10 %, 20 %, 25 %, 33 %,
    50 %, 66 % i 75 % głosów na walnym zgromadzeniu. Bank przesyła Komisji
    Nadzoru Bankowego powiadomienie w terminie 14 dni od daty jego otrzymania. W
    przypadku gdy statut banku przewiduje uprzywilejowanie lub ograniczenie
    akcji co do prawa głosu, powiadomienie powinno również dotyczyć udziału w
    kapitale zakładowym w wysokości określonej w zdaniu pierwszym i
    odpowiadającej mu liczbie głosów bez przywilejów i ograniczeń.

    7. Komisja Nadzoru Bankowego może odmówić udzielenia zezwolenia, jeżeli
    wpływ osoby zamierzającej objąć lub nabyć akcje może okazać się niekorzystny
    dla ostrożnego i stabilnego zarządzania bankiem lub gdy środki przeznaczone
    na nabycie akcji pochodzą z pożyczki, kredytu lub źródeł
    nieudokumentowanych, lub gdy przepisy prawa obowiązujące w miejscu siedziby
    lub zamieszkania tej osoby uniemożliwiają Komisji Nadzoru Bankowego
    wykonywanie efektywnego nadzoru.

    8. Przepisy ust. 1-3 i 5-7 stosuje się odpowiednio do sytuacji, w których
    następuje zmiana w liczbie głosów na walnym zgromadzeniu w wyniku zmiany
    statutu banku lub w następstwie wygaśnięcia uprzywilejowania akcji.
    Akcjonariusz występuje z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, do Komisji
    Nadzoru Bankowego w terminie 30 dni od powzięcia informacji o zmianie
    statutu lub wygaśnięciu uprzywilejowania akcji.

    --
    Michał 'Amra' Macierzyński || http://PRNews.pl