  • 41. Data: 2016-04-30 11:58:24
    Temat: Re: Kolejny wyrok - mBank musi oddać
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    witek <w...@g...pl> writes:

    > tak zupełnie obocznie mi sie przypomnialo.
    >
    > Wyobrazacie sobie bezpieczny internet bez loginów i haseł?
    > Wliczając w to dostęp do bankowosci rowniez bez loginów i haseł.

    Bez haseł, jasne. Hasło to dość słabe zabezpieczenie. Natomiast loginy
    (lub jakieś inne identyfikatory) są potrzebne, chociaż to już raczej
    kwestia teorii baz danych niż bezpieczeństwa.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 42. Data: 2016-04-30 12:05:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Apr 2016 10:44:26 +0200, Imka napisał(a):
    > Dnia Sat, 30 Apr 2016 00:15:16 +0200, J.F. napisał(a):
    [...]
    > Dobra, namówiłeś. Jak mi się skończą TANy to przejdę na SMS. Telefon na
    > tyle nietypowy, że może nikomu nie będzie się chciało wirusa na niego
    > produkować :)

    Wcale nie namawiam. No chyba, ze w mbanku - tylko z powodu ceny :-)

    > Haseł/loginów do wszystkiego mam pewnie w sumie z kilkadziesiąt. Żadne
    > hasło się nigdzie nie powtarza (no bez jaj!) i żadne nie jest tak durne
    > (no bez jaj! #2 ;)
    > A, i żadne nie jest nigdzie zapisane w żadnej postaci :)

    I nie zapominasz ? Wyjatkowo mocna glowa :-)

    > Fakt, pisałam z perspektywy Grójeckiej DC, gdzie na odcinku stu metrów
    > naliczyłam kiedyś osiem banków... nie licząc tych po drugiej stronie
    > ulicy.

    A hasla zapomnisz gdzies na wakacjach :-)

    J.

  • 43. Data: 2016-04-30 12:10:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Apr 2016 09:40:59 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    > "witek" ng0deu$rh2$...@d...me
    >
    > http://www.doogeemobile.com/homtom-ht10.html <-- zaglądanie do oczu
    >
    > Ale to nadal hasło. :)

    Niezmienne i latwo kopiowalne w dodatku.
    I z ryzykiem przechwycenia.

    J.

  • 44. Data: 2016-04-30 12:12:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Probowales z roznymi urzadzeniami, w roznych warunkach ?

    Jasne.
    Tzn. nie wykluczam, że mogą być takie, które kiepsko sobie radzą
    (skanery generalnie).
    Dla porównania, mam do czynienia także z kamerami video, w tym z takimi
    analogowymi, PAL 576i. Niektóre bardzo kiepsko sobie radzą :-)

    > Jak sam skanera nie pisales, to nie wiesz co zawiera :-)
    > A jak chcesz sprawdzac, to mozesz i stos sprawdzic :-)
    >
    > No chyba, zeby kupic osobny modul z jakims prostym interfejsem.
    > Ale przeciez jeszcze wyzsza warstwa programu moze byc wrazliwa - atak
    > w stylu SQL Injection ...

    Owszem, ale to także kwestia prawdopodobieństwa, oraz nakładu pracy.
    Teoretycznie "odpowiedni" błąd może być wszędzie, tak się jednak składa,
    że częściej one są w specyficznych miejscach.

    > No ale komus trzeba w koncu ufac. Komu, jesli nie wlasnemu bankowi ?

    Jak to było? Kontrola podstawą zaufania czy jakoś tak.
    Jeśli nie potrzebujemy komuś ufać, to lepiej nie być do tego zmuszonym.
    Bank sam w sobie (mury itd) nic złego nam nie zrobi. Osoby mogą.

    > Logowac sie do banku z nieznanego kiosku ? Hm ....

    No wiem, ale praktyka jaka jest każdy widzi.
    Poza tym, może być znany, np. bankowy (co nie znaczy, że można mu
    bezgranicznie ufać).

    > Token falszywy. Kradna ci token, ale podstawiaja falszywy.

    Tak może być, ale to są inne reguły gry.
    Zagrożeń jest więcej (bardziej prawdopodobnych): np. "wymuszenie
    rozbójnicze".

    > No, jest to jakas koncepcja prawna.
    > Ale co - bank jest zawsze winny, a klient ma nieogranicza
    > nieodpowiedzialnosc ?

    Moim zdaniem rozsądna granica powinna być tam, gdzie kończy się wpływ
    danej strony.
    Np. bank decyduje, że dostęp do niego odbywa się przeglądarką
    internetową i hasłami SMS - to niech odpowiada za przeglądarkę
    i telefon z SMSami (oczywiście w granicach sensu, działanie klienta
    w złej wierze itp. pomijam). Zawsze przecież może wyposażyć klienta
    w te narzędzia :-)

    Bank decyduje, że do autoryzacji potrzebny jest token i kanał QR,
    to niech za to odpowiada. Przeglądarka z wirusem nie jest wtedy
    problemem (pomijając ew. niewykonanie dyspozycji).

    Bank decyduje, że jest otwarty system z podpisem cyfrowym, niech
    odpowiada za realizację prawidłowo podpisanych zleceń. BTW realizowane
    w praktyce, chociaż do bezpieczeństwa po stronie klienta można mieć
    pewne "uwagi".

    Bank decyduje, że wystarczy nazwisko panieńskie jako hasło, no cóż.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 45. Data: 2016-04-30 16:13:42
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 4/30/2016 4:58 AM, Krzysztof Halasa wrote:

    > Bez haseł, jasne. Hasło to dość słabe zabezpieczenie. Natomiast loginy
    > (lub jakieś inne identyfikatory) są potrzebne, chociaż to już raczej
    > kwestia teorii baz danych niż bezpieczeństwa.

    no wlasnie nie.
    calosc transmisji szyfrowana kluczami nadawcy i odbiorcy.
    Po co ci login i haslo skoro nikt inny niz nadawca i odbiorca nie
    potrafi odczytac informacji.

    https://www.youtube.com/watch?v=0w6tZEbrHIY

    Gosc na pare pytan nie potrafil mi odpowiedziec sensownie, ale w pewnych
    punktach ma to sens.
    Niestety na pytanie co zrobic w sytuacji gdy utracisz klucz prywatny lub
    zostanie od jednak skradziony gosc uznal, ze mozesz sobie wowczas
    strzelic w łeb. Trochę mało poważnie jak na jego pozycję.

  • 46. Data: 2016-04-30 16:27:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Apr 2016 12:12:26 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Moim zdaniem rozsądna granica powinna być tam, gdzie kończy się wpływ
    > danej strony.

    No to tak za murami banku koncza sie wplywy banku.
    Z kolei klient tez nie panuje nad swoim komputerem.
    Zostaje wielka "ziemia niczyja".

    > Np. bank decyduje, że dostęp do niego odbywa się przeglądarką
    > internetową i hasłami SMS - to niech odpowiada za przeglądarkę
    > i telefon z SMSami

    Konto z tabletem ? To juz bylo :-)

    I calkowita blokada tabletu - tylko aplikacja bankowa :-)

    > Bank decyduje, że do autoryzacji potrzebny jest token i kanał QR,
    > to niech za to odpowiada. Przeglądarka z wirusem nie jest wtedy
    > problemem (pomijając ew. niewykonanie dyspozycji).

    No ale bank zdecydowal ze wystarczy haslo SMS.
    I uwaza, ze wirus na telefonie nie jest problemem - to wina klienta
    :-)

> [...]
    > odpowiada za realizację prawidłowo podpisanych zleceń. BTW realizowane
    > w praktyce, chociaż do bezpieczeństwa po stronie klienta można mieć

    Moment - bank przeciez realizuje podpisane zlecenia, a potem klient
    mowi, ze nie podpisal :-)

    > Bank decyduje, że wystarczy nazwisko panieńskie jako hasło, no cóż.

    Ostatnio mnie bank prosil o dwa dokumenty ze zdjeciem.
    No to dostal ... ale co z osobami, ktore nie maja ani PJ, ani
    paszportu, ani legitymacji sluzbowej ?

    J.

  • 47. Data: 2016-04-30 16:28:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Apr 2016 11:58:24 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Bez haseł, jasne. Hasło to dość słabe zabezpieczenie.

    Hm, a czym chcesz haslo zastapic ?
    Pinem do tokena ?

    J.

  • 48. Data: 2016-04-30 23:22:51
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 4/30/2016 9:28 AM, J.F. wrote:

    > Hm, a czym chcesz haslo zastapic ?
    > Pinem do tokena ?

    napisalem w poscie powyzej

    kluczami kryptograficznymi nadawcy i odbiorcy.
    Nikt po za nimi nie bedzie wstanie tego przeczytac.

    https://www.youtube.com/watch?v=0w6tZEbrHIY

    mam spore zastrzezenia do gościa, ale pomysł jest.

  • 49. Data: 2016-05-01 01:30:25
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 3...@4...net

    > Niezmienne i latwo kopiowalne w dodatku.
    > I z ryzykiem przechwycenia.

    I uniwersalne -- to samo do każdej karty, każdego portalu, każdego koNta...

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. Zzzzz |\ _,,,--,,_

  • 50. Data: 2016-05-01 01:34:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "witek" ng2eek$a3s$...@d...me

    > calosc transmisji szyfrowana kluczami nadawcy i odbiorcy.

    To coś na kształt permanentnego hasła.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. Zzzzz |\ _,,,--,,_