    From: MK <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Karta od 10 PLN
    Date: Wed, 11 Apr 2012 03:47:13 -0700 (PDT)

    To temat ktory wraca co jakis czas na grupie. Dzis w Fakcie opisali
    przypadek Pana Tomasza, ktory prowadzic sklep spozywczy, czy aby na
    pewno do transakcji na 2-3 PLN zaksze sklepikarz musi dolozyc?

    <cite>
    Pan Tomasz od kilku lat prowadzi sklep spożywczy na warszawskim
    osiedlu. Już po kilku dniach

    od jego otwarcia zdecydował się na założenie terminalu, gdy zobaczył,
    jak wielu klientów omija jego sklep szerokim łukiem, wiedząc, że nie
    mogą tu płacić kartą. - Zadzwoniłem do jednej z firm, po kilku dniach
    przyjechał przedstawiciel handlowy z umową i terminalem. Głęboko się w
    nią nie wczytywałem, dla mnie było ważne, że już teraz mogę obsługiwać
    wszystkich klientów - opowiada pan Tomasz. Nasze drogie karty

    Gdy przyszła pierwsza faktura, przecierał oczy ze zdumienia. Nie
    wiedział, że umożliwienie klientowi płacenia za zakupy kartą będzie go
    tak słono kosztować. Owszem, dzięki klientom płacącym kartami ma
    większy obrót, jednak krew go zalewa, gdy widzi, jak ogromną część
    wypracowanego przez siebie zysku musi oddawać bankom, organizacjom
    wydającym karty oraz operatorowi. Sama dzierżawa terminalu, dzięki
    któremu może przyjmować płatności, to 98,40 zł miesięcznie brutto,
    opłata systemowa - 30 zł miesięcznie, opłata za każdą wykonaną
    transakcję - 1,9 proc. kwoty zakupów. Pan Tomasz bierze ostatnią
    fakturę - w ciągu miesiąca miał 1192 płatności kartami. W sumie za to,
    że akceptuje płatności kartą, musiał zapłacić 1298 zł. - Powiesiłem
    kartkę z informacja, że przyjmujemy płatności kartą od kwoty 10 zł.
    Klienci się denerwują. Ale jak ja mam im przetłumaczyć, że jeśli
    wszystkim pozwolę na płacenie kartą, będę musiał podnieść ceny, by mi
    się to opłacało? - głowi się. I podaje prosty przykład: zdarza się, że
    klient przychodzi po jednego pomidora, cena 2,50 zł. W ta kim
    przypadku marża wynosi ok. 30 proc., czyli 75 groszy. Tymczasem, jeśli
    przyjmie płatność kartą, prowizja za zakup tego pomidora wyniesie 5
    groszy, opłata systemowa i terminal - 11 groszy. Razem - 16 groszy. Po
    odjęciu tych kosztów panu Tomaszowi zostaje 59 groszy. - To się nie
    opłaca, jedną czwartą zysku z marży zjada prowizja - skarży się
    </cite>

    MK