  • 1. Data: 2010-09-02 11:04:48
    Temat: KK a BIK
    Od: Marek <x...@b...pl>

    Czy banki mają obowiązek zgłaszania do BIK klientów którym wydali KK?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2010-09-02 11:13:12
    Temat: Re: KK a BIK
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Marek" <x...@b...pl> napisał w wiadomości grup
    > Czy banki mają obowiązek zgłaszania do BIK klientów którym wydali KK?

    Nie.

  • 3. Data: 2010-09-02 11:54:00
    Od: Marek <x...@b...pl>

    > Nie.

    Nie mają obowiązku a czy dla ochrony własnych interesów praktykują
    zgłaszanie klientów z kk? Pytam bo ciekaw jestem skąd bank X wie,
    że brat ma kk w banku Y? Brat spłaca swoją kartę terminowo.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2010-09-02 12:04:52
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 2 Wrz, 13:54, Marek <x...@b...pl> wrote:

> [...]
    > zgłaszanie klientów z kk? Pytam bo ciekaw jestem skąd bank X wie,
    > że brat ma kk w banku Y? Brat spłaca swoją kartę terminowo.

    To zalezy od banku - jedne zglaszaja inne nie.

    Poza ogolnymi zasadami zabezpieczenia banku przed zbytnim korzystaniem
    z produktow kredytowych przez klienta, banki rowniez "obsikuja teren"
    w ten sposob, poniewaz im wiecej trudnosci w braniu produktow w innych
    bankach, tym wieksza szansa, ze klient wroci do wystawcy karty po
    kredyt.

  • 5. Data: 2010-09-02 12:08:28
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Marek" <x...@b...pl> napisał w wiadomości grup

    > Nie mają obowiązku a czy dla ochrony własnych interesów praktykują
    > zgłaszanie klientów z kk? Pytam bo ciekaw jestem skąd bank X wie,
    > że brat ma kk w banku Y? Brat spłaca swoją kartę terminowo.

    No tak, praktykują. Pewnie nie mniej niż 75% kart kredytowych w BIK jest
    zarejestrowanych. Terminowe lub nieterminowe spłacanie nie gra tu roli, bo
    to nie jest rejestr o charakterze "negatywnym".

  • 6. Data: 2010-09-02 12:57:50
    Od: BK <b...@g...com>

    On 2 Wrz, 13:13, "MarekZ" <b...@a...w.pl> wrote:
    > Użytkownik "Marek" <x...@b...pl> napisał w wiadomości grup

    > Nie.

    Ja bym powiedzial, ze nie do konca. Ba nawet bym powiedzial, ze maja.
    Nie jest to jednak obowiazek ustawowy - jest umowny. Od niedawna takze
    wynika z rekomendacji T - ktore co prawda oficjalnie maja status
    dobrych praktyk i nie stanowia prawa, nieoficjalnie banki traktuja
    zapisane tam obowiazki powaznie.

  • 7. Data: 2010-09-02 13:12:35
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "BK" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    7g2000yqi.googlegroups.com...

    > Od niedawna takze
    > wynika z rekomendacji T - ktore co prawda oficjalnie maja status
    > dobrych praktyk i nie stanowia prawa, nieoficjalnie banki traktuja
    > zapisane tam obowiazki powaznie.

    Którą rekomendację masz konkretnie na myśli, bo chyba nie 14?

  • 8. Data: 2010-09-02 13:18:58
    Od: BK <b...@g...com>

    On Sep 2, 3:12 pm, "MarekZ" <b...@a...w.pl> wrote:
    > Użytkownik "BK" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    7g2000yqi.googlegroups.com...

    > Którą rekomendację masz konkretnie na myśli, bo chyba nie 14?

    14.6 ("Banki powinny przekazywać kompletne i aktualne dane do
    tworzonych przez banki baz danych o zaangazowaniach kredytowych
    klientów.)
    - zgodnie ze stanowiskiem KNF oznacza ona nic innego jak koniecznosc
    przekazywania danych do BIK ;)

  • 9. Data: 2010-09-02 13:22:52
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "BK" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    5g2000yqm.googlegroups.com...

> [...]
    > klientów.)
    > - zgodnie ze stanowiskiem KNF oznacza ona nic innego jak koniecznosc

    Dla mnie "powinny" nie oznacza obowiązku, w szczególności nie istnieje
    sankcja za nierobienie tego. Na dodatek "tworzonych przez banki baz danych"
    nie oznacza dla mnie "wszystkich tworzonych przez banki baz danych", więc
    nie ma tu wskazania na BIK. No chyba że KNF wydała jakiś załącznik do tekstu
    rekomendacji.

  • 10. Data: 2010-09-02 13:30:41
    Od: BK <b...@g...com>

    On Sep 2, 3:22 pm, "MarekZ" <b...@a...w.pl> wrote:
    > Użytkownik "BK" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    5g2000yqm.googlegroups.com...

    > Dla mnie "powinny" nie oznacza obowiązku, w szczególności nie istnieje
    > sankcja za nierobienie tego.

    Nie zartuj - dla Ciebie moze nie oznacza - jednak slowo to w aktach
    prawnych oznacza obowiazek :) A sankcja istnieje - jest sankcja
    posrednia - nie ma sankcji bezposrednio za niewykonanie rekomendacji,
    ale KNF moze nakladac kary. W praktyce wyglada to tak, ze KNF wytyka
    niestosowanie rekomendacji i daje zalecenia, niewykonanie zalecenia to
    juz kary finansowe. Banki sie - co do zasady - na to nie decyduja.

    > Na dodatek "tworzonych przez banki baz danych"
    > nie oznacza dla mnie "wszystkich tworzonych przez banki baz danych", więc
    > nie ma tu wskazania na BIK. No chyba że KNF wydała jakiś załącznik do tekstu

    A jakie znaczenie ma czy jest wskazane, ze do wszystkich czy
    konkretnie do BIK - skoro baza utworzona przez banki na podstawie
    prawa bankowego jest jedna - czyli wlasnie BIK? I nie ma zadnej innej
    takiej bazy spelniajacej definicje z rekomendacji T :)

    Z calym szacunkiem - na kombinowana interpretacje mozemy sobie
    pozwolic tu na grupie, banki juz nie bardzo.

    ps. zalacznika do rekomendacji T nie ma - lecz z natury rzeczy
    rekomendacja to troche 'slang' i zarowno KNF i banki wiedza 'co poeta
    chcial przez to powiedziec' - chociaz trzeba przyznac, ze ta
    rekomendacja - jak zadna inna - jest wyjatkowa i trudna w
    interpretacji, zapewne efekt przejscia tego tematu z NBP do KNF