  • 51. Data: 2016-06-11 10:34:26
    Temat: Re: Dobre wieści z ZUS
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    > Nadal masz płacić składkę. Albo płaci za Ciebie opieka społeczna. Mój
    > pomysł polega na stałej kwocie

    Stała kwota jest nierealistyczna, ponieważ obecny system zakłada
    wyciągnięcie od każdego maksimum, które się da wyciągnąć. Przy stałej
    kwocie od niektórych nie da się wyciągnąć, a od innych wyciągnięcie
    będzie (dużo) mniejsze niż obecnie możliwe. Wydatki to jest sprawa
    mniej istotna.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 52. Data: 2016-06-11 10:44:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Wojciech Bancer <p...@p...pl> writes:

    > Po pierwsze, na dzień dzisiejszy nie 1100 zł, tylko 463,68 zł

    Składka emerytalna przedsiębiorcy? Jest wyższa.
    Z tym, że składki (i wypłaty) należy traktować jako całość, ponieważ
    w żaden sposób nie można powiązać tych częściowych składek z (równie
    częściowymi) wypłatami.
    Tak naprawdę, to to powinna być całość ze zwykłymi podatkami
    (i wydatkami budżetu). Rozdrabnianie tych sum służy tylko temu, by mniej
    ludzi było w stanie stwierdzić, jak to wszystko wygląda.

    > Po drugie nie uwzględniasz wzrostu składek przez lata
    > Po trzecie nie uwzględniasz inflacji

    Te dwie rzeczy trzeba rozpatrywać razem, w kontekście wzrostu zarobków.
    Sens ma podawanie np. średniej emerytury jako części średniej płacy
    (w tym samym czasie).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 53. Data: 2016-06-11 16:56:01
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2016-06-11, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Składka emerytalna przedsiębiorcy? Jest wyższa.

    Nie jest.

    > Tak naprawdę, to to powinna być całość ze zwykłymi podatkami
    > (i wydatkami budżetu). Rozdrabnianie tych sum służy tylko temu, by mniej
    > ludzi było w stanie stwierdzić, jak to wszystko wygląda.

    Ano. Ciekawy jest nowy pomysł PISu w tej kwestii.

    > Te dwie rzeczy trzeba rozpatrywać razem, w kontekście wzrostu zarobków.
    > Sens ma podawanie np. średniej emerytury jako części średniej płacy
    > (w tym samym czasie).

    Zarobki wzrastają (składki też), a mamy deflację.
    Waloryzacja to decyzja polityczna, luźno tylko powiązana z inflacją.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 54. Data: 2016-06-12 23:17:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > Nie jest.

    W równoległej rzeczywistości niewątpliwie, natomiast w tej "zwykłej" -
    jednak jest.

    > Zarobki wzrastają (składki też), a mamy deflację.
    > Waloryzacja to decyzja polityczna, luźno tylko powiązana z inflacją.

    Owszem. Poza tym, inflacja to pojęcie "wirtualne", bardzo zależy od
    przyjętego "koszyka towarów". Np. lokomotywy mogą być bardzo
    deflacjogenne, ale co z tego miałby mieć Kowalski.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 55. Data: 2016-06-13 06:52:54
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2016-06-12, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    [...]

    > W równoległej rzeczywistości niewątpliwie, natomiast w tej "zwykłej" -
    > jednak jest.

    No tak, nieznacznie, bo zerknąłem wcześniej na tabelę z 2015.
    http://www.pit.pl/zus_przedsiebiorcow_288.php
    Czyli jednak 474,92 zł.

    Nie jest to jednak 1100 zł, które było zaczątkiem dyskusji,
    a kwota jednak znacznie niższa.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 56. Data: 2016-06-14 12:31:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Wojciech Bancer" s...@p...org

    > Nie jest to jednak 1100 zł, które było zaczątkiem dyskusji,
    > a kwota jednak znacznie niższa.

    Nie jest -- o czym nie każdy wie. Nie jest, bo są jeszcze odliczenia
    podatkowe. Czasami rozmawiam ze specami ;) i zadaję im trudne pytania
    typu: 'od podstawy opodatkowania' czy 'od podatku' i bywa, że bez
    drgnięcia powieki interlokutor odpowiada niepoprawnie, choć uważa
    się za biegłego w tematyce finansów czy podatków polskich.

    - Dlaczego istnieje pomoc społeczna?
    - Dlatego, że niektórzy ludzie nie radzą sobie
    w życiu i ktoś musi tym ludziom pomagać.
    - Z czego utrzymywana jest pomoc społeczna?
    - Oczywiście z podatków.
    - Dlaczego niektórzy ludzie nie radzą sobie w życiu?
    - Dlatego, że ci ludzie mało zarabiają.
    - Dlaczego ci ludzie mało zarabiają?
    - Dlatego, że są wysokie podatki,
    z których opłacana jest pomoc społeczna.

    Kukiz IMO mądrze mówi -- wspomagać wielodzietność nie datkami,
    lecz odliczeniami podatkowymi, co nie tylko nie zniechęci do
    pracy, lecz przeciwnie -- zachęci do pracy.

    Ale dla mnie lepsze jest datkowanie (czyli zniechęcanie ludzi
    do pracy niemal bezpłatnej) co powoduje wzrost płacy realnej.

    )\._.,--....,'``.
    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_' /, _..
    \ _\ (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. .
    .;\|/.......................................

  • 57. Data: 2016-06-14 18:11:35
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "cef" 57594df9$0$22843$6...@n...neostrada.pl

    > Ale wysokość zarobków to nie kwestia dzielenia.
    > Przeciez jak będzie dwa razy więcej wpływów do NFZ i
    > pensje w służbie zdrowia wzrosną dwukrotnie, to nie będzie potrzeba przecież
    więcej urzędników do dzielenia?

    Odwrotnie -- im mniej urzędników, tym wyższe zarobki lekarzy.
    Do tego, co zabierze urzędnik, należy doliczyć koszty związane z demoralizacją.
    Nadmiarowy urzędnik szuka sobie pracy - poprzez uprzykrzanie życia i pacjentowi, i
    lekarzowi.

    Tak właśnie ,,pracuje'' Biz Bank.

    > Ja bym od lat uwalniał stopniowo wszystko.

    I co byś otrzymał?
    Powszechny i tani dostęp do leczenia.
    Tak uwolniono handel. Gdy byłem nastolatkiem,
    spodnie w PEW PEWexie kosztowały miesięczną
    pensję, ale teraz można kupić za 10 pln, czyli
    za godzinę najtańszej pracy.

    Ja takie spodnie mam (kilkanaście par) od paru lat i noszę niemal codziennie.

    > Zaczątkiem tego był kiedyś odpis podatkowy na podstawie rachunku od lekarza.
    > Skoro mógł urynkowić się dentysta i to mimo sporych wymaganych nakładów.
    > Łatwiej było dermatologowi, psychiatrze czy zwykłemu interniście,

    Psychiatrze najłatwiej -- bo jedynie wciska kit i zapisuje leki, od których ma zysk.
    :)
    Najtrudniej dentyście. :) Bo można dosłownie namacalnie sprawdzić jakość usługi.

    > Są okuliści,

    Irena Bernacka jest okulistą, ale nie ma pojęcia o optyce.
    Leczy w ciemno. :) Po omacku. Ja dziś tak (po omacku) oglądałem
    pewne urządzenie, gdy chciałem wyjechać z parkingu. (musiałem
    wymacać sposób włożenia biletu)

    > ginekolodzy itp. Trudniej chirurga czy ortopedę,

    Dlaczego chirurga czy ortopedę?
    Chirurg-ortopeda od złamań kości niewiele potrzebuje.

    > ale z czasem
    > doszlibyśmy do prywatyzacji sporo ponad 50%.
    > Tak luźno myślę tylko - nie łap mnie za słówka, ale skoro w innych krajach to
    działa,to dlaczego nie u nas.

    IMO nie tyle można, co koniecznie trzeba!
    Banki nie są już drogie -- płacą, zamiast zabierać,
    póki człek nie bierze kredytu, a czasami i kredyt można mieć za free.
    Na pewno (pomijając banki typu Biz) obsługa w bankach jest bardzo dobra.

    Handel też uległ -- wszystko tanieje. :) Deflacja jest teraz problemem.

    Kilkadziesiąt lat temu była reglamentacja, puste półki sklepowe, kolejki, wysokie
    ceny...

    -=-

    Niestety niektórzy (BKomorowski chociażby) woleli hybrydę -- płacisz ZUS i NFZ, ale
    za lekarza dopłacasz.

    -=-

    Obecnie medycyna jest niemal niedostępna dla biednych Polaków:

    - leki są drogie (zaziębienie może kosztować ponad stówkę)

    - do specjalistów trzeba czekać miesiącami nawet wówczas,
    gdy na skierowaniu widnieje magiczne słowo PILNE

    - z rehabilitacją jest jeszcze gorzej, bo i czekać trzeba
    (także wówczas, gdy jest słowo PILNE) i nie można naraz
    rehabilitować zbyt wiele (ja mam uszkodzenia: kręgosłupa,
    kolan, bioder i stopy; tak na oko nie częściej mogę coś
    rehabilitować niż raz na osiem lat!! potrzeby? -- chyba
    co najmniej trzy razy w roku, czyli 24 razy częściej
    potrzebuję, niż NFZ mi zezwala)

    do tego mogę dorzucić sanatoria NFZ, które są płatne;
    są jeszcze prewencje rentowe ZUS, ale te są związane z rentami;
    akurat mam jedną za sobą (na kręgosłup) i jedną przed sobą
    (na astmę -- po dwóch wnioskach od alergolaoga)

    - badania specjalistyczne też wymagają cierpliwości; ;)
    na badanie całego kręgosłupa czekałem kilka lat; zacząłem
    od szyi, gdyż pewnego dnia zupełnie nie mogłem nią poruszać;
    skończyłem na części piersiowej wiele lat później;

    - nie wiem, jak wyglądają operacje, ale zwykle też trzeba czekać.

    Bez łapówki trudno o rentę czy stopień niepełnosprawności nawet ludziom bez nóg. :)

    Uwolnienie medycyny przyniosłoby ulgę:

    - chorym
    - biednym
    - lekarzom
    - pielęgniarkom
    - medycznemu personelowi pomocniczemu

    ale przy okazji polałyby się łzy pseudolekarzy żyjących z łapówek
    oraz urzędników zawzięcie dzielących wspólne (komunistyczne)
    pieniądze tak, by jak najwięcej trafiło do tychże urzędników. :)

    -=-

    Uwolnienie medycyny nie jest jednoznaczne z brakiem ubezpieczeń.
    Jak ubezpieczamy samochód czy mieszkanie -- możemy ubezpieczać zdrowie.
    Ale niestety obecnie takie coś nie jest możliwe z uwagi właśnie na
    niemożliwość połączenia komunistycznego świata z rynkowym w jedną całość.

    Odrzucenie komunizmu obniżyłoby ceny świadczeń, podniosłoby zarobki personelu
    medycznego i stwprzyloby podstawy do ubezpieczeń zdrowotnych takich, jakie
    znamy z ubezpieczeń komunikacyjnych.

    Mam swoje lata więc wiem, jak wyglądała likwidacja szkód w jedynie słusznym
    PZU, do którego jakimś dolepkiem była Warta. :) Dziś (ja przynajmniej) nie
    można narzekać na złą pracę ubezpieczycieli.

    -=-

    Zdrowie prawem nie towarem?
    A jedzenie? Prawem czy towarem?
    Głodnych karmić czy chorych leczyć?
    Obowiązki miłosierdzia są jednoznaczne -- głodnych karmić.
    (chorych -- odwiedzać; zmarłych -- grzebać)

    A mieszkanie -- prawo czy towar?
    Ubranie?
    Samochód czy transport w ogóle?
    Dobra kultury -- szkoła, filharmonia, teatr, kino, muzeum?...

    Co BKomorowski z małżonką poczynali w filharmonii czy w teatrze? -- spali, bo mieli
    darmowe bilety.

    A dla mnie filharmonia była czymś niemal koniecznym!!
    Teraz jest jutuba, jest TV, rado itd...
    Kiedyś było z tym gorzej. Zwłaszcza z jutubą. ;)

    -=-

    Niskie podatki mogą oznaczać możliwość powszechnego korzystania z tych dóbr, z tych
    towarów!

    [olin zadowolony -- post długi; Budzik niezadowolony -- zdrowy biedak
    bez dostępu do lekarza; nie ma możliwości zadowolenia każdego?...]

    )\._.,--....,'``.
    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_' /, _..
    \ _\ (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. .
    .;\|/.......................................

  • 58. Data: 2016-06-14 20:08:29
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" njpabr$jpu$...@n...news.atman.pl

    > Mam swoje lata