  • 1. Data: 2004-12-11 10:55:25
    Temat: DB24 i BIK - ciąg dalszy
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...pulapka-org.pl>

    Witam!

    Jakiś czas temu opisywałem przeboje pewnej osoby, którą DB wpisał do
    BIK-u jako współwłaścicielkę konta i kredytu, choć była jedynie
    pełnomocnikiem.
    Dla przypo,mnienia - bank dostał żądanie wykasowania danych, ale po 2
    latach okazało sie, że nie dośc, że dane dalej są, to zostały
    uzupełnione o kolejne kwiatki.
    Sptawa trafiła do GIODO. GIODO po zapoznaniu się ze sprawą uznał, że
    popełniono przestępstwo określone w art. 49 ust. 1 Ustawy i zawiadomił
    o popełnieniu przestępstwa prokuraturę.

    Ciąg dalszy zapewne nastapi.
    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ IRC: _555, http://trzypion.oldfield.org.pl/fotki/koty/kropek/

  • 2. Data: 2004-12-11 23:52:37
    Temat: Re: DB24 i BIK - ciąg dalszy
    Od: "Tomasz Opalski" <o...@g...pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...pulapka-org.pl> napisał(a):

    > Ciąg dalszy zapewne nastapi.

    Jakkolwiek, co do założeń, nie jestem przeciwnikiem BIK, to jednak uważam,
    że organizacja sposobu gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych z
    tej bazy to patologia w najczystszej postaci. Tu nikt za nic nie odpowiada:
    - BIK nie, bo BIK tylko gromadzi, przetwarza i udostępnia, a wpisy generują
    banki
    - Banki, które dokonują wpisów nie ponoszą żadnej odpowiedzialności, bo
    umieszczają te dane bez kontroli, a szczególności bez żadnej sankcji za
    umieszczenie nieprawdziwych danych
    - Bank, który skorzysta z nieprawdziwych danych i potraktuje swojego klienta
    jak potencjalnego oszusta też nie ponosi odpowiedzialności. Ba nawet nie ma
    obowiązku poinformowania, że decyzja odmowna została podjęta na podstawie
    wpisu w BIK

    Co ciekawe przy organizowaniu BIG jakoś dało się stworzyć w miarę klarowne
    procedury, jakie dane można zbierać, określić sposób informowania
    zainteresowanego, że wpisy o nim są umieszczane, a przede wszystkim za
    umieszczenie nieprawdziwej informacji zamieszczającemu grozi sankcja. A w
    końcu BIK to nic innego jak BIG tyle, że zbiera trochę szerszy zakres danych
    i ma charakter branżowy.

    IMHO oprócz GIODO strukturalnie sprawą powinien się zająć też Rzecznik Praw
    Obywatelskich.

    Życzę wytrwałości w sporze z DB.

    Miłego dnia
    Tomek

  • 3. Data: 2004-12-12 15:55:26
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...pulapka-org.pl>

    On Sat, 11 Dec 2004 23:52:37 +0000 (UTC), "Tomasz Opalski"
    <o...@g...pl> wrote:

    >- Banki, które dokonują wpisów nie ponoszą żadnej odpowiedzialności, bo
    >umieszczają te dane bez kontroli, a szczególności bez żadnej sankcji za
    >umieszczenie nieprawdziwych danych

    Nieprawda. Właśnie zaczynają mieć sankcje. Jeśli okaże się, że
    zostanie stwierdzone przestepstwo, to kolejnym krokiem będzie
    powództwo cywilne o odszkodowanie.

    >IMHO oprócz GIODO strukturalnie sprawą powinien się zająć też Rzecznik Praw
    >Obywatelskich.

    A to inna sprawa kaloszy.

  • 4. Data: 2004-12-12 16:06:00
    Od: "KaRoLa" <c...@b...interia.ble.pl>

    Ale dlaczego uwazasz ze bank, ktory skorzysta z nieprawdziwych danych z BIKu
    i na ich podstawie odmowi udzielenia kredytu powinien byc ukarany?

    Zawsze tez klient ma prawo zazadac uzasadnienia decyzji negatywnej na
    pismie.

    Pozdrawiam
    KK

  • 5. Data: 2004-12-12 16:20:24
    Od: Kamil Jonca <k...@g...pl>

    Dnia Sun, 12 Dec 2004 17:06:00 +0100,
    osoba podpisana: KaRoLa <c...@b...interia.ble.pl>
    napisała:
    [....]
    > Zawsze tez klient ma prawo zazadac uzasadnienia decyzji negatywnej na
    > pismie.

    Podstawa prawna ?

    Keyboard error press F1 continue

  • 6. Data: 2004-12-12 16:48:00
    Od: Marcin Nowakowski <m...@w...net.pl>

    Dnia 2004-12-12 17:06, Użytkownik KaRoLa napisał:

    > Ale dlaczego uwazasz ze bank, ktory skorzysta z nieprawdziwych danych z BIKu
    > i na ich podstawie odmowi udzielenia kredytu powinien byc ukarany?

    Ukarany powinien być bank, który te dane zamieszcza.

    > Zawsze tez klient ma prawo zazadac uzasadnienia decyzji negatywnej na
    > pismie.

    "Bank może odmówić udzielenia kredytu bez podania przyczyny", czy coś
    w podobnym stylu i zapewne takiej odpowiedzi by Ci udzielili.

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 7. Data: 2004-12-12 18:04:01
    Od: "Tomasz Opalski" <o...@g...pl>

> [...]

    BIKu
    > i na ich podstawie odmowi udzielenia kredytu powinien byc ukarany?

    Ależ ja nie napisałem że bank korzystający z błędnych danych powinien być
    ukarny. Uważam, że jeśli bank podejmuje negatywną decyzję kredytową na
    podstawie danych z BIK, powinien o tym informować swojego klienta.

    > Zawsze tez klient ma prawo zazadac uzasadnienia decyzji negatywnej na
    > pismie.

    Zażądać możesz, przy czym na tym Twoje prawa, a co najważniejsze obowiązki
    banku się kończą. Chyba że znasz podstawę w oparciu o którą można domagać
    sie od banku pisemnego uzasadnienia decyzji?

    Miłego dnia
    Tomek

  • 8. Data: 2004-12-12 18:07:48
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Tomasz Opalski" <o...@g...pl> writes:

    > - Banki, które dokonują wpisów nie ponoszą żadnej odpowiedzialności, bo
    > umieszczają te dane bez kontroli, a szczególności bez żadnej sankcji za
    > umieszczenie nieprawdziwych danych

    Pozostaje mieć nadzieję, że sąd będzie umiał sankcje zastosować.

    MJ

  • 9. Data: 2004-12-13 21:05:04
    Od: "KaRoLa" <c...@b...interia.ble.pl>

    To czy bank wyda takie uzasadnienie, mozna okreslic jak dany bank podchodzi
    do klienta.
    Np w bph zawsze uzyskac mozna pisemne zaswiadczenie decyzji negatywnej.
    Pozdrawiam
    KK

  • 10. Data: 2004-12-14 12:48:25
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>