  • 181. Data: 2016-06-14 19:51:09
    Temat: Re: Czy kredyty walutowe są zgodne z prawem?
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2016-06-14 o 18:12, Tomasz Chmielewski pisze:
    > Okazuje się, że frank umocnił się do złotówki mocniej niż do innych
    > walut. Kto jest teraz winny?
    >
    > 10% kredytodawca, 50% banki, 40% polscy politycy? Inne proporcje?

    Ten kto w umowach umieścił niezgodne z polskim prawem bankowym zapisy.
    Ten za to beknie znaczy instytucja w imieniu której działał.
    I nie trzeba żadnych nadzwyczajnych środków, ustaw... powoływania się na
    wzrost franka czy innego bicia piany...
    Tylko trzeba stosować prawo. Tylko tyle i aż tyle.

    Czy to jest takie trudne do zrozumienia?

  • 182. Data: 2016-06-14 21:00:22
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Chmielewski t...@n...example.com ...

    > No dobra, więc szukamy winnego.
    >
    > Okazuje się, że frank umocnił się do złotówki mocniej niż do innych
    > walut. Kto jest teraz winny?
    >
    > 10% kredytodawca, 50% banki, 40% polscy politycy? Inne proporcje?

    10% kredytobiorca bo być moze odrobine naiwnie podszedł do zapewnień banku
    90% banki bo sprzedawały pod klamliwymi pretekstami niebezpieczne produkty

    Politycy? Znów banki zostały zaskoczone ze działania polityków wpływają na
    kursy...?

  • 183. Data: 2016-06-15 00:18:50
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2016-06-14, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Swietny sposób - pytac znajomych ktorzy jak wiadomo znaja kursy walut 5 lat
    > wprzód...
    > Zreszta, o co miałbym pytac, skoro, jak twierdzisz, nawet najwieksi
    > specjalisci w bankach nie wierzyli ze tak to sie skonczy.

    Znaczy Ty tak nie robisz?
    I rozumiem, że jak kupujesz samochód, to pytasz tylko dealera/sprzedawcę?
    Srsly?

    > Innymi słowy, według Ciebie w tamtym czasie to była racjonalna decyzja.

    Tak.

    > Tłumaczysz działania banków działaniami złodziejskich firm chwilówkowych?
    > Nieźle...

    Tłumaczę działania _ludzi_ tym, że są w swych działaniach często nieracjonalni,
    ale jak mogą to od konsekwencji chętnie uciekną. Ty sobie dopisuj co chcesz.

    > Ignorowany przez kogo? Przez banki?

    Pisałem już kilkukrotnie: klientów i rząd.
    Banki są jednak zobligowane do

    > Hmm, ja tam sie mam za optymiste!

    "po szkodzie" to łatwo być mądrym i zgrywać jak to nie było się super
    przewidującym.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 184. Data: 2016-06-15 01:00:32
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > [...]
    >
    > Znaczy Ty tak nie robisz?
    > I rozumiem, że jak kupujesz samochód, to pytasz tylko
    > dealera/sprzedawcę? Srsly?

    Podchodzę do opinii znajomych o samochodach z duzym dystansem, staram sie
    zbierac wiele opinii a co wazniejsze - najbardziej ufam osobom, ktore np.
    danym modelem przejechały min 300 tys km.
    Pytam tez np. sprzedawców czesci, co pada itp.
    Ale to jest zdecydowanie inna sprawa - duzo wiecej osób ma wiedze
    pozwalającą na ocene samochodu niz na ocene produktu finansowego typu
    kredyt walutowy na 30 lat z ocena ryzyka, mozliwości zmian kursu etc.

    > Tak.

    Moznaby powiedziec, ze niczego sie nie nauczyłes...

    > Tłumaczę działania _ludzi_ tym, że są w swych działaniach często
    > nieracjonalni, ale jak mogą to od konsekwencji chętnie uciekną. Ty
    > sobie dopisuj co chcesz.

    No to tu sie zgadzamy.
    Pytanie czy bank powinien ich w te irracjonalnosc dodatkowo wpedzac,
    podsycac te emocje czy raczej powinien edukować i uswiadamiac.
    Ja uwazam, ze uczciwiej byłoby isc ta drugą sciezką. A ty?

    Nie wiem co i kogo miałes na mysli.

  • 185. Data: 2016-06-15 07:21:35
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2016-06-14, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

> [...]
    > danym modelem przejechały min 300 tys km.
    > Pytam tez np. sprzedawców czesci, co pada itp.

    Oh really. A w banku pytasz sprzedawcę i jesteś kontent z jego opinii?

    > Ale to jest zdecydowanie inna sprawa

    Właśnie nie. Było wystarczająco wiele analiz i materiałów
    pozabankowych, by sobie wyrobić opinię.

    > Moznaby powiedziec, ze niczego sie nie nauczyłes...

    Powiem więcej, w obecnym czasie też jest to racjonalna decyzja.
    Nieracjonalne to jest zadłużanie pod kopułkę, a nie kredyty
    walutowe.

    A Ty dla odmiany postępujesz dokładnie tak jak te osoby które
    wierzyły że "zawsze będzie rosło". Dla odmiany podchodzisz do
    tematu na zasadzie "zawsze będzie spadać".

    Otóż nie, nie będzie.

    > No to tu sie zgadzamy.
    > Pytanie czy bank powinien ich w te irracjonalnosc dodatkowo wpedzac,
    > podsycac te emocje czy raczej powinien edukować i uswiadamiac.

    Nie. Od tego jest rząd, urząd i szkoła. Bank to instytucja komercyjna
    mająca przede wszystkim zarabiać i mieć na względzie bezpieczeństwo
    swoich środków.

    > Ja uwazam, ze uczciwiej byłoby isc ta drugą sciezką. A ty?

    Volenti non fit iniuria.

    > do...?

    przestrzegania zaleceń KNFu i rekomendacje wprowadzały.

    > Nie wiem co i kogo miałes na mysli.

    Ogólnie mówiąc wszystkich szukających "winnych" w bankach.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 186. Data: 2016-06-15 07:34:32
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2016-06-14, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Mniej wiecej.
    > Twierdzono, ze własnie dlatego wybrano CHF, ze oczywiście sa jakies zmiany
    > kursu ale raz w jedna, raz w druga natomiast co do zasady walutaj est
    > stabilna i ze ryzykiem kursu nie ma sie co przejmowac.

    No i jest stabilna. Porównaj do zmian kursu np. BTC.

    > Czyli ciebie tez nie informowali, ze CHF jest w dołku i ze taka sytuacja na
    > pewno sie nie utrzmya przez 30lat?

    A dzisiaj jest na szczycie? Czy w dołku? Czy w jakim miejscu?
    Jak taki z Ciebie wróż, że tak dobrze przewidujesz szczyty i dołki,
    to graj na giełdzie i walutach, co się będziesz maluczkimi przejmował.

    > Ze jak podskoczy to nagle powiedzmy z 200 zrobi ci sie do spłaty 300 itd...

    Tak, pokazywali mi symulacja wysokości raty "co się stanie gdy...".
    Nie jest też trudno samemu taki wzór określić, bo wszystkie parametry
    oferty są znane, tylko *trzeba* *chcieć*.

    > Dzis wiem, ze tego w okresie 30 lat przewidziec sie nie da.

    No i co? Sugerujesz, że teraz przez 30 lat będzie tylko spadać, będzie
    dno i mogiła?

    > Wtedy wierzyłem bankowcom...

    I nie robiłeś prywatnego researchu? Nie badałeś tematu?

    > Bo robił to po urzedniczemu...
    > Czyli zamiast edukować, wyjasniac - ogłaszał sobie jakies wytyczne i juz.
    > A reszte zostawiał w rekach sprzedawców.

    Edukację to proszę ja Ciebie we własnym zakresie przeprowadzać należy. :)

    > Czyli banki według ciebie wierzyły ze frank bedzie w dołku przez 30 lat...

    Nie. Po prostu wierzyły, że wahania kursu nie będą zbyt gwałtowne.
    Hint: jest podobna wiara, że oprocentowanie WIBOR3M nagle nie skoczy
    z 2% do 8% w ciągu roku.

    Czy podzielasz tą wiarę? A jeśli tak, to na jakiej podstawie?

    > Rozumiem, ale nie wierze ze banki oceniały tak nisko prawdopodobienstwo
    > dosc znacznej zmiany kursu franka w momencie kiedy ten był w dołku.

    To że "był w dołku" to wiesz teraz.
    I wybacz, ale prezentujesz teorię spisku.
    "Banki" to są normalne firmy, prowadzone przez normalnych ludzi,
    a Ty przypisujesz im nadludzką moc przewidywania przyszłości.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 187. Data: 2016-06-15 07:44:01
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2016-06-14, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Powtarzam - jeżeli banki uwierzyły w te polityke sukcesu ze przez 30 lat
    > bedziemy mieli silniejsza walute niz Szwajcaria to pracuja tam niezli
    > głupcy.

    Ale czemu Ty skaczesz od "hurra optymizmu" do "hurra dramatu"?
    Po prostu nie przewidywano (nigdzie) takich gwałtownych zmian
    kursu i wierzono w większą korelację gospodarczą.

    > Nie, zakładam dokładnie odwrotnie. Dlatego sprzedajac kredyt na 30 lat
    > trzeba pokazać klientowi racjonalne argumenty an ie stawiac własnie na te
    > irracjonalne emocje.

    Czyli postulujesz aby:
    - sprzedawca samochodów szkolił kierowców oraz informował ich o negatywnych
    konsekwencjach jazdy po pijanemu
    - sprzedawca alkoholu za każdym razem informował, że alkohol jest
    szkodliwy i odradzał jego picie
    - sprzedawca tytoniu takoż
    - sprzedawca środków do czyszczenia pouczał Cię, że nie należy wkładać
    tego płynu do oczu

    itp. itd.?

    Nie rób z ludzi nierozumnych cielaków.

    > A banki postawiły na emocje!

    Banki jak każdy sprzedawca prezentowały oferty.

    > I teraz trzeba bedzie płacic za ten błąd.

    No tak, MY za to zapłacimy. Wszyscy.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 188. Data: 2016-06-15 10:00:20
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > [...]
    >
    > Oh really. A w banku pytasz sprzedawcę i jesteś kontent z jego opinii?

    Ale gdziez tam... Czyzbym nie wystarczająco dosadnie okreslił swoją opinie
    o wszelkiej masci doradcach finansowych?
    Trzeba przyznac ze to akurat spora zasługa banków - przez ostatnich pare
    lat nauczyli nas ze nie wolno im ufac.

    > Właśnie nie. Było wystarczająco wiele analiz i materiałów
    > pozabankowych, by sobie wyrobić opinię.

    I dlatego uznajesz, ze sprzedawca w banku moze bezkarnie kłamać na potege
    wciskając to co mu wygodne?

> [...]
    > wierzyły że "zawsze będzie rosło". Dla odmiany podchodzisz do
    > tematu na zasadzie "zawsze będzie spadać".

    Wojtku, cały czas mam wrażenie rozmawiamy o czyms innym...
    Może bedzie rosło, moze bedzie spadac, chodzi o to zeby kupujacy miał
    swiadomosc co kupuje a nie był mamiony kłamliwymi opowiesciami i
    zapewnieniami.
    Pomijam fakt, ze jakos dziwnie dzis, kiedy frank jest na górce, strasznie
    ciezko byłoby wziac kredyt w tej walucie...

    > Nie. Od tego jest rząd, urząd i szkoła. Bank to instytucja komercyjna
    > mająca przede wszystkim zarabiać i mieć na względzie bezpieczeństwo
    > swoich środków.

    No własnie.
    Banki skutecznie nas nauczyły, ze trzeba im patrzec na rece jak
    złodziejowi.
    To duzxa zasługa w pare lat stracic ogromny kredyt zaufania, jaki miały w
    spoleczenstwie.
    Brawo...

    > Volenti non fit iniuria.

    Rozumiem, czyli Twoim zdaniem bank moze kłamac.
    Niestety tutaj sie nie zgodzimy.

    > przestrzegania zaleceń KNFu i rekomendacje wprowadzały.

    Gówno wprowadzały za przeproszeniem...
    Z jednej strony formalnie tak, z drugiej sprzedawcy i tak gadali swoje...

    > Ogólnie mówiąc wszystkich szukających "winnych" w bankach.

    Jak to było: jak złapią cie za reke to mow ze nie Twoja reka...
    Wygodnie :)

  • 189. Data: 2016-06-15 10:00:21
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > Po prostu nie przewidywano (nigdzie) takich gwałtownych zmian
    > kursu i wierzono w większą korelację gospodarczą.

    No to skoro AZ TAK sie pomylono to trzeba teraz poniesc konsekwencje
    pomyłki.
    A nie umywac rece...

    > Czyli postulujesz aby:
    > - sprzedawca samochodów szkolił kierowców oraz informował ich o
    > negatywnych
    > konsekwencjach jazdy po pijanemu

    A widzisz - tutaj panstwo jednak próbuje szkolic obywateli - sa rózne
    reklamy spoleczne, co chwile wystepy policji w TV, lekarze etc.
    A KNF wydał rekomendacje... Widzisz róznice...?

> [...]
    > szkodliwy i odradzał jego picie
    > - sprzedawca tytoniu takoż
    > - sprzedawca środków do czyszczenia pouczał Cię, że nie należy

    Widzisz, sa sprawy ktore kazdy rozumie jak to ze sie srodków do czyszczenia
    nie wlewa do oczu czy to ze w kubku moze byc gorąca kawa i sa takie ktorych
    przecietny Kowalski nie zrozumie jak to ze kredyt hipoteczny nie jest
    hipoteczny bo hipoteka nie wystarcza na zabezpieczenie i ze bezpieczny
    kredyt nie ma nic wspolnego z bezpieczenstwem.

    Ale nawet w przypadku alkoholu czy tytoniu - tutaj tez mamy wiele akcji
    spolecznych.
    Wychodzi na to, ze panstwo nei chce aby ludzie zapili sie na smierc, ale
    banki chca zeby sie zapracowali na smierc i to panstwu nie przeszkadząło
    dotychczas...

    > Nie rób z ludzi nierozumnych cielaków.

    Nie robie. Ale rozumiem, ze w bardziej skomplikowanych sprawach nie mozna
    ludzi zostawiac sam na sam ze sprzedawca. Bo ludzie sa bezbronni.

    > Banki jak każdy sprzedawca prezentowały oferty.

    A to ze kłamali - kto by sie przejmował...
    Przeciez cele sprzedazowe, prowizje...

    > No tak, MY za to zapłacimy. Wszyscy.

    Trzeba głosowac nogami.
    Nadal sa banki gdzie konto za free, karta za free, wypłaty za free...

  • 190. Data: 2016-06-15 10:00:21
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > [...]
    >
    > No i jest stabilna. Porównaj do zmian kursu np. BTC.

    Aha, czli to wszystko spor o przyjeta nomenklature...
    Sprzedawcy mowiac ze nie ma sie co przejmowac zmianami kursu bo frank to
    stabilna waluta, mieli na mysli, ze wzrosnie gora dwa razy i w najgorszym
    razie trzeba bedzie spłacic 2 mieszkania...
    Ach ci frankowicze - nie zrozumieli dobrych intencji sprzedawców...

    Wybacz ale argumenty w stylu "walnał w pysk a mogł zabić" to dla małych
    dzieci...

    > A dzisiaj jest na szczycie? Czy w dołku? Czy w jakim miejscu?
    > Jak taki z Ciebie wróż, że tak dobrze przewidujesz szczyty i dołki,
    > to graj na giełdzie i walutach, co się będziesz maluczkimi przejmował.

    Tak, dzis jest na szczycie w stosunku do tego co było lat temu 7-8.
    Ale tak, oczywiście moze sie okazać, ze to np. tylko połowa górki i za
    chwile bedzie po 6-7...
    O tym cały czas mowie - po co było kłamać, ze kredyt hipoteczny w CHF to
    bezpieczny stabilny produkt...?

    > Tak, pokazywali mi symulacja wysokości raty "co się stanie gdy...".
    > Nie jest też trudno samemu taki wzór określić, bo wszystkie parametry
    > oferty są znane, tylko *trzeba* *chcieć*.

    Czyli siwadomie zagrales na kurs franka?
    Obawiam sie, ze jestes w niewielkiej grupie z frankowiczów.
    Ja byłem na spotkaniu w kilku bankach i nigdzie takich informacji nie
    otrzymałem.

    > No i co? Sugerujesz, że teraz przez 30 lat będzie tylko spadać, będzie
    > dno i mogiła?

    Nie, twierdze, ze biorac taki kredyt trzeba miec swiadomosc, ze to nie jest
    bezpieczny prosukt finansowy tylko zwykła gra na walutach...
    Trzbea miec tego swiadomosc.

    > I nie robiłeś prywatnego researchu? Nie badałeś tematu?

    Powtarzam - jaki research miałem robić skoro nawet Ty twierdzisz ze to była
    wtedy racjonalna decyzja bo wysokosc raty...
    Niestety nie mam w rodzinie ani wsrod znajomych ani Belki ani Petru...

    > Edukację to proszę ja Ciebie we własnym zakresie przeprowadzać należy.
    > :)

    No to własnie przeprowadzilismy szybki kurs edukacyjny - jak wchodzisz do
    banku to trzymaj mocno portfel, bo to zadna instytucja zaufania publicznego
    a zwykłe łajzy...

    > Nie. Po prostu wierzyły, że wahania kursu nie będą zbyt gwałtowne.
    > Hint: jest podobna wiara, że oprocentowanie WIBOR3M nagle nie skoczy
    > z 2% do 8% w ciągu roku.

    Tylko z wahaniami wiboru jest jedna róznica - jeżeli stwierdzisz, ze wibor
    jest za wysoki to zawsze mozesz spłacic kredyt bo kapitał bedzie na
    niezmiennym poziomie.
    Jak frank za duzo podskoczy to juz nie spłacisz...
    Co do wiary w wahania kursu - ciekawe, ze pomimo tego iz BANKI sie pomyliły
    to jednak nie było jakiejs akcji namawiania na przewalutowanie kiedy było
    widac, ze kurs rosnie. Zadnej reakcji? Tacy SPECJALISCI i ani pol
    oferty...?
    Bankom było wygodnie, ze rosnie bo, co słysze w co drugiej rozmowie z
    bankowcami o frankach - kredyty CHF sa jednymi z najlepiej spłacanych...
    Czyli wszystko jest ok, a to ze ludzie sobie zyły wypruwaja i musza spłacic
    2 mieszkania to juz bankowców nie interesuje.
    Naprawde wspolczesna wersja niewolnictwa...

    Nie wiem, tak jak napisałem jestem optymistą ale nie zapozyczam sie :)

    > To że "był w dołku" to wiesz teraz.
    > I wybacz, ale prezentujesz teorię spisku.
    > "Banki" to są normalne firmy, prowadzone przez normalnych ludzi,
    > a Ty przypisujesz im nadludzką moc przewidywania przyszłości.

    Nie, przypisuje im tylko chciwośc polaczoną ze zdecydowanie wiekszym
    zasobem wiedzy od przecietnego Kowalskiego...
    no i oczywiście absolutnie zero nastawienia na interes klienta...