  • 1. Data: 2011-02-16 19:35:44
    Temat: Bankowy szczyt głupoty....
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    Klient otwiera w banku konto i zamawia do niego kartę debetową. Po kilku
    tygodniach listem zwykłym przychodzi karta i........w drugim liście
    zwykłym (w tym samym dniu) PIN do niej.

    Karta jest nieaktywna, ale przecież można ją aktywować korzystając z
    PINu. Wystarczy wypłacić gotówkę z bankomatu lub dokonać płatności
    bezgotówkowej w sklepie.

    Wyobraźmy sobie, że jakiś "inteligent" okrada skrzynkę pocztową i
    wyjmuje z niej kartę i PIN. Następnie radośnie korzysta z karty.

    Jak myślicie kto odpowiada za transakcje kartowe zaakceptowane PINem?

    Z litości nie podałem nazwy tego banku, ale głupota i krótkowzroczność
    osób, które wymyśliły tę procedurą mnie poraziła ;-/

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 2. Data: 2011-02-16 19:41:39
    Temat: Re: Bankowy szczyt głupoty....
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/16/2011 1:35 PM, RobertS wrote:

    > Jak myślicie kto odpowiada za transakcje kartowe zaakceptowane PINem?

    bank

  • 3. Data: 2011-02-16 19:45:29
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > bank

    na jakiej podstawie tak uważasz? ustawa o el. instrumentach płatniczych
    jasno mówi kto odpowiada za transakcje zaakceptowane PINem...

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 4. Data: 2011-02-16 19:55:17
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/16/2011 1:45 PM, RobertS wrote:

    > na jakiej podstawie tak uważasz? ustawa o el. instrumentach płatniczych
    > jasno mówi kto odpowiada za transakcje zaakceptowane PINem...

    art 28.2. trzecie zdanie.

  • 5. Data: 2011-02-16 20:05:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-02-16 20:35, RobertS pisze:

    > Wyobraźmy sobie, że jakiś "inteligent" okrada skrzynkę pocztową i
    > wyjmuje z niej kartę i PIN. Następnie radośnie korzysta z karty.

    I tak od razu karta działa bez aktywacji?

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2011-02-16 20:20:25
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    RobertS pisze:

> [...]
    >
    > Karta jest nieaktywna, ale przecież można ją aktywować korzystając z
    > PINu. Wystarczy wypłacić gotówkę z bankomatu lub dokonać płatności

    W Półbanku jest lepiej - karta kredytowa przychodzi jako "nieaktywna" i
    zostaje automatycznie aktywowana przy pierwszym użyciu w sieci. Tak. W
    sieci. A potem karta działa już w terminalach.

    Złodziej nawet nie musi sobie zawracać głowy zdobywaniem obu kopert.
    Wystarczy wykupić gdzieś abonament porno za $5, a potem z aktywną kartą
    popędzić do Saturna...

    --
    MiCHA

  • 7. Data: 2011-02-16 20:21:27
    Od: neoniusz <n...@j...org>

    W dniu 11-02-16 21:05, Liwiusz pisze:

    > I tak od razu karta działa bez aktywacji?

    Przeciez karte sie aktywuje w bankomacie. Oczywiscie mozna tez przez
    internet i telefon, ale w bankomacie tez.
    Majac PIN i karte, zlodziej spokojnie sobie poradzi.

  • 8. Data: 2011-02-16 20:27:07
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-02-16 21:21, neoniusz pisze:

    > Przeciez karte sie aktywuje w bankomacie. Oczywiscie mozna tez przez

    Właśnie o to się pytam. I nie pisz "przecież", bo dotychczas banki, z
    których korzystałem, wymagały aktywacji karty przynajmniej na infolinii
    albo przez system transakcyjny.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2011-02-16 20:42:59
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > Właśnie o to się pytam. I nie pisz "przecież", bo dotychczas banki, z
    > których korzystałem, wymagały aktywacji karty przynajmniej na infolinii
    > albo przez system transakcyjny.

    zazwyczaj jest tak jak piszesz, ale TEN "bank" umożliwia aktywację karty
    w bankomacie ;-/

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 10. Data: 2011-02-16 20:47:19
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > art 28.2. trzecie zdanie.

    Posiadacza nie obciążają operacje dokonane z użyciem utraconej karty
    płatniczej, jeżeli ich dokonanie nastąpiło wskutek nienależytego
    wykonania zobowiązania przez wydawcę lub akceptanta. Postanowienia
    umowne mniej korzystne dla posiadacza są nieważne.

    "nienależyte wykonanie zobowiązania przez wydawcę", prawnikiem nie
    jestem, ale ten zwrot jest dość zagmatwany

    poza tym czy można utracić coś czego się jeszcze nie dostało (vide karta
    i PIN skradzione ze skrzynki pocztowej)

    pewnie sprawa zakończyłaby się w sądzie

    --
    pozdrawiam