eGospodarka.pl

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Co będą mogły aplikacje bankowe?

Co będą mogły aplikacje bankowe?

2018-02-19 11:57

Co będą mogły aplikacje bankowe?

Co będą mogły aplikacje bankowe? © phasin - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Przed aplikacjami bankowymi rysuje się świetlana przyszłość. Tego przynajmniej dowodzi badanie #finanseprzyszlosci - projekt zrealizowany przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium. Polacy są zgodni, że za 10 lat to właśnie aplikacje stanowić będą coś na kształt Centrum Usług i to nie tylko jeżeli chodzi o kwestie związane stricte z bankowością. 90 procent respondentów jest przekonanych, że w 2028 roku kupowanie w mobilnym banku biletów, ubezpieczeń czy funduszy inwestycyjnych będzie oczywistością.

Za 10 lat aplikacja mobilna głównym kanałem dostępu do banku


Intensywny postęp technologiczny sprawia, że aplikacje bankowe stają się podstawowym kanałem, za sprawą którego uzyskujemy dostęp do swoich finansów. Dobrym przykładem są tu statystyki aktywności klientów Banku Millennium. Wynika z nich, że w minionym roku liczba klientów, którzy w sposób aktywny korzystali z aplikacji bankowej podskoczyła aż o 39 proc., a lwia część operacji bankowych – w tym niemal wszystkie (99 proc.) przelewy i 9 na 10 lokat (88 proc.) – została zrealizowana elektronicznie.
  • 4 na 10 badanych jest pewnych, że za 10 lat będzie korzystało z bankowości mobilnej codziennie lub prawie codziennie, natomiast z bankowości internetowej, na komputerach i laptopach, 32 proc. (teraz bardziej popularne jest bankowanie na urządzeniach stacjonarnych)
  • za 10 lat znacznie zmniejszy się odsetek osób, które w ogóle nie korzystają z bankowości mobilnej – dziś 36 proc. deklaruje, że nigdy z niej nie korzystało, w 2028 r. taką deklarację złożyło już tylko 14 proc.
  • obecnie to kobiety chętniej niż mężczyźni korzystają z bankowości mobilnej codziennie lub prawie codziennie (23 proc. versus 19 proc)
  • w deklaracjach dotyczących 2028 r. sytuacja ulega zmianie - 44 proc. mężczyzn i 30 proc. kobiet twierdzi, że będzie korzystać z bankowości mobilnej na co dzień

fot. mat. prasowe

Możliwość załatwiania spraw w aplikacji mobilnej banku

Zakup ubezpieczeń komunikacyjnych za pośrednictwem aplikacji mobilnej banku już w tym roku będzie możliwy dla ponad 62 proc badanych.


Mobilne ubezpieczenia, inwestycje, płatności i …


W najbliższych latach aplikacje bankowe będą nadal podążać za potrzebami i zmianami w życiu swoich użytkowników, dając dostęp do coraz nowocześniejszych usług bankowych. Na znacznie szerszą niż dotąd skalę pozwolą m.in. zakładać lokaty (również w technologii rozszerzonej rzeczywistości), pożyczać pieniądze, kupować fundusze inwestycyjne i ubezpieczenia oraz płacić telefonem.
  • blisko 80 proc. Polaków sądzi, że w 2028 roku będzie brała kredyt lub zakładała lokatę za pomocą aplikacji mobilnej lub w bankomacie
  • na pytanie „Czym najchętniej płaciłby pan/pani w sklepie za 10 lat” 15,6 proc. odpowiada, że telefonem, a 15,2 proc. że BLIK-iem, gotówką chciałoby płacić tylko 13 proc.
  • możliwość mobilnego zakupu funduszy inwestycyjnych w 2028 roku przewiduje ponad 87 proc. badanych, a ubezpieczeń komunikacyjnych - 92 proc. Obecnie jest to odpowiednio 68 i 63 proc badanych
  • wyniki rozkładają się podobnie również w przypadku zakupu w aplikacji bankowej ubezpieczeń turystycznych. O ile w tym roku uznaje to za możliwe 68 proc., o tyle w perspektywie 10 lat sądzi tak prawie 90 proc. respondentów

fot. mat. prasowe

Możliwość załatwiania spraw w aplikacji mobilnej banku - zakup ubezpieczeń turystycznych

W tym roku na możliwość zakupu ubezpieczeń turystycznych przez aplikację wskazuje ponad 68 proc. badanych.


W banku przyszłości kupisz buty i zamówisz „chińczyka”


Do bankowych urządzeń mobilnych przenoszą się też zakupy i programy lojalnościowe. W najbliższych latach oprócz nowych funkcjonalności, pojawią się w nich swego rodzaju „punkty handlowe” bądź połączenia z platformami smartshoppingowymi typu goodie. Tego typu narzędzia agregują informacje o zniżkach, promocjach i programach rabatowych oraz wspierają inteligentne zakupy. Co o tym sądzą Polacy?
  • prawie wszyscy (ponad 90 proc.) są przekonani, że w ciągu 10 lat takie usługi jak doładowanie telefonu, płacenie za parking, bilety autobusowe, wypożyczenie roweru, samochodu czy autostradę będzie w bankowej aplikacji jak najbardziej możliwe
  • również zakup biletów kolejowych/autokarowych i lotniczych w ten sposób będzie w 2028 możliwy odpowiednio dla ponad 87 i 89 proc. badanych.
  • 84 proc. respondentów przewiduje, że będzie zamawiać w aplikacji bankowej jedzenie. Chińczyk czy mielony - nie ma znaczenia. W 2028 roku można będzie zdaniem 84 proc. badanych zamówić jedzenie za pomocą aplikacji bankowej
  • również 77 proc. badanych uważa, że w 2028 będzie kupowała przy użyciu aplikacji bankowej ubrania, co więcej aplikacja podpowie im gdzie kupić taniej i lepiej (takie ułatwienie przewiduje ponad 78 proc. badanych)
  • jeśli chodzi o zakup pralek, lodówek, telewizorów, samochodów, a nawet mieszkań blisko 80 proc. sądzi, że będzie to możliwe w niedalekiej przyszłości. Widać tu wyraźny przyrost pozytywnych opinii w perspektywie 10 lat – dostęp do tych zakupów w tym roku prognozuje jedynie 55 proc. respondentów

fot. mat. prasowe

Możliwość załatwiania spraw w aplikacji mobilnej banku - zakup funduszy inwestycyjnych

Zakup funduszy inwestycyjnych poprzez bankowość mobilną w 2028 roku przewiduje ponad 87 proc. badanych.


Co jeszcze Polacy chcieliby załatwiać w aplikacji bankowej


Prawie ośmiu na dziesięciu pytanych nie wiedziało jakie jeszcze sprawy chcieliby załatwić za pomocą aplikacji. Chyba trudno to sobie dziś wyobrazić. Wśród odpowiedzi pojawiały się sporadycznie: aktualizacja lub wymiana dowodu osobistego, możliwość zaciągnięcia kredytu i zapisu do lekarzy. Niecałe 12 proc. wskazało, że nie chciałoby załatwiać większej ilości spraw niż już wymienione.

fot. mat. prasowe

Możliwość załatwiania spraw w aplikacji mobilnej banku - zakup ubrań

Możliwość zakupu ubrań przy użyciu aplikacji mobilnej banku jest postrzegana mniej optymistycznie niż inne badane usługi.

- Dotąd, by zrealizować proste zadanie, potrzebowaliśmy kilku aplikacji. Większość z nich zaprojektowano jako aplikacje jednofunkcyjne (np. do komunikowania się, sprawdzania ocen restauracji, szukania wydarzeń kulturalnych czy zamawiania taksówki). Obecnie dysponując nowoczesnymi telefonami i szybszymi połączeniami, możemy tworzyć aplikacje łączące kilka funkcji. Jestem przekonana, że w ten sposób będą wyglądały bankowe aplikacje przyszłości. Ich kolejne wersje, aktualizowane co tydzień lub dwa będą pełne nowinek o jakich nam się jeszcze nie śniło – komentuje Iwona Jarzębska, Dyrektor Departamentu Public Relations Banku Millennium.

Metryka badania
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Banku Millennium w dniach 27 listopada – 1 grudnia 2017 r. na reprezentatywnej, 1000-osobowej, ogólnopolskiej próbie Polaków w wieku 18 do 60 lat deklarujących posiadanie konta bankowego. Technika badawcza: CATI.


oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

1 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.