eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Płatności mobilne, czyli jak smartfon staje się portfelem

Płatności mobilne, czyli jak smartfon staje się portfelem

2017-12-12 09:42

Płatności mobilne, czyli jak smartfon staje się portfelem

Płatności mobilne © Chinnapong - Fotolia.com

Płatności cyfrowe powszednieją, a smartfon powoli staje się portfelem służącym nam do realizowania płatności za zakupy, których dokonujemy przez internet. To główny wniosek, jaki płynie z I edycji poświęconego e-płatnościom raportu Izby Gospodarki Elektronicznej.

Przeczytaj także: E-płatności Polaków. Jeszcze nie cashless society, ale...

Płatności mobilne w czołówce najpopularniejszych metod płatności za e-zakupy


Raport e-Izby dowodzi, że najpopularniejszą dziś metodą zapłaty za zakupy online jest tzw. Pay-By-Link, czyli szybki przelew poprzez serwis płatności. Tę formę płatności wybiera już 47% ankietowanych Polaków. Szansę na pozycję lidera mają również płatności mobilne, którymi z roku na rok interesuje się coraz szersza rzesza konsumentów - w tegorocznej edycji badania zdołały one awansować z szóstego miejsca na pozycję wicelidera z 33% wskazań.

W tym miejscu warto przytoczyć dane Gemiusa, które dobitnie potwierdzają siłę, w jaką obrasta mobile. Jeszcze w 2014 roku na ekranie telefonu pojawiała się zaledwie co dziesiąta odsłona www, w 2016 roku - co trzecia, a w lipcu 2017 roku odsetek odsłon na smartfonach i tabletach osiągnął już 49%.

Jeśli chodzi o najpopularniejsze metody płatności online to mocno trzyma się tradycyjny przelew z wpisaniem numeru rachunku bankowego (31 proc. wskazań). Na kolejnych trzech pozycjach jest wysyłka za pobraniem (27 proc.), płatność kartą kredytową (27 proc.) oraz płatność gotówką przy odbiorze osobistym w sklepie tzw. click&collect (zamów online i odbierz w sklepie - 26 proc.) Płatność kartą przy odbiorze osobistym u kuriera z wynikiem 21 proc. znalazła się w zestawieniu na siódmym miejscu. To nowa oferta płatności za zakupy dokonane w sieci, która z pewnością wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów i jest powoli wprowadzana przez firmy kurierskie.
Upowszechnienie się płatności mobilnych zależy w dużej mierze od ich użytkowników, a współczesny konsument jest w pełni świadomy możliwości, jakie oferują nowe rozwiązania technologiczne i bardzo chętnie z nich korzysta. W Polsce, od wielu lat największą popularnością cieszą się realizowane w pełni automatycznie, błyskawiczne przelewy Pay-By-Link, jednak coraz większe uznanie, i co najważniejsze zaufanie, zdobywają wszelkie metody płatności oparte na idei jednego kliknięcia. Dzięki OneClick, Visa Checkout, MasterPass, BLIK czy Android Pay, kupujący nie musi każdorazowo uzupełniać swoich danych osobowych czy danych karty. Analiza obserwacji zachowań konsumenckich poparta wynikami niniejszego badania potwierdza, iż priorytetem każdego sprzedawcy, świadomego aktualnych trendów i obecności aktywnej konkurencji, powinno stać się maksymalne uproszczenie procesu zakupowego na swojej stronie webowej i w środowisku mobilnym. Powszechność stosowania nowoczesnych rozwiązań sukcesywnie spycha na dalszy plan serwisy opierające się podążaniu za trendami - podkreśla Jacek Kinecki, Dyrektor Sprzedaży - E-commerce - Przelewy24, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej.

fot. Chinnapong - Fotolia.com

Płatności mobilne

I edycja raportu Izby Gospodarki Elektronicznej dotyczącego płatności cyfrowych jasno wskazuje, że smartfon staje się portfelem, z pomocą którego realizujemy płatności za nasze zakupy w sieci.


Polak jak raz zapłaci online, to zapłaci też po raz kolejny


Jak pokazują wyniki ujęte w raporcie “Płatności Cyfrowe 2017”, osoby, które spróbują płatności online, płacą w ten sposób często oraz bardzo często. 32 proc. respondentów dokonała płatności online więcej niż 5 razy w ostatnich 6 miesiącach, a 18 proc. więcej niż 10 razy. Nadal jednak, pomimo szerokiego wachlarza produktów finansowych i transakcyjnych online, internauci płacą także gotówką za zakupy w internecie. 16 proc. ankietowanych Polaków przyznało, że zdarzyło im się to więcej niż 10 razy w ciągu ostatnich 6 miesięcy, 19 proc. przyznało, że więcej niż 5 razy, a 22 proc. zadeklarowało, że między 2-5 razy. Przyzwyczajenie, chęć pozostania anonimowym, brak zaufania do sklepu oraz obawa przed nieotrzymaniem zamówionego produktu, to najczęściej wskazywane argumenty osób wybierających płatność gotówką. Z kolei zwolennicy płatności cyfrowych wskazują w pierwszej kolejności na wygodę oraz szybkość e-transakcji, a dopiero później na przyzwyczajenie i bezpieczeństwo.

E-płatności w zagranicznych e-sklepach


Według raportu „Płatności cyfrowe 2017" 25% internautów ogółem wskazuje, że zrobiło zakupy internetowe w sklepach poza Polską w ciągu ostatniego roku. Wskazane przez nich najpopularniejsze metody płatności w trakcie zakupów transgranicznych to: serwis transakcyjny online (22 proc.), płatność gotówką przy odbiorze (17 proc.) oraz przelewy bankowe (15 proc.).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: