Jak Boże Narodzenie czyści kieszenie?
2016-12-21 12:45
Prezenty © k2photostudio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Boże Narodzenie 2016: wydamy mniej niż rok temu
Największa część świątecznego koszyka to zakupy spożywcze, które pochłoną 45% całego budżetu przeznaczonego na Boże Narodzenie. Niewiele mniej, bo 43% wydatków, to prezenty świąteczne. Podróże w okresie świątecznym będą nas kosztować 155,77 zł (9,5%), a dekoracje 45,90 zł (2,8%).Jak polskie Boże Narodzenie wypada na tle innych państw europejskich? 1642,94 zł to w przeliczeniu około 379,38 euro. Podobną sumę przeznaczą na organizację świąt Hiszpanie, budżet przeciętnego Francuza to 558,60 euro, Belga - 596,18 euro, a Niemca - 710,38 euro. Najwięcej, bo aż 933,08 euro zamierzają wydać Brytyjczycy.
Na prezenty świąteczne przeznaczymy w tym roku 608,54 zł, a więc nieco więcej niż przed rokiem (582,87 zł). Pod choinką najczęściej lądować będą zabawki (21%), ubrania (21%) oraz elektronika użytkowa (16,2%). Sporą popularnością cieszyć mają się również karty podarunkowe (46,34 zł, 7,6%). Warto tu zauważyć, że w porównaniu do poprzedniego roku największy wzrost wydatków widać w kategoriach alkohol oraz biżuteria. Okazuje się zatem, że coraz chętniej decydujemy się na podarunki o charakterze luksusowym.
Proporcje wydatków na prezenty są w Polsce zbliżone do innych europejskich krajów, za to relatywnie więcej pieniędzy przeznaczymy na rozrywki dla ducha, w tym książki i filmy. Na prezenty tego rodzaju wydamy w tym roku przeciętnie 67,04 zł (11%). Większą wagę Polacy przywiązują również do dbania o urodę – na kosmetyki przeznaczymy przeciętnie 59,89 zł (10%).
fot. mat. prasowe
Wydatki na święta 2016, średnio na gospodarstwo domowe, w Polsce
„Boże Narodzenie to dla większości Polaków najważniejsze święto w roku – a dla handlu jeden z najbardziej lukratywnych okresów. Z jednej strony polscy klienci są gotowi na zwiększone wydatki, a z drugiej strony coraz lepiej orientują się w możliwościach przeszukiwaniu rynku pod kątem najlepszych ofert i cen na jakościowe produkty. Dlatego ich decyzje zakupowe stają się coraz bardziej przemyślane. Najwięcej mogą zyskać na tym trendzie sklepy i marki, które aktywnie wykorzystają różne kanały sprzedaży i komunikacji z klientami, przekonując ich atrakcyjnymi ofertami”, mówi Raúl Peña, Partner Manager Poland w RetailMeNot.
fot. mat. prasowe
Wydatki na prezenty, w przeliczeniu na głowę, z podziałem na kategorie
O badaniu
Międzynarodowe badanie zostało przeprowadzone przez RetailMeNot we współpracy z Centre for Retail Research w 10 krajach (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Kanada, Holandia, Polska, Szwecja, Hiszpania i USA) we wrześniu 2016 roku. Zawiera obszerne dane statystyczne, analizę statystyk i prognoz dotyczących handlu, telefoniczne wywiady z wiodącymi sprzedawcami, jak również reprezentatywne badania użytkowników, w tym tysiąca respondentów z Polski. Zgodnie z metodologią OECD, „handel detaliczny“ w ramach tego raportu obejmuje sprzedaż dóbr klientom końcowym poprzez sklepy stacjonarne i Internet, z wyjątkiem gastronomii, pojazdów samochodowych, benzyny i materiałów napędowych, biletów (wejściówek), podróży, ubezpieczeń, a także produktów bankowych i finansowych. „Obroty świąteczne” odnoszą się w ramach tego badania do całkowitych obrotów handlu detalicznego ostatnich 6 tygodni roku.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Boże Narodzenie 2023: kiedy, ile i na co wydajemy?
-
Na prezenty świąteczne średnio wydamy niemal 750 zł
-
Kameralne Boże Narodzenie 2023?
-
Boże Narodzenie 2022 skromniejsze dla prawie połowy Polaków
-
Na prezenty świąteczne wydamy mniej. Nie tylko z powodu inflacji
-
Boże Narodzenie 2022: chudsze święta w czasach inflacji?
-
Budżet domowy na Boże Narodzenie. Na co nam wystarcza?
-
Na Boże Narodzenie 2022 wydamy niemal tyle samo co rok temu
-
4 sposoby na zakupy świąteczne z inflacją w tle
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)