  • 1. Data: 2008-09-18 10:45:15
    Temat: prośba o pomoc: definicja pojęc prawnych słowazwiązanych z bankowością
    Od: k...@o...pl

    w języku potocznym pojęcia właściciel rachunku bankowego
    i posiadacz rachunku bankowego są tożsame.

    Jaka jest różnica pomiędzy własnością a posiadaniem,
    w odniesieniu do rachunku (nie do pieniędzy na rachuznku
    ale do rachunku jako specyficznego urządzenia księgowego)?

    Czym różni się posiadanie od własności, dysponowania i używania?

    wskutek złośliwości posłów, od kilku lat spółka cywilna nie jest
    przedsiębiorcą, ale przedsiębiorcami są wspólnicy. Pogmatwana jest
    też kwestia posiadania majątku przez spółkę cywilną.

    Czy powyższe uwarunkowania mają wpływ na określenie kto jest
    posiadaczem firmowych rachunków bankowych spółki cywilnej?

    Tzn. Czy posiadaczem rachunku firmowego spółki cywilnej
    jest spółka cywilna czy jej wspólnicy?

    A jak wygląda kwestia bycia posiadaczem rachunków spółki jawnej?
    Spółka jawna JEST przedsiębiorcą, może nabywać prawa, w tym nawet
    własność nieruchomości (tyle k.s.h.) więc (moje dopowiedzenie)
    tym bardziej może posiadać rachunki bankowe.

    Czy dobrze myślę, że posiadaczem rachunków spółki jawnej jest
    sama spółka jawna, a posiadaczem rachunków spółki cywilnej nie jest
    spółka cywilna, ale jej wspólnicy?

    Piszę w tej sprawie pytanie o interpretację podatkową i muszę
    nie tylko wiedzieć, ale znać podstawę prawną dlaczego tak właśnie jest

    Czy ktoś może mi pomóc i wskazać kompetentne źródła?

    pozdr
    Sebastian

  • 2. Data: 2008-09-20 21:13:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Uwaga: crosspost! (oryginał jest crosspostem)

    On Sat, 20 Sep 2008, k...@o...pl wrote:

> [...]

    S.C. w aktualnym stanie prawnym nie jest osobą prawną,
    nie jest rownież ułomną osobą prawną - nie ma możliwości
    zaciągania zobowiązań, nie może więc zawierać umów.
    Wszelkie umowy muszą więc zawierać *wspólnicy* i oni
    są podmiotem prawa cywilnego.
    Wiesz (bo pisałeś), więc z czego podejrzenie że S.C.
    może zawierać umowę o rachunek bankowy?
    Wspólnicy mogą zawrzeć z bankiem umowę o prowadzenie
    rachunku *dla potrzeb* spółki, to i owszem (skoro
    klient może wziąć kredyt, zobowiązując się że zużyje
    go wyłącznie na cele mieszkaniowe, to dlaczego
    wspólnicy nie mogliby się zobowiązać że będą r-ku
    używać wyłącznie na cele związane ze spółką - a bank
    tego wymagać wg umowy?)

    Wyjątek jest dla podatków, dla niektórych podatków (na
    pewno VAT i na pewno nie podatek dochodowy, nie pamiętam
    jak jest np. z PCC) S.C. jest podatnikiem, przy czym
    takim dość szczególnym ni to podatnikiem ni płatnikiem:
    odpowiedzialność spoczywa na wspólnikach.

    > Czy ktoś może mi pomóc i wskazać kompetentne źródła?

    Kodeksu Cywilnego szukasz?
    Pytanie:

    > Czym różni się posiadanie od własności, dysponowania i używania?

    ...na to by wskazywało.
    To zacznij:
    _117.html
    ...od art.44 oraz art.336

    Własność określa "przypisanie mienia" (majątku), posiadanie
    jest prawnym określeniem stanu *faktycznego*, polegającego na
    rozporządzaniu.
    Obrazowo: właściciel może sprzedać, mimo że nie posiada
    (klasyka: mieszkanie z lokatorem), posiadacz może
    faktycznie wykorzystywać, nawet jeśli jest w posiadaniu
    "nielegalnym" (np. ukradł).
    IMHO rachunek bankowy można (w roli klienta) jedynie posiadać,
    jakoś nie widzę możliwości "sprzedania rachunku bankowego"
    (na przykład).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-09-20 21:42:42
    Od: k...@o...pl