  • 1. Data: 2006-08-21 08:18:13
    Temat: kupno mieszkania z założoną hipoteką i tranzakcja między bankami
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    Czytałem o potencjalnych niebezpieczeństwach kupowania mieszkania z
    założoną hipoteką.

    Mieszkanie ma założoną księgę wieczystą. Po podpisaniu aktu notarialnego
    bank uruchamia kredyt i jest 14 dni na złożenie wniosku o wykreślenie
    hipoteki (tej poprzedniej).

    Według informacji jakie znalazłem - sprzedający może nie złożyć wniosku
    o wykreślenie pierwszej hipoteki - dlaczego miałby to robić?

    Dług hipoteczny spłacany jest z tego nowego kredytu - konkretnie
    przelewana jest kwota, jaka znajduje się na dokumencie o stanie
    zadłużenia konkretnego dnia (dostarczonym przez bank udzielający kredytu
    sprzedającemu).

    Czy jest mozliwe, że zanim poprzedni bank wykresli poprzednią hipotekę
    będzie się domagał jakiś dodatkowych opłat, o których nie ma mowy w
    dokumencie o stanie zadłużenia? Jak się zabezpieczyć przed tym, by
    wszystkie te sprawy załatwił sprzedający?

    Czy banki między sobą w jakiś sposób dogadują się i dbają o
    bezpieczeństwo tej tranzakcji? Czy jest np. mozliwe sfałszowanie
    dokumentów i w efekcie przelanie pieniędzy na inne konto niż to, na
    ktore trzeba spłacić hipotekę? Jak się przed tym zabezpieczyć?

    Jakich innych potencjalnych problemów można się spodziewać?

  • 2. Data: 2006-08-21 08:44:32
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    Jacek Popławski wrote:

> [...]
    > dokumencie o stanie zadłużenia? Jak się zabezpieczyć przed tym, by
    > wszystkie te sprawy załatwił sprzedający?

    Twój bank przelewa całą kwotę na konto banku w którym sprzedający ma
    kredyt. Jego bank pobiera sobie wszelkie należne opłaty, a nadwyżkę
    przelewa na osobiste konto sprzedającego.

    Karol

  • 3. Data: 2006-08-21 09:22:33
    Od: "G." <g...@w...pl>

> [...]
    > dokumencie o stanie zadłużenia? Jak się zabezpieczyć przed tym, by
    > wszystkie te sprawy załatwił sprzedający?

    Bank powinien wystawić dokument informujący o aktualnym zadłużeniu oraz o
    tym, że możliwa jest jednorazowa spłata zadłużenia ew. o kosztach związanych
    z tą spłatą. Najlepiej na konto banku przelać z zapasem. Lepiej gdy jest
    nadwyżka - bank przelewa ją na konto sprzedającego, niż odwrotnie, wtedy
    sprzedający musi dopłacić brakującą cześć.

    > Według informacji jakie znalazłem - sprzedający może nie złożyć wniosku o
    > wykreślenie pierwszej hipoteki - dlaczego miałby to robić?

    W akcie notarialnym możesz zapisać, że sam złożysz ten wniosek (na koszt
    sprzedającego). Sprzedający musi w jakimś terminie dostarczyć zaświadczenie
    z banku, że można wykreślić pierwszą hipotekę (ten termin też powinien być
    opisany w akcie). Z takim zaświadczeniem idziesz do sądu i sam składasz
    wniosek - masz pewność że wniosek został złożony.

    G.

  • 4. Data: 2006-08-21 09:29:12
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    G. napisał(a):
    > Bank powinien wystawić dokument informujący o aktualnym zadłużeniu

    Tak.

    > Najlepiej na konto banku przelać z zapasem.

    Mój bank mówił, że przeleje tyle, ile jest na dokumencie.

    > Lepiej gdy jest
    > nadwyżka - bank przelewa ją na konto sprzedającego, niż odwrotnie, wtedy
    > sprzedający musi dopłacić brakującą cześć.

    Będzie raczej odwrotnie.

    > W akcie notarialnym możesz zapisać, że sam złożysz ten wniosek (na koszt
    > sprzedającego).

    Czy tego wniosku nie może zlożyć notariusz? Bo jeśli dobrze zrozumiałem
    tak ma właśnie być.

    > Z takim zaświadczeniem idziesz do sądu i sam składasz
    > wniosek - masz pewność że wniosek został złożony.

    Czy dobrze rozumiem, że po złożeniu tego wniosku pierwsza hipoteka nie
    będzie wykreślona "od ręki"? Czy będę miał więc dwie hipoteki w księdze
    wieczystej? Czy wiąże się to z jakimiś problemami?

  • 5. Data: 2006-08-21 10:56:21
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    Jacek Popławski wrote:

    > Mój bank mówił, że przeleje tyle, ile jest na dokumencie.

    Dziwne. Przecież zadłużenie zmienia się z dnia na dzień i dokument
    następnego dnia jest już nieaktualny.

    > Czy tego wniosku nie może zlożyć notariusz? Bo jeśli dobrze zrozumiałem
    > tak ma właśnie być.

    Może.

    > Czy dobrze rozumiem, że po złożeniu tego wniosku pierwsza hipoteka nie
    > będzie wykreślona "od ręki"? Czy będę miał więc dwie hipoteki w księdze
    > wieczystej? Czy wiąże się to z jakimiś problemami?

    Nie będzie od ręki. Sąd musi rozpatrzeć wniosek o wykreślenie, sprawdzić
    czy nie ba błędów formalnych ani protestów innych osób itd. To trwa, w
    zależności od miejscowości, od kilku do kilkunastu tygodni. Potem
    jeszcze trochę czasu na rozpatrzenie drugiego wniosku, o wpis nowej
    hipoteki. Być może da się to wszystko zrobić jednym wnioskiem ale nie
    jestem pewny

    Karol

  • 6. Data: 2006-08-21 11:42:31
    Od: "G." <g...@w...pl>

    > Dziwne. Przecież zadłużenie zmienia się z dnia na dzień i dokument
    > następnego dnia jest już nieaktualny.

    W moim przypadku bylo tak, że bank przelał za mało pieniedzy na konto
    pierwszego banku. Sprzedawca mieszkania nie robił problemów i dopłacił
    szybko brakującą część. Inna sprawa, że nie wyrobiłem się w terminie 14 dni
    (po drodze były święta, długie weekendy itd). Bank, w którym brałem kredyt
    liczył 14 dni od momentu przelewu pieniędzy. Natomiast bank sprzedającego
    liczył też 14 dni (roboczych), ale od momentu całkowitej spłaty zadłużenia
    tzn. dopłata sprzedającego. Faktycznie dostałem to zaświadczenie po ok 21
    dniach. Mój bank nie robił z tym żadnych problemów, musiałem tylko napisać
    uzasadnienie.

    > Może.

    Może, ale pewnie weźmie za to jakąś kasę. Ja zrobiłem to osobiście - zajęło
    mi to niespełna godzinę.

> [...]
    > trochę czasu na rozpatrzenie drugiego wniosku, o wpis nowej hipoteki. Być
    > może da się to wszystko zrobić jednym wnioskiem ale nie jestem pewny

    To są dwa różne terminy. Wniosek o wpis hipoteki (drugiej) do KW składasz od
    razu - to jest warunek uruchomienia kredytu. Natomiast wniosek o wykreślenie
    starej hipoteki składasz gdy zostanie spłacony kredyt, czyli dopiero po 14
    dniach od momentu przelewu - gdy pierwszy bank wystawi odpowiednie
    zaświadczenie.

    G.

  • 7. Data: 2006-08-21 19:25:20
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    my newsreader told me that G. wrote:
> [...]
    > starej hipoteki składasz gdy zostanie spłacony kredyt, czyli dopiero po 14
    > dniach od momentu przelewu - gdy pierwszy bank wystawi odpowiednie

    Czegoś nie rozumiem. Jeśli wniosek o wykreślenie można złozyć dopiero po
    uruchomieniu kredytu, gdy ten pierwszy bank wystawi zaświadczenie, to jak ten
    wniosek może złożyć notariusz w dniu podpisywania aktu notarialnego?

    --
    Free Software - find interesting programs and change them
    NetHack - meet interesting creatures, kill them and eat their bodies

  • 8. Data: 2006-08-22 06:43:16
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    Jacek Popławski wrote:

> [...]
    > wniosek może złożyć notariusz w dniu podpisywania aktu notarialnego?

    Notariusz może złożyć wniosek o cokolwiek. Pytanie co na to powie
    pierwszy bank, gdy się dowie że został wykreślony z hipoteki :) W
    najgorszym wypadku zażąda od sprzedającego natychmiastowej spłaty całego
    kredytu, co i tak nastąpi w czasie krótszym niż sąd zdąży zareagować. Na
    moje oko można złożyć oba wnioski równocześnie, ale najlepiej będzie
    dopytać się w tym pierwszym banku jak oni to widzą.

    Karol

  • 9. Data: 2006-08-22 11:24:41
    Od: Jazz <j...@p...invalid>

    On Mon, 21 Aug 2006 10:18:13 +0200, Jacek Popławski wrote:

    > Mieszkanie ma założoną księgę wieczystą. Po podpisaniu aktu notarialnego
    > bank uruchamia kredyt i jest 14 dni na złożenie wniosku o wykreślenie
    > hipoteki (tej poprzedniej).

    Po podpisaniu aktu sam możesz złożyć taki wniosek. Koszt 100 zł od hipoteki
    (zwykle są 2).

> [...]
    > przelewana jest kwota, jaka znajduje się na dokumencie o stanie
    > zadłużenia konkretnego dnia (dostarczonym przez bank udzielający kredytu

    Jeśli tamten kredyt jest w złotówkach to faktycznie możesz przelać taką
    kwotę jak na zaświadczeniu z banku, jak w walucie obcej lepiej więcej na
    spłatę kredytu, a mniej na konto sprzedawcy. Nadwyżkę bank mu sam przeleje.

> [...]
    > dokumencie o stanie zadłużenia? Jak się zabezpieczyć przed tym, by
    > wszystkie te sprawy załatwił sprzedający?

    Nie bank wykreśla hipotekę tylko sąd na wniosek banku. I z tym jest
    największy kłopot, bo o taki wniosek wystąpić może tylko sprzedawca. Ja
    chciałem zawrzeć w akcie notarialnym zapis, że druga transza na konto
    sprzedawcy zostanie uruchomiona dopiero po tym jak sprzedawca dostarczy mi
    ten wniosek. Niestety notariuszka stwierdziła, że w akcie nie może znaleźć
    się taki zapis. Ma być tylko konkretna data do której mam przelać kasę.
    Pewnie dałem się jej skołować, ale sprzedawca dostarczył mi ten wniosek i
    hipotekę wykreśliłem.

    --
    Jazz
    http://jazz.prv.pl/

  • 10. Data: 2006-08-22 12:04:25
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    Jazz wrote:

> [...]
    > się taki zapis. Ma być tylko konkretna data do której mam przelać kasę.
    > Pewnie dałem się jej skołować, ale sprzedawca dostarczył mi ten wniosek i

    Zgadza się, w umowa kupna/sprzedaży mieszkania nie może być warunkowa.
    Natomiast myślę że przeszedłby zapis że jeśli sprzedający nie dostarczy
    wniosku do dnia xxx to coś tam mu się dzieje.

    Karol