  • 1. Data: 2002-05-09 11:35:58
    Temat: jak się nie dać osłabić ?
    Od: "Mikin" <m...@i...pl>

    Witam wszystkich i proszę o rady.
    Problem jest nastepujący :
    mam ze 40kPLN z przeznaczeniem na samochód, który bedzie do odbioru za 3
    miesiące.
    Szukam sposobu, który pozwoliłby mi na zachowanie równowartości tych 11kEuro
    po 3 miesiącach.

    Byłem w 3 bankach i proponują mi mniej więcej to samo: zakup 11kEuro, lokatę
    3 miesiące Euro , sprzedaż 11050 Euro. Efekt - ok 1000-1500 straty przez
    róznicę kursów kupno-sprzedaż .

    Czy znacie jakiś produkt bankowy lub fundusz, który pozwoliłby mi na
    zachowanie wartości tej kasy w euro( tak jest wyceniane autko) ?
    Jedyne co mi przychodzi do głowy odbiega od nazwy grupy :-) i jest to
    dogadaniem się z kantorem o zmniejszeniu widełek dziś i za 3 miesiące tak,
    by ponieśc mniejsza stratę. Ale wynika to z mej słabej znajomosci rynku
    finasowego.

    pomóżcie pliz
    dzieki Mirek

  • 2. Data: 2002-05-09 11:52:41
    Temat: Re: jak się nie dać osłabić ?
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Mikin" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Czy znacie jakiś produkt bankowy lub fundusz, który pozwoliłby mi na
    > zachowanie wartości tej kasy w euro( tak jest wyceniane autko) ?

    Kontrakty terminowe?
    http://em.bankier.pl/edu/lista.html?section=FUTURES

    Maciej

  • 3. Data: 2002-05-09 12:09:31
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > Kontrakty terminowe?

    Sorki... powinno byc oczywiscie o transakcjach terminowych [forward]. AFAIR
    BPH oferowalo cos takiego dla klientow indywiduwalnych...

    Maciej

  • 4. Data: 2002-05-09 12:18:05
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > AFAIR
    > BPH oferowalo cos takiego dla klientow indywiduwalnych...

    Znalazlem cos ;)
    http://www.lgpetro.com.pl/klienci_instytucjonalni/fo
    rward.html
    http://www.kredytbank.pl/klienci_indywidualni/produk
    ty_uslugi/rozliczenia_zagraniczne/transakcje_walutow
    e/transakcje_forward/transakcje_forward
    http://www.fortisbank.com.pl/services/ForwardPL.html

    W KB koszt transakcji w przedziale 10000$-1000000$ to 50 zl

    Maciej

    --
    FAQ news://pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl

  • 5. Data: 2002-05-09 12:19:14
    Od: "Zbigniew Papiński" <z...@i...pl>

    Użytkownik Mikin <m...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:abdn6a$7o5$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > by ponieśc mniejsza stratę. Ale wynika to z mej słabej znajomosci rynku

    1. Nie kupuj euro w banku-tylko w solidnym kantorze.
    Da się wynegocjować lepszą cenę.
    2.Założ lokatę na 3 miesiące.
    Po skończeniu lokaty wymień euro znowu w kantorze na złote.

    Teoretycznie bardziej się opłaca kontrakt forward z bankiem, ale jak uczy
    praktyka banki rżną bezczelnie klientów jak mogą, a w sądzie i tak nie
    wiedzą o co chodzi w razie dochodzenia swoich roszczeń.
    http://wyborcza.gazeta.pl/info/artykul.jsp?xx=826340
    &dzial=wrw010100
    W teorii są te kontrakty w bankach dostepne, ale w praktyce ogolą Cię przez
    przymus wymiany po swoim kursie, różne prowizje, nieoprocentowany depozyt
    itp.

    O kontraktach walutowych na giełdzie czy WGT zapomnij, ze względu na niską
    płynność i niedopasowanie ich wielkości do Twoich potrzeb ( nie da się kupić
    kontraktu na 11 k Euro).
    Pozdrawiam
    Zbyszek

  • 6. Data: 2002-05-09 12:33:55
    Od: <i...@p...onet.pl>

    To chyba jakieś nieporozumienie. Jeżeli uważasz, że różnice kursowe z
    transakcji kupno/sprzedaż waluty będą wyższe niż niż wzrost wartości waluty to
    PRZED CZYM SIĘ CHCESZ ZABEZPIECZYĆ. W taki wypadku trzymaj PLN w mBanku (albo
    nawet w skarpecie) i spoko. Jeżeli przewidujesz dużą skokową dewalucję złotego
    to różnice kursowe zakup/sprzedaż musisz potraktować jako koszt ubezpieczenia.
    W końcu nic nie jest za darmo mimo, że są naiwni, którzy w to jeszcze wierzą.
    Transakcja terminowa nie jest dobrym rozwiązaniem bo rozumiem, że teraz masz
    złtówki a na końcu też będą potrzebne złotówki. Transakcja terminowa gwarantuje
    że za trzy miesiące za swoje złotówki kupisz potrzebną sumę EURO a potem i tak
    będziesz musiał ją sprzedać więc koszt będzie podwójny - różnice kursowe i
    koszt transakcji terminowej, która też nie jest za darmo o ile dla kwoty 40kPLN
    wogóle nie istnieje. Transakcja terminowa jest sensowna jeżeli teraz nie masz
    kasy a chcesz sobie zagwarantować potrzebny kurs w momencie jak ją będziesz
    miał.

  • 7. Data: 2002-05-09 12:44:07
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    tak
    > będziesz musiał ją sprzedać więc koszt będzie podwójny - różnice kursowe i

    Przez 3 m-ce zlotowki trzymasz na lokacie zlotowkowej, czyli majacej wieksze
    oprocentowanie niz walutowa. Odsetki prawdopodobnie beda mogly pokryc
    prowizje za transakcje i za przewalutowanie.

    Maciej

  • 8. Data: 2002-05-09 12:55:46
    Od: "Mikin" <m...@i...pl>

> [...]
    > oprocentowanie niz walutowa. Odsetki prawdopodobnie beda mogly pokryc
    > prowizje za transakcje i za przewalutowanie.

    Nie rozumiem . Mam złotówki, lokuję złotówki, wybieram złotówki. Faktycznie
    jest to oprocentowane, ale nie ma w takiej operacji żadnej korelacji z
    kursami walut. Transakcja terminowa byłaby dobra, ale nie umiem znaleźć
    banku , który by ją zrealizował.
    Jeszcze lepszy byłby jakiś fundusz powierniczy inwestujący w waluty .

  • 9. Data: 2002-05-09 13:14:15
    Od: "MK" <m...@i...pl>

> [...]
    > jest to oprocentowane, ale nie ma w takiej operacji żadnej korelacji z
    > kursami walut. Transakcja terminowa byłaby dobra, ale nie umiem znaleźć

    Transakcje rzeczywiste od kwoty 10kUSD oferuje Kredyt Bank [link podalem we
    wczesniejszym poscie].
    Krotko... zawierasz z bankiem umowe, ze za 3 m-ce kupisz od banku 11k Euro
    po kursie x. Zabezpieczeniem transakcji jest lokata zlotowa. Po 3 m-cach
    kupujesz od banku 11k Euro po ustalonym kursie [musisz kupic bo to
    transakcja rzeczywista] . Poniewaz masz zaplacic w zlotowkach musisz
    wymienic Euro na PLN :).

    Maciej

  • 10. Data: 2002-05-09 13:26:38
    Temat: Chyba znalazłem : jak się nie dać osłabić ?
    Od: "Mikin" <m...@i...pl>

    co prawda dolary, ale $/Euro jest ostatnio raczej stabline.
    TFI Skarbiec - fundusz dolarowa obligacja.
    złotki przeliczane są na $ po średnim kursie inwestowane (oni to tak
    nazywają :-) w zielone obligacje, umorzenie jednostek też jest po średnim
    kursie.

    Dzieki wszystkim za rady

    pozdr Mirek