  • 11. Data: 2018-12-14 07:25:12
    Temat: Re: frankowicze
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.12.2018 o 23:59, Budzik pisze:

    > Prezydent obiecal ;-)

    Akurat obietnica p.o.rezydenta jest gówno warta, był nawet wyrok na
    temat tego, że obietnice przedwyborcze zwykłego polityka nie stanowią
    oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego, p polityku klasy p.o.rezydenta
    nie mówiąc;)

    BTW - niedługo może będe miał okazję w sądzie przetestować, czy
    wypowiedź pełnomocnika ustawodawcy na komisji sejmowej stanowi wykładnie
    co do celu społeczno-gospodarczego ustawy, czy nawet zaprotokółowane w
    stenogramach wyjaśnienia są gówno warte (obstawiam drugie).

    Shrek

  • 12. Data: 2018-12-14 09:20:44
    Od: "n" <...@...e>

    No nie wiem, czy nikt.
    Banki hipoteczne miały emitować listy zastawne.
    A że banki wymysliły sobie ekstra zysk na wymianie waluty, to inna sprawa.

    -----

  • 13. Data: 2018-12-14 11:49:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 13-12-18 o 20:01, J.F. pisze:

    >Przecież wszyscy wiedzieli, że nikt tego z zagranicy nie finansuje.
    >Jakby finansował, to mógłbyś spłacać we frankach.

    No nie wiem czy tak wszyscy wiedzieli.
    Banki mialy rozne mozliwosci - obligacje, listy zastawne, ich
    zagraniczni udzialowcy.

    >To była od samego początku ściema. Nawet nie próbowali.

    A co by to byl za interes - pozyczac od ludzi (deponentow) zlotowki na
    wysoki procent,
    pozyczac ludziom na niski i jeszcze patrzec jak kurs walut spada.
    Przeciez to latami trwalo, i bilans by strate pokazal.
    Musieli to miec jakos zabezpieczone.

    A zobacz pozniejsza aferke z opcjami walutowymi - czy to swiadome
    osztustwo, czy niezbyt swiadomy nacisk na tworzenie roznych swapow ...

    >Te odsetki i tak były.

    Masz na mysli efekt wzrostu kursow walut ?

    >Problemem nie jest kurs, tylko to, że nie mogłeś bankowi tego oddać w
    >walucie, tylko w złotówkach po jakimś kosmicznym kursie.

    To tylko w mbanku. A nawet tam kurs nie byl jakis kosmiczny, tylko
    widelki na tym kursie.

    Problem byl inny - oddac nie mogles, bo nie miales z czego. Po cos ten
    kredyt brales.
    Gdybys mial te franki, to bys mogl wymienic na zlotowki i sprzedac.
    Stracilbys przy tym z 10% ... ale to tylko 10%.

    A tu niektorzy stracili 100% a nawet wiecej.

    >Bo to nie kurs rośnie, to jakieś wirtualne ustalane przez banki
    >przeliczniki. W tym jest oszustwo właśnie.

    Masz na mysli tabele kursow bankow, czy takie ogolniejsze "jak JP
    Morgan zmienia kurs PLN" ?

    No coz, moze i banki swiatowe zaplanowaly taka operacje, przez dwa
    lata doplacac, a potem przez 30 lat zgarnac smietanke z naiwnych.
    Mnie sie jednak wydaje, ze po prostu nikt nie przewidywal takiego
    rozwoju sytuacji.
    Bo byl dziwny pod niemal kazdym wzgledem.

    Z wyjatkiem moze Pekao, a dokladniej Unicredit, bo oni to juz raz u
    siebie przezyli.
    A chyba i tak nie do tego sto

    >Można, ale też w zakresie prawa. Jakby w umowie było wpisane, że to
    >będzie denominowane wg widzimisię banku, to by nikt takiego czegoś
    >nie
    >podpisał.

    Bodajze w umowach mbanku tak bylo wpisane i klienci to akceptowali.
    A chyba i we wszystkich innych bylo cos podobnego wpisane, tylko ze
    "niech pan sie nie boi, to jest kurs ogolny, musimy miec konkurencyjny
    jesli chcemy handlowac walutami".
    Jednemu Piotrowi sie to nie spodobalo i nie podpisal :-)

    >Są już prawomocne, tyle, że y nie mamy precedensów. Najprościej by
    >było,
    >by ustawą to zrobili, ale wówczas banki by twierdził, że państwo
    >zmieniło prawo i z tego wynika różnica.

    Akurat ustawa PB juz wtedy byla "odpowiednia" i na kredyty indeksowane
    w zasadzie nie pozwala.
    Pozniej ja zmieniono, i trudno powiedziec - na korzysc klientow czy
    bankow ...

    W kazdym badz razie - gdyby sie sady chcialy oprzec scisle na ustawie,
    to by mogly.
    Ale moze wolaly sie oprzec na ogolnej zasadzie swobody umow ...

    I co wazniejsze ? Ogolna zasada KC, czy szczegolowy zapis PB ?

    Zreszta do konca nie wiadomo, co by z tego wyszlo, bo umowa
    uniewazniona, prosze nam teraz zwroci te 300k PLN kredytu, pod zastaw
    hipoteki.
    No nie, zastaw tez uniewazniony ;-)

    Kredyt refinansowy ? Chyba nie bardzo dostepny w 2008.
    Nowa umowa na kredyt walutowy ? :-)

    Czy licytacja mieszkania przez komornika ... choc banki we wlasnym
    dobrze pojetym interesie powinny zaproponowac nowy kredyt ... a ze
    klient pod sciana, to warunki nie musza byc korzystne :-)

    J.

  • 14. Data: 2018-12-14 14:32:16
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Shrek ...@w...pl ...

> [...]
    > temat tego, że obietnice przedwyborcze zwykłego polityka nie
    > stanowią oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego, p polityku klasy

    Mnie nie musisz przekonywac, ze politycy to kłamcy. Stad był tam
    emotikon...

    Straszno smieszno :(

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "No bo jest tak: ludzie dzielą się na trzy grupy: tych, którzy umieją

  • 15. Data: 2018-12-14 15:12:02
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 14 grudnia 2018 04:50:02 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > Stracilbys przy tym z 10% ... ale to tylko 10%.
    >
    > A tu niektorzy stracili 100% a nawet wiecej.

    Ale realnie stracili w porownaniu do kredytu zlotowkowego?

    Bo jak sobie liczylem pare symulacji to po prostu koszt kredytu przemigrowal w
    kapital i w praktyce frankowicze splaca tyle ile by placili w zlotowkowym kredycie na
    wyzszy procent.

    Tak dlugo jak oprocentowanie CHF jest niskie, IMHO nie ma problemu jakiego by nie
    bylo gdyby kredytow CHF nie bylo wogole.

    Jak podskocza to sie zacznie rzez...

  • 16. Data: 2018-12-14 15:34:08
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 14 grudnia 2018 15:12:04 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:

    > Jak podskocza to sie zacznie rzez...

    Rzeź się tez zacznie jak wibor skoczy
    I jeszcze większa to będzie rzeź jak w CHF

  • 17. Data: 2018-12-14 16:05:01
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-14, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Masz na mysli pracowników banków?

    Ma pewnie tych na myśli co w 2005-2007 pomstowali że rząd/knf
    nie powinien nakładać restrykcji i że oni są dorośli i chcą
    decydować sami za siebie.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 18. Data: 2018-12-14 16:09:40
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-14, s...@g...com <s...@g...com> wrote:

    [...]

    > Bo jak sobie liczylem pare symulacji to po prostu koszt kredytu
    > przemigrowal w kapital i w praktyce frankowicze splaca tyle ile
    > by placili w zlotowkowym kredycie na wyzszy procent.

    I tylko problem jest jak chcesz wcześniej spłacić (i np. zmienić
    chatę na mniejszą/większą). :-)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 19. Data: 2018-12-14 16:17:01
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 14 grudnia 2018 16:10:02 UTC+1 użytkownik Wojciech Bancer napisał:
    > On 2018-12-14, sczygiel wrote:
    >
    > [...]
    >
    > I tylko problem jest jak chcesz wcześniej spłacić (i np. zmienić
    > chatę na mniejszą/większą). :-)

    W takim wypadku trzeba iść do sądu i wywalczyć uznanie umowy za niezawartą - nastąpi
    zwrot świadczeń i w piękny sposób uzyskuje się np. darmowy kredyt na 10 lat.
    Jedyny zonk może w tym, jak szybko należy bankowi kasę oddać - jest na to jakiś
    termin ustawowy?

  • 20. Data: 2018-12-14 16:24:33
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 14 grudnia 2018 15:34:11 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    > Rzeź się tez zacznie jak wibor skoczy
    > I jeszcze większa to będzie rzeź jak w CHF

    Mniejsza czy większa to jeszcze zależy o ile który *IBOR skoczy.
    Z WIBORem teoretycznie mniejsza szkodliwość, bo tu ludzie brali kredyty na
    mieszkania, na jakie było ich stać. Z LIBORem w większości brali na takie, na jakie
    ich stać nie było.
    A stabilność waluty - Szwajcaria 8,5mln ludzi, PL 38,5mln - a PKB porównywalne - CH
    681mld, PL 615mld. Politycznie - wiadomo niestety...