  • 1. Data: 2006-07-23 08:17:26
    Temat: Zakup nieruchomosci 10/90 a sprzedaz przed odbiorem nier. TRIK?
    Od: "spaced" <z...@s...pl>

    Witam grupowiczow,
    Ostatnio trafila mi sie okazja zakupu ciekawej nieruchomosci od
    developera metoda 10%

    wartosci przy podpisaniu umowy a 90% przy odbiorze lokalu.
    Nie jestem jednak za bardzo zainteresowany kupnem (z kredytem) tej
    nieruchomosci a poprostu jej obrotem.

    Chcialbym sprzedac mieszkanie po procesie budowy tj. ok 15 miesiacach i
    poprostu na tym zarobic. Dla prostoty kalkulacji zalozmy ze mieszknie
    kosztuje 100.000 pln.Pierwotnym kupujacym jestem ja, place 10% za
    mieszkanie i otrzymuje akt notarialny.W ten sposob winien jestem
    developerowi pozostale 90% na koniec inwestycji.Chcialbym sprzedac to
    mieszkanie powiedzmy w 13-14 miesiacu prac - czyli zaraz przed wydaniem
    lokalu.

    Jednak jest kilka powaznych pytan z tym zwiazanych. Oto one:
    1. bedac notarilanym wlascicielem mieszkania (a realnie raczej jego
    10%) czy ponnizszy proces sprzedazy jest wogole mozliwy pod katem
    prawnym:
    a)kupuje 10% , otrzymuje akt notarilany
    b) mija 13 miesiecy. cena mieszkania wzrasta o 30% czyli teraz jest
    warte 130000 pln. znajduje kupca na to mieszkanie.

    tu zaczynaja sie nie znane mi operacje:

    c) podpisuje przedswtepna umowe sprzedazy z kupujacym od ktorego
    otrzymuje zadatek.zakladam ze kupujacy bierze kredyt na mieszkanie -
    wiec przedstawia dokument w banku wraz z moim aktem notarilanym.
    d) jestem wlascicielem 10% mieszkania wiec lokal zostanie wydany
    dopiero po wplaceniu pozostalych 90% do developera. to musi zawierac
    umowa kupujacego z bankiem o przelaniu brakujacych 90% pierwotnej mojej
    ceny zakupu do developera i reszty (kwoty zysku na wartosci mieszkania
    bank przelewa na moje konto tytulem sprzedazy nieruchomosci. takie
    ustalenia zawiera akt notarialny pomiedzy mna a kupujcym
    d) zamkniecie transakcji kolejnosc - bank na podst. aktu not. wyplaca
    pieniadze developerowi i na moje konto, developer wydaje mieszkanie
    mojej osobie (a moze kupujacemu?). transakcja zamknieta.

    podsumowujaca kalkulacja:
    kupujac mieszkanie warte 100000 place 10% jego wartosci. czyli niejako
    10 000 nabiera wartosci 100000. te 10% daje mi rowneiz tytul notarilany
    do nieruchomosci co pozwala mi na obrot tym mieszkaniem o ile developer
    tego nie zastrzegl!!! mija 13 miesiecy. mieszkanie zyskuje 30%. czyli
    ze 100000 otrzymuje 130000. (zakladajac dwuletni okres budowy mam 2*30%
    czyli 160000). moj koszt to 10.000 + koszty notarialane
    czyli 15000.

    wynik: zysk z inwestycji = 100% (inwestycja 15000, zwrot 30000)

    czy taki trik moze sie udac?
    z gory bardzo dziekuje za wszelkie uwagi.
    dzieki
    Zbyszek

  • 2. Data: 2006-07-23 09:42:07
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2006-07-23 10:17, osobnik spaced stwierdził, iż:
    > c) podpisuje przedswtepna umowe sprzedazy z kupujacym od ktorego
    > otrzymuje zadatek.zakladam ze kupujacy bierze kredyt na mieszkanie -
    > wiec przedstawia dokument w banku wraz z moim aktem notarilanym.

    A ten akt, to czasem nie jest odbierany przy odbiorze mieszkania? Czy do
    czasu jego wybudowania nie jest ono własnością developera?

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 3. Data: 2006-07-23 10:08:26
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    Użytkownik "Marcin Nowakowski" <m...@...sygnaturce.pl> napisał
    w wiadomości news:e9vg9n$13c$1@news.dialog.net.pl...

    > A ten akt, to czasem nie jest odbierany przy odbiorze
    > mieszkania? Czy do
    > czasu jego wybudowania nie jest ono własnością developera?

    Jezeli taki akt przenoszacy wlasnosc rzeczywiscie istnieje i
    zmiana ta zostaje zgloszona do ksiegi wieczystej (ciekawe czy to
    jest juz wydzielenie lokalu czy tylko wspolwlasnosc bez
    wydzielenie), a chyba notariusz ma taki obowiazek, to nie ma
    zadnego znaczenia czy nowy wlasciciel ma jakis fizyczny odpis tego
    aktu.

    Ale ja to widze jako mozliwosc latwego wykiwania developera i w
    zwiazku z tym wydaje mi sie, ze tak naprawde to nieco inaczej
    wyglada niz to sugeruje post otwierajacy watek.

    marekz

  • 4. Data: 2006-07-23 10:43:23
    Od: "Robert.I" <T...@i...pl>

    MarekZ (news:e9vhro$st0$1@atlantis.news.tpi.pl)
    Napisał(a):
> [...]
    > Ale ja to widze jako mozliwosc latwego wykiwania developera i w zwiazku z
    > tym wydaje mi sie, ze tak naprawde to nieco inaczej wyglada niz to

    IMHO Bzdura.

    Aktu notarialnego na 10% nie dostaniesz. Inwestycja budowlana musi być
    odebrana (po zakończeniu), kontrola spełnienia wszystkich norm, czy
    inwestycję wykonano zgodnie z planem. Muszą zostać wydzielone lokale i ich
    "wydzielenie" wpisane w działkę, określone części wspólne etc. Akt
    notarialny dostaniesz PO ZAKOŃCZENIU inwestycji, nawet nie po wprowadzeniu
    się, a po zakończeniu. Od tego momentu stajesz się właścicielem lokalu
    (wcześniej, na podstawie umowy przedwstępnej - nawet w formie notaialnej-
    masz tylko przyrzeczenie sprzedaży). A skoro stajesz się właścicielem, to
    Developer już nic nie robi, bo inwestycja już nie jest jego ;)

    Robert

  • 5. Data: 2006-07-23 21:04:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "spaced" <z...@s...pl> writes:

    > a)kupuje 10% , otrzymuje akt notarilany

    Bez zartow, musisz zaplacic calosc ceny, a mieszkanie musi byc
    wybudowane (moze bez czesci wykonczenia).

    Taka akcja moze zadzialac wtedy, gdy na owe 90% wezmiesz kredyt.
    Z tym ze to nie rozni sie niczym specjalnym od innego handlu.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 6. Data: 2006-07-23 22:01:58
    Od: "spaced" <z...@s...pl>

> [...]
    >
    > Taka akcja moze zadzialac wtedy, gdy na owe 90% wezmiesz kredyt.
    > Z tym ze to nie rozni sie niczym specjalnym od innego handlu.

    po lekturze odpowiedzi widze ze nie za bardzo taki manewr wyjdzie.
    oczywiscie o ile nie wez,e kredytu (chodzi o jego koszty) . Ostatecznie
    moglbym poprostu wziac na calosc kredyt - z czego 10% na poczatku
    pokrywa bank i przez te 15miesiecy place raty , na koniec developer
    dostaje 90% i po sprawie.
    Dopiero wtedy po zaplaceniu 100% moge dysponowac lokalem?
    cos mi tu nie gra...

    Nnie kupowalem jeszcze mieszkania od developrea - z tymi calymi
    operacjami z transzami itd, ale kupowalem mieszkania z r. wtornego
    gdzie dopiero akt notarialny stanowil o koncowych warunkach platnosci.
    Jest tam oczywiscie wyszczegolniona pelna pula warunkow dot. platnosci.
    Rowniez tych z kredytu z banku.

    Ostatnio kupowalem mieszkanie, akt notarialny stanowil o tym ze ja
    staje sie wlascicielem mieszkania na podstawie owego aktu, ale
    zobowiazuje sie do zaplaty xxx pln. Wydaje mi sie ze jest do to
    dokladnie taka sama sytuacja jak opisana powyzej . Za owa nieruchomosc
    ja place umowiona kwote a sprzedajacy zobowiazuje sie wydac mieszkanie
    (po otrzymaniu pieniedzy). Sugerowanie ze developer zwija sie - bo ja
    jstem wlascicielem mieszkania to tak jak bym podpisal akt, mieszkanie
    staje sie moje i nie pojawiam sie w banku z aktem potwierdzajacym
    transakcje. A mieszkanie niby jest moje - ale jestem wtedy normalnym
    zlodziejem...... lecz jest tam paragraf 777 i moga sobie mnie scigac
    tak?

    tak mozna kazda transakcje podwazyc.

    Jakies inne metody realizacji takowej transakcji jak z tematu?
    pozdr
    Zbyszek

  • 7. Data: 2006-07-24 00:15:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "spaced" <z...@s...pl> writes:

    > po lekturze odpowiedzi widze ze nie za bardzo taki manewr wyjdzie.
    > oczywiscie o ile nie wez,e kredytu (chodzi o jego koszty) .

    Koszty kredytu nie musza byc jakies olbrzymie na poczatku.

> [...]
    > dostaje 90% i po sprawie.
    > Dopiero wtedy po zaplaceniu 100% moge dysponowac lokalem?

    Wszystko sie zgadza. Dokladne warunki precyzuje umowa z developerem,
    ale raczej nie bedziesz wlascicielem mieszkania po wplacie ~ 10%.

    > Nnie kupowalem jeszcze mieszkania od developrea - z tymi calymi
    > operacjami z transzami itd, ale kupowalem mieszkania z r. wtornego
    > gdzie dopiero akt notarialny stanowil o koncowych warunkach platnosci.

    Mieszkanie bylo juz wybudowane, developer buduje zwykle z wplat
    klientow.
    Rozumiem ze dostales jakis (krotki zwykle) termin na zaplate po
    podpisaniu aktu. Klucze dostales pewnie po zaplacie?
    Bez zaplaty takze pewnie nie moglbys sprzedac takiego mieszkania
    (bo nikt by go nie chcial kupic).

> [...]
    > dokladnie taka sama sytuacja jak opisana powyzej . Za owa nieruchomosc
    > ja place umowiona kwote a sprzedajacy zobowiazuje sie wydac mieszkanie

    Takie rzeczy sie zdazaja, ale mieszkanie jest juz wtedy zwykle
    wybudowane. Trudno wtedy placic w trakcie budowy, trudno takze
    zaplacic (bez watpliwosci nt. np. pokrycia czeku itp) w czasie
    podpisywania aktu.

    Ale termin takze bedzie krotki. Nie licz na to ze kupisz mieszkanie
    (dom itp) za 10% ceny z reszta rozlozona na dluzszy czas. Jesli
    potrzebujesz kredytu, to niestety sam musisz za to zaplacic.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 8. Data: 2006-07-27 22:18:11
    Od: "spaced" <z...@s...pl>

    na razie idzie do d.....
    zaden bank nie chce mi dac kredytu a doradcy sie nie sprawdzaja. jakby
    nagle ich kontakty sie urwaly a banki zesztywnialy zanmiast stac sie
    bardziej elastycznymi.

    jelsi maciejakies propozycje to ja bardzo chetnie

    pozdr
    Zbyszek