  • 51. Data: 2018-02-04 21:11:16
    Temat: Re: Wierni sie skonczyli?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 04 Feb 2018 11:10:09 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Jak sama nazwa wskazuje zresztą.

    > Ależ oczywiście że tworzy (fizycznie robi to np. mennica).

    O ile wiem, to nie.
    Przekazuje rzadowi "wypracowany zysk", albo i nie, byc moze skupuje
    zloto i waluty, ale pustej emisji ponoc nie ma ...

    > Obligacje to nie jest tworzenie pieniędzy z niczego, to jest zaciąganie
    > pożyczki w praktyce w imieniu społeczeństwa.

    Potem sie spoleczenstwu podniesie podatki, zeby spoleczenstwo moglo
    spoleczenstwu splacic zobowowiazania. Albo sie zrobi drugie OFE,
    rozwiaze i umorzy :-)

    > Coś, co normalnie byłoby
    > ciężkim przestępstwem. Ale nie ma tam "pierwotnej kreacji".

    Ale jest wtorna.

    > Ten "zysk" to jest po prostu (w tym przypadku) suma nowych pieniędzy
    > (tak, tych powstałych z niczego, żadnych tam obligacji), pomniejszona
    > o wszelkie koszty, jakie można z tym powiązać.

    No nie, to jest zysk. Zazwyczaj z rynkow zagranicznych - i zasob walut
    rosnie.

    > "Przenieść", tak. Np. zamiast samochodów ludzie kupią mieszkania. Ale
    > jeśli rzetelnie określimy "koszyk inflacyjny", to nie będzie wzrostu
    > inflacji (powinien być nawet niewielki spadek).

    To jest jedna czesc, a druga jest taka, ze jak kredyty potanieja, to
    ludzie zaczna wiecej kupowac i mniej patrzec na cene - wiec inflacja
    wzrosnie.

    > Nie, bo to nie tworzy nowych pieniędzy - ktoś musi owe obligacje kupić,
    > co wycofa pieniądze z rynku.

    No ale pozyczysz na taki 500+, i juz sie niektorzy nie beda
    oszczedzali na masle czy jajach.

    J.

  • 52. Data: 2018-02-04 23:36:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 4 Feb 2018 13:47:57 +0100, z napisał(a):

    > W dzisiejszym chorym świecie "roszczeniem" można handlować, obracać,
    > płacić...
    > Może właśnie przez tą "właściwość" nie mogą się tu pogodzić krytycy i
    > obrońcy banków? :-)
    > Mimo że literalnie na papierze można dowodzić że kreacji nie ma
    > banknotów nie przybywa to efektywnie takie postępowanie banków
    > przyczynia się do inflacji i jak tu udowodniono OKRADANIA nas wszystkich :-)

    Z tym ze kreacja bankowa dlugoookresowo w zasadzie nie powoduje
    inflacji.

    J.

  • 53. Data: 2018-02-05 07:52:30
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> napisał w
    wiadomości news:5a771f4a$0$581$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "miumiu" <a...@b...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Niepewność. Z dalekiego wschodu płyną informacje o dużym zainteresowaniu
    > rządów tymi co kryptowalutami obracają. Kolejne plany zakazów, nakazów,
    > ograniczeń... A to jest zaraźliwe.

    IMHO dobrze. TO naturalna przeszkoda, z ktora obecne kryptowaluty raczej
    sobie nie poradzą. Kryptowaluty mają tylko wtedy sens, gdy są calkowicie
    anonimowe. I tylko wtedy, gdy są niewymienialne na rządowe waluty a jedynie
    na towary. Choć to rodzi drugie pytanie - jak zatem ustalac ich wartość?...

    > Np. Morawiecki (chwilowo premier) się odgraża w stylu: albo uregulujemy
    > albo zakażemy. Rzekomo boi się kolejnej "afery" typu Amber Gold.

    To co wymysli PIS moze byc sprzeczne z glownym nurtem Brukseli czy
    Waszyngtonu. Politycy bardzo promują bitcoina, bo gdzie niby mają lokować
    swoje łapówki? Konta w Szwajcarii czy na Kajmanach stają się coraz mniej
    anonimowe. Handel złotem też jest mocno rejestrowany.

  • 54. Data: 2018-02-05 08:08:22
    Od: j...@j...org

    On Monday, February 5, 2018 at 3:52:36 PM UTC+9, miumiu wrote:
> [...]
    >
    > IMHO dobrze. TO naturalna przeszkoda, z ktora obecne kryptowaluty raczej
    > sobie nie poradzą. Kryptowaluty mają tylko wtedy sens, gdy są calkowicie

    Moim zdaniem, wręcz przeciwnie.

    Anonimowość kryptowalut - bez opcji "nieanonimowości" - jest dość niebezpieczną
    cechą, dla przeciętnego, szarego obywatela i rodzi kilka problemów:

    - kradzież kryptowaluty - w takim przypadku na odzyskanie pieniędzy są praktycznie
    zerowe szanse

    - handel i reklamacje powszechnymi towarami - w blockchaine nie da się w prosty
    sposób wykazać dla trzeciej strony, że Jan Kowalski zapłacił firmie X za daną usługę
    czy towar, w związku z czym strona oszukująca może po prostu powiedzieć "nie mamy
    pańskiego płaszcza, i co nam zrobicie (a pieniądze pewnie wysłaliście komuś innemu)"

    Ale chyba nie ma kryptowaluty, której portfel da się ustawić w tryb "wysyłka tylko na
    konta nieanonimowe, bez możliwości zmiany" (co by w praktyce rozwiązało dwa powyższe
    problemy, a i rządy nie miałyby się do czego przyczepić). Kwestia tego, kto i jak by
    weryfikował konta, choć z większym czy mniejszym sukcesem robią to zwykłe firmy.

  • 55. Data: 2018-02-05 10:58:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-02-05 o 07:52, miumiu pisze:

    > anonimowe. I tylko wtedy, gdy sš niewymienialne na rzšdowe waluty a jedynie
    > na towary. Choć to rodzi drugie pytanie - jak zatem ustalac ich wartoœć?...

    Tak samo, jak ustalałoby się ich wartość, gdyby były wymienialne na
    rządowe waluty.

    --
    Liwiusz

  • 56. Data: 2018-02-05 11:00:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-02-05 o 08:08, j...@j...org pisze:
> [...]
    pańskiego płaszcza, i co nam zrobicie (a pieniądze pewnie wysłaliście komuś innemu)"

    Te dwie wady są tożsame z wadami gotówki, a mimo to ma ona sporo innych
    zalet. Co do kradzieży - trudno, na tym polega kradzież, że okradziony
    przestaje mieć jakieś dobro - to nie wada, tylko cecha.

    Odnośnie dowodów zapłaty - od tysięcy lat istnieje instytucja
    "pokwitowania".

    --
    Liwiusz

  • 57. Data: 2018-02-05 11:13:48
    Od: j...@j...org

    On Monday, February 5, 2018 at 7:00:11 PM UTC+9, Liwiusz wrote:

> [...]
    >
    > Te dwie wady są tożsame z wadami gotówki, a mimo to ma ona sporo innych

    Nie jestem przekonany, czy wiele osób praktykuje wysyłanie pieniędzy w kopercie (choć
    np. w Japonii jest to całkiem popularne).

    Gotówka, taka namacalna, z papierkami i bilonem, jest w zaniku, czy chcesz tego, czy
    nie. W pewnych krajach ten trend jest bardziej widoczny, w innych mniej.

    > Co do kradzieży - trudno, na tym polega kradzież, że okradziony
    > przestaje mieć jakieś dobro - to nie wada, tylko cecha.

    Z tego powodu większość ludzi nie trzyma majątku w gotówce schowanej do słoika czy
    innej walizki.

    > Odnośnie dowodów zapłaty - od tysięcy lat istnieje instytucja
    > "pokwitowania".

    Serio? Kiedy coś takiego dostałeś przy płatności przez internet czy w sklepie? Nie
    kwestionuję, że istnieje, ale jest to jakiś margines płatności.

  • 58. Data: 2018-02-05 11:19:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arek" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >BTC się ustabilizowała na obecnym poziomie (BTC wyłącznie jako środek
    >płatniczy) i do obsługi wykorzystać dostępne BTC to 1 BTC kosztowałby

    Jesli dobrze Cie zrozumialem, chodzi o model, gdy BTC uzywamy
    wylacznie do transakcji.
    Czyli gdy chcemy cos kupic, to kupujemy BTC, placimy tym BTC, i nad
    wartoscia sie w zasadzie nie zastanawiamy.
    To BTC ... moze miec wartosc dowolna.
    Dobrze by tylko bylo, ze zeby dalo sie kwoty z rozdzielczoscia ok
    1centa czy 10 groszy wyrazic.

    Dochodzi jeszcze koszt utrzymania infrastruktury - ciagle nie mam
    czasu zaglebic sie w dokumenty, wiec ciagle mam wrazenie, ze kiedys
    tych komputerow zabraknie ...

    J.

  • 59. Data: 2018-02-05 11:21:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-02-05 o 11:13, j...@j...org pisze:

> [...]
    czy nie. W pewnych krajach ten trend jest bardziej widoczny, w innych mniej.

    W zaniku to za dużo powiedziane. Faktem jest, że w sytuacjach z życia
    codziennego płatność elektroniczna jest bardzo popularna, ale to *tylko
    tyle*. Są jednak sytuacje, kiedy gotowizna rządzi. I tak będzie zawsze,
    nawet jak jakieś państwo gotówkę wyeliminuje, to ludzie będą płacić
    walutami, złotem, słoniną itp. w zależności od okoliczności.
    I tak, dotyczy to także, ale nie tylko, "czarnego rynku", który
    najczęściej jest czarnym nie dlatego, że handel tam jest przestępstwem
    sensu stricto, tylko że handel ten jest łamaniem monopolu, które w danej
    branży zuzurpowało sobie państwo.

    > Z tego powodu większość ludzi nie trzyma majątku w gotówce schowanej do słoika czy
    innej walizki.

    Nie siedzę w temacie, ale btc jest chyba odporny na kradzież "że sobie
    ktoś weźmie"? Co prawda słyszałem o zamykaniu jakichś giełd, czy
    kantorów, ale też wiem, że nie było obowiązku trzymania btc na
    którymkolwiek z nich.

    > Serio? Kiedy coś takiego dostałeś przy płatności przez internet czy w sklepie? Nie
    kwestionuję, że istnieje, ale jest to jakiś margines płatności.

    Jeśli już rozważamy sytuację odporności na celowe fraudy, to przelewy
    bankowe też nie są odporne - wysyłając pieniądze na konto nie wiesz do
    kogo konto należy.

    --
    Liwiusz

  • 60. Data: 2018-02-05 11:48:20
    Od: j...@j...org

    On Monday, February 5, 2018 at 7:21:23 PM UTC+9, Liwiusz wrote:

> [...]
    > najczęściej jest czarnym nie dlatego, że handel tam jest przestępstwem
    > sensu stricto, tylko że handel ten jest łamaniem monopolu, które w danej

    No owszem, w czasach wojny może panować "standard słoniny", ale to jednak spory
    wyjątek od reguły.

    Jak przestępcom będzie za trudno posługiwać się gotówką, to pewnie też się przerzucą
    na inne słoniny czy bitcoiny (choć tu się pewnie trochę sparzyli, nie trzyma
    wartości).

    Jakieś inne sytuacje, gdzie rządzi "gotowizna"? Płatność na straganie za pietruszkę,
    na tacę w kościele, coś jeszcze?

    > Nie siedzę w temacie, ale btc jest chyba odporny na kradzież "że sobie
    > ktoś weźmie"?

    Dla włamywacza, takiego fizycznego, do domu/mieszkania - mniej więcej tak odporny,
    jak gotówka w dobrze schowanym słoiku.

    Tyle że czyjś komputer łatwiej znaleźć w domu niż słoik. Ewentualnie można taki
    portfel zaszyfrować, czy słoik schować do sejfu - ale nie każdy to robi.

> [...]
    >
    > Jeśli już rozważamy sytuację odporności na celowe fraudy, to przelewy
    > bankowe też nie są odporne - wysyłając pieniądze na konto nie wiesz do

    W większości wypadków jednak łatwo zweryfikować - czy na stronie
    producenta/usługodawcy/sklepu, czy w wielu innych miejscach.