eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.banki › UOKiK dobrał sie bankom do d...
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2013-01-15 12:51:17
    Temat: UOKiK dobrał sie bankom do d...
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    News z PAP (z komunikatów giełdowych).
    _______________________________________
    UOKiK: decyzje ws. PKO BP, PKO SA, RAIFFEISEN BANK (komunikat)

    15.01. Warszawa - UOKiK informuje:

    Wprowadzająca w błąd kampania reklamowa, zwlekanie z
    przekazywaniem do BIK informacji o
    spłacie kredytu czy niedozwolone klauzule w umowach o kredyt
    hipoteczny - to przykłady
    praktyk zakwestionowanych przez Prezes UOKiK u trzech banków. Suma
    nałożonych kar to ponad
    6,5 mln zł.

    Prezes UOKiK na bieżąco monitoruje rynek usług finansowych.
    Niedawno wydane zostały trzy
    decyzje w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów
    przez PKP BP, PKO SA,
    Raiffesien Bank Polska.

    Decyzja ws. PKO BP

    Postępowanie przeciwko bankowi zostało wszczęte w styczniu 2012
    roku. Zastrzeżenia Prezes
    UOKiK wzbudziła m.in. kampania reklamowa pt. Max pożyczka, mini
    ratka, której spoty były
    emitowane od października do grudnia 2010 r. Pojawiło się w nich
    m.in. hasło 25,40
    miesięcznie za każdy 1000 zł pożyczki, jednak kredyt na takich
    warunkach mógł uzyskać
    tylko klient posiadający rachunek, od co najmniej 6 miesięcy.
    Zdaniem Prezes UOKiK,
    prezentowane w reklamach warunki udzielenia kredytu były
    nieczytelne dla przeciętnego
    konsumenta. Ze względu na małą wielkość czcionki, krótki czas
    wyświetlania wielu klientów
    mogło odnieść wrażenie, że oferta jest skierowana do każdego
    konsumenta.
    Za reklamę wprowadzającą w błąd kara nałożona na PKO BP wyniosła 2
    844 558 zł. Decyzja nie
    jest ostateczna, ponieważ przysługuje od niej odwołanie do sądu.

    Decyzja ws. PKO SA

    Postępowanie zostało wszczęte po skardze konsumenta w październiku
    2011 roku. Wątpliwości
    Prezes UOKiK wzbudziło zwlekanie z przekazywaniem do Biura
    Informacji Kredytowej
    informacji o spłacie kredytu czyli wygaśnięciu zobowiązania. BIK
    jest instytucją, do
    której trafiają informacje o zobowiązaniach finansowych
    konsumentów zaciągniętych w
    bankach lub skokach. Po udzieleniu kredytu lub po jego spłacie,
    muszą one niezwłocznie
    przekazywać do BIK informacje o zadłużeniu kredytobiorców lub jego
    spłacie. Jak ustalił
    UOKiK, PKO SA przekazywał dane o wygaśnięciu zobowiązania w
    terminie od 4 do 8 tygodni. W
    związku z tym, konsument, który spłacił jeden kredyt i chciał
    zaciągnąć następny mógł nie
    mieć zdolności kredytowej, ponieważ informacja o jego zadłużeniu
    nadal widniała w BIK. Nie
    wiedział również, że informacja o spłacie zadłużenia zostanie
    przekazana do BIK z takim
    opóźnieniem.

    Kara nałożona na PKO SA wyniosła 1 833 182 zł. Bank zaniechał
    stosowania kwestionowanej
    klauzuli. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przysługuje od
    niej odwołanie do sądu.

    Decyzja ws. Raiffeisen Bank Polska

    Postępowanie przeciwko bankowi zostało wszczęte w czerwcu 2011
    roku. Przyczyną interwencji
    była skarga konsumenta. Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły
    postanowienia w umowach o
    kredyt hipoteczny. Wśród nich znalazły się takie, które obciążały
    konsumenta kosztami
    wyceny nieruchomości w przypadku braku spłaty dwóch lub trzech rat
    kredytu. Zdaniem Prezes
    UOKiK, nie istnieją żadne powody, aby w sytuacji zaległości w
    spłacie rat obciążać
    konsumenta kosztami wyceny nieruchomości. Wycena jest uzasadniona
    w przypadku zmiany
    wartości nieruchomości, natomiast nie ma żadnego związku z
    zaleganiem przez kredytobiorcę
    ze spłatą rat. Takie działanie powoduje, że konsument ponosi
    dodatkowe, nieuzasadnione
    koszty.

    Urząd zakwestionował również klauzule, w których bank zobowiązywał
    kredytobiorcę do
    powiadamiania o wszelkich okolicznościach mogących mieć wpływ na
    jego sytuację finansową,
    w szczególności o obniżeniu dochodów mogących mieć wpływ na
    terminową spłatę kredytu.
    Zdaniem Urzędu okoliczności te mogły być rozumiane bardzo szeroko,
    co z kolei umożliwiało
    ich dowolną interpretację przez bank. W konsekwencji mógł on w
    każdym momencie stwierdzić,
    że konsument nie wykonał obowiązku poinformowania o dokonaniu
    dowolnego zakupu bądź
    zaciągnięciu zobowiązania, nawet gdyby faktycznie nie wpływały one
    na zdolność do spłaty
    zaciągniętego przez konsumenta kredytu.

    Kara nałożona na Raiffeisen Bank Polska wyniosła 1 826 677 zł.
    Bank zaniechał stosowania
    kwestionowanych klauzul. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ
    przysługuje od niej
    odwołanie do sądu. Bank zaniechał stosowania kwestionowanych klauzul.

    Pomoc dla konsumentów

    W przypadku problemów ze spłatą kredytu skontaktujmy się w
    pierwszej kolejności z bankiem.
    Jeżeli kredytodawca podróży nie uznaje złożonej reklamacji,
    stosuje postanowienia
    sprzeczne z prawem poprośmy o pomoc miejskich i powiatowych
    rzeczników konsumentów, pomoc
    jest udzielana także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z
    bezpłatnej pomocy ekspertów
    można skorzystać także wysyłając pytania na adres
    p...@d...pl, który
    obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach
    Federacji Konsumentów. We
    rozwiązaniu problemów z bankiem może pomóc także Arbiter Bankowy -
    wartość roszczeń nie
    może przekraczać 8 tys. zł.

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1