    From: krzysztofsf <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: zalety płatności bezstykowej?
    Date: Tue, 18 Dec 2007 23:17:48 -0800 (PST)

    On 19 Gru, 02:03, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Nie wiem dokladnie naprawde dlaczego jest takie parcie na te
    > transakcje bezstykowe, ale na pewno nie sa one ani szybsze, ani
    > tansze. Mozliwe ze chodzi o wieksze bezpieczenstwo przed ingerencja
    > w karte - o ile podpiecie karty chipowej do peceta jest trywialne
    > (i bylo trywialne juz dawno - inna sprawa to sciagniecie z niej
    > potrzebnych danych), o tyle karta bezstykowa jest tu bardziej
    > wredna.

    Miesiecznie okolo 60-70% ilosciowo i tak z 40% kwotowo moich
    transakcji KK sa zakupy mieszczace sie w limitach transakcji
    bezstykowych niezatwierdzanych przez kupujacego.

    Gdyby funkcjonalnosc bezstykowa zostala przeniesiena na nowe generacje
    KK (co jak sadze czeka nas w niedalekiej perspektywie) powyzsze
    transakcje nie podlegalyby jakiejkolwiek ochronie ze strony banku.

    Dodatkowo mam skojarzenie z zasadami funkcjonujacymi wsrod polskich
    operatorow telefonii komorkowej - jesli gdzies w swiecie komus zginie
    lub zostanie ukradziony telefon komorkowy, po zgloszeniu tego do
    operatora ten blokuje APARAT, ktory juz nie bedzie dzialal na zadnej
    karcie sim. czytalem o zdziwieniu niektorych nabywcow komisowych
    telefonow, gdy po przekroczeniu granicy niemieckiej pojawial im sie na
    ekranie komunikat - "ten telefon jest ukradziony".. nasi operatorzy
    nie stosuja tego, wychodzac z zalozenia, ze do kradzionego telefonu
    jakas karte sim ktos wlozy i ktorys z operatorow zarobi na rozmowach
    z kradzionego aparatu.

    Podobnie transakcje bezstykowe niewymagajace pin - o ile sa stosunkowo
    niskie limity pojedynczej transakcji, to brak mechanizmow ustawiania
    limitow dziennych, brak mozliwosci blokowania i odblokowywania (np sms
    - pin wlaczajacy karte jak przy wlozeniu do bankomatu) transakcji
    bezstykowych bezpinowych gdy np idziemy na zakupy lub odkladamy karte
    na polke, innych zabezpieczen (nawet przed "zlodziejem domowym", ktory
    wyjmie krewnemu czy np koledze z klasy karte, kupi sobie cos
    bezpinowo i po cichu odlozy na miejsce - BEZ SLADOW W PRZECIWIENSTWIE
    DO KRADZIEZY GOTOWKI)

    Jednoczesnie niezabezpieczone karty bezpinowe stana sei lakome dla
    zlodzieji - mozna bezkarnie korzystac do wyczerpania limitu dziennego
    lub zablokowania karty. To moga byc potezne pieniadze dla bankow -
    ktos musi zaplacic za obce bezpinowe operacje, czy to tracac wplate
    na prepeid czy splacajac KK..W masie sumy powinny byc znaczace.

    Nie wiem jak wyglada struktura reklamacji w bankach, ale calkiem
    mozliwe, ze potezne kwoty beda zaoszczedzone wlasnie na odrzuceniu na
    niepodlegajace reklamacji zakupy bezpinowe, nieautoryzowane.
    Jednoczesnie o ile nie bedzie parcia klientow na bezpieczniejsze
    transakcje bezstykowe-bezpinowe, to banki z wlasnej woli nie podniosa
    poziomu zabezpieczen, co wiazaloby sie ze zwiekszonymi kosztami.