    From: Karol S <k...@z...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: wygaśnięcie umowy przedwstępnej
    Date: Mon, 16 Jul 2007 10:41:59 +0200

    k...@k...gliwice.pl napisał(a):

    > mam takie pytanie czysto teoretyczne, co się dzieje z kasą przekazaną
    > sprzedającemu przez nabywcę nieruchomości ( stanowiącą wkład własny )
    > w przypadku wygaśnięcia umowy przedwstępnej. Czy sprzedający może
    > powiedzieć: gościu nie dotrzymałeś terminu umowy to ja się zwijam z
    > twoją kasą... ?

    Jeśli to była zaliczka (co mało prawdopodobne), to powinna być normalnie
    zwrócona.

    Jeśli to był zadatek, to właśnie tak się dzieje. Jeśli zawalił kupujący,
    to sprzedający może zatrzymać zadatek. Jeśli zawalił sprzedający, to
    kupujący może się domagać zwrotu podwójnej wysokości zadatku. Jeśli
    zawalili oboje lub umowa nie może dojść do skutku z przyczyn
    niezależnych, to zadatek jest zwracany w pojedynczej wysokości. Tak to
    wygląda standardowo, ale umowa może przewidywać inne rozwiązania kwestii
    zwrotu zadatku.

    Karol